Motorsåg och handhållet

Huskvarna 550 xpg

16 inlägg 5287 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huskvarna 550 xpg

hannabad  
#361650 Undrar om det är skadligt för sågen att köra på egenblandad bensin?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

JensSkoog  
#361655 Absolut inte, om du blandar bra och exakt och använder bra tvåtaktsolja. Finns många som föredrar det, och menar att sågen får ett extra kick av den blandningen mot alkylat. Själv körer jag uteslutande alkylat av samma fabrikat på alla mina sågar, men det kostar ju lite mera :wink:
Finns många trådar här om alkylat eller ordinarie bensin.

Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

tallen100  
#361658 Nej själv blandar ja till allt och det funkar hur bra som helst. blandar du själv så vet du att sågen får det den ska ha.

Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361669 Kor mykje olja har de i bensinen

Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

hannabad  
#361682 Brukar blanda 1dl olja på 5 liter bensin

   TS
Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361698 Ok ca 2 prosent altså, ellers kjører Eg med aspen i

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565428 Funkar det ok att köra en 550 med 18 svärd för enstaka vindfällen lite då och då? Eller är det lika bra att satsa på en större såg direkt?
Har kommit i ett nytt läge där jag behöver kapa grövre träd då och då. Typ vindfällen och gårdsträd

Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

Avslutat-02  
#565429 18" fungerar utmärkt på hva 550.
Men som skrivet använder man det ibland är det aldrig problem.

Längden är inget problem utan det gäller att det är riktigt vasst...

Avatar Fallback

Re: Huskvarna 550 xpg

axwell  
#565454
Uvskogen skrev:Funkar det ok att köra en 550 med 18 svärd för enstaka vindfällen lite då och då? Eller är det lika bra att satsa på en större såg direkt?
Har kommit i ett nytt läge där jag behöver kapa grövre träd då och då. Typ vindfällen och gårdsträd


Det borde gå med 18" på en 550, kör själv med samma längd på en gammal Husq 55 som är lite klenare men har aningen större cyl. volym.

Det går imponerande bra att kapa med väl använd Oregon vpx95 som jag flatfilar.
Testa det, börja med att ta ur tänderna med trekantsfil, underhåll skärpan med flatfil; uppifrån och inåt !

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Pamf  
#565489
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Funkar det ok att köra en 550 med 18 svärd för enstaka vindfällen lite då och då? Eller är det lika bra att satsa på en större såg direkt?
Har kommit i ett nytt läge där jag behöver kapa grövre träd då och då. Typ vindfällen och gårdsträd


Det borde gå med 18" på en 550, kör själv med samma längd på en gammal Husq 55 som är lite klenare men har aningen större cyl. volym.

Det går imponerande bra att kapa med väl använd Oregon vpx95 som jag flatfilar.
Testa det, börja med att ta ur tänderna med trekantsfil, underhåll skärpan med flatfil; uppifrån och inåt !
Kan du lägga upp några bilder på hur du filar? Är det maskinslipat som grund?

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Henrik-  
#565554 Här har jag 18” på min 550

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565571
Henrik- skrev:Här har jag 18” på min 550

Sen en timme tillbaka ser min ut så också! :d

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Henrik-  
#565573 Det funkar helt ok tycker jag. Klart det inte är en såg att fälla grovt med. Men bättre att ha med extra svärd och kjedja än att släpa runt på en extra såg.

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

anersimyra  
#565576
Pamf skrev:
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Funkar det ok att köra en 550 med 18 svärd för enstaka vindfällen lite då och då? Eller är det lika bra att satsa på en större såg direkt?
Har kommit i ett nytt läge där jag behöver kapa grövre träd då och då. Typ vindfällen och gårdsträd


Det borde gå med 18" på en 550, kör själv med samma längd på en gammal Husq 55 som är lite klenare men har aningen större cyl. volym.

Det går imponerande bra att kapa med väl använd Oregon vpx95 som jag flatfilar.
Testa det, börja med att ta ur tänderna med trekantsfil, underhåll skärpan med flatfil; uppifrån och inåt !
Kan du lägga upp några bilder på hur du filar? Är det maskinslipat som grund?

Här har du t.o.m en filmsnutt på hur man filar med flat fil med sex skärytor.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna 550 xpg

Pamf  
#565594
anersimyra skrev:
Pamf skrev:
axwell skrev:[quote="Uvskogen"]Funkar det ok att köra en 550 med 18 svärd för enstaka vindfällen lite då och då? Eller är det lika bra att satsa på en större såg direkt?
Har kommit i ett nytt läge där jag behöver kapa grövre träd då och då. Typ vindfällen och gårdsträd


Det borde gå med 18" på en 550, kör själv med samma längd på en gammal Husq 55 som är lite klenare men har aningen större cyl. volym.

Det går imponerande bra att kapa med väl använd Oregon vpx95 som jag flatfilar.
Testa det, börja med att ta ur tänderna med trekantsfil, underhåll skärpan med flatfil; uppifrån och inåt !
Kan du lägga upp några bilder på hur du filar? Är det maskinslipat som grund?

Här har du t.o.m en filmsnutt på hur man filar med flat fil med sex skärytor.. :-bd[/quote]Ja jo SQ har jag koll på men undrade om inte det var någon annan variant som avsågs eftersom det nämndes trekantsfil o sen underhåll med flatfil?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).