Skördare

Rottne EGS 400 kedjesmörjning

7 inlägg 4676 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne EGS 400 kedjesmörjning

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350698 Jag har problem med kedjesmörjningen på min Rottne 2004 med EGS 400 aggregat. Kedjeoljan rinner rakt igenom av sig själv. Den rinner ut genom svärdet på "rätt ställe". Finns det någon som har erfarenhet av detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

Fredrik Reuter  
#350700 Hej,
Verkar det vara under tryck eller är det "självfall" / venturieffekt?
Det kan ju avgöra vad felet är, om pumpen går hela tiden eller om den inte fungerar alls och det står öppet.

Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350702 Det är självtryck med en pump som ger "proportionell kedjesmörjning", oljemängd efter trädets diameter. Olja skall vad jag förstår matas ut enbart vid sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

Skogshuggaren83  
#350753 Inget ovanligt fel. Sitter en backventil på slangen inne i aggregat vid såglådan, den har du något skit i eller så har fjädern rykit av. Backventilen är delbar på mitten å innuti finns 3 små delar så var lite noggrann när du delar den. Obs se till att pilarna på ventilen är på det håll oljan skall vandra när du sätter ihop den igen.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350756 Tack så mycket för ditt svar Skogshuggaren83! Det skall jag kolla imorgon när det blivit ljust!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

bodaedet  
#350880 Om det är backventilen i mässingliknande material, så kan plasten inuti vara kass. Tror jag har två st på hyllan som du kan få mot portokostnad[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS 400 kedjesmörjning

kalle 68  
#361786 Hade samma problem, satt ett barr i backventilen. Fick samma problem igen efter ett tag. Får nog rensa hela tanken o slang. Har en -01 på 8200 tim

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).