Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173500 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361109 Mellandagsrea kanske :D
Grundpris där mätutrustning tillkommer?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#361118 Låter ju oförskämt billigt! Men om man kollar på Nettikone.com så verkar priset i Finland vara 17980 euro. Tyvärr är min finska rätt usel, så jag har svårt att avgöra vad som ingår... Tapio 350 verkar annars vara ett bra och genomtänkt aggregat, sannolikt bättre kvistningsegenskaper än de små rullmatarna när det gäller upparbetning av något grövre dimensioner. Jag ser liksom du Seb de små rullmatarna som rena 1:a gallringsaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361120
Seb macahan skrev:Jag har också sett annonsen för 170+moms.. Jag kan lova att detta ska ifrågasättas. 208+m har jag fått.
Dator är det inte fråga om.

I annonsen som länkas til här i tråden er ju priset 136,400 kr + mva (altså 170,500kr Inkl mva). :surp:

Ok, så det finns ingen dator/el.skåp då orginalt, utan elen som styr t, eks steg fram/tilbaka aut. sitter numera på själv aggregatet????
Så vil man inte ha nån mätningsuppgifter, så kan man köra aggregatet med endast en kabel ut til aggregatet och några tryckknapper på joysticken i hytten, er detta korrekt?? :???:

Lägger til print screen på annonsen ifall nåt kommmer endras.

1451462890_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361125
LP576 skrev:Låter ju oförskämt billigt! Men om man kollar på Nettikone.com så verkar priset i Finland vara 17980 euro. .

Ja då låter det vel vettigt med 170,000kr + mva, om man räknar om til SEK;.
17980 Euro (EUR) = 164570.94 Svensk krone (SEK)

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361137
stegmaster skrev:
Seb macahan skrev:Jag har också sett annonsen för 170+moms.. Jag kan lova att detta ska ifrågasättas. 208+m har jag fått.
Dator är det inte fråga om.

I annonsen som länkas til här i tråden er ju priset 136,400 kr + mva (altså 170,500kr Inkl mva). :surp:

Ok, så det finns ingen dator/el.skåp då orginalt, utan elen som styr t, eks steg fram/tilbaka aut. sitter numera på själv aggregatet????
Så vil man inte ha nån mätningsuppgifter, så kan man köra aggregatet med endast en kabel ut til aggregatet och några tryckknapper på joysticken i hytten, er detta korrekt?? :???:

Lägger til print screen på annonsen ifall nåt kommmer endras.

1451462890_uten_navn.jpg


Japp, detta stämmer. Ventiler och styrning sitter i aggregatet. Endast en krankabel in till loggen/datorn. Där sitter en lcd som visar längd och förval samt en knapppalör till var joystick för olika funktioner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361149 Priset i annonsen på blocket 136400+m är för det minsta Tapio aggregatet. Lite märkligt upplägg på annonsen tycker nog jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361152 Aha, lockpris som hos fastighetsmäklare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361163 Lite så är det nog. Tydligen är det Tapio i Finland som sköter annonseringen i Sverige.
Nu är jag nog ganska nära en beställning i alla fall. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361229 Nu har jag fått pris på Abro 350 e också. 233+m för Abro 350e och 209+m för Tapio 350. Båda aggregaten är nog likvärdiga i prestanda. Tapion verkar lite snabbare i stegen. Abron verkar man kunna kapa lite grövre med men samma kvistkapacitet. Nackdel på Abron är att det endast går o ställa in en minimum diameter (klentimmer). Massa diametern får man avgöra själv. Jag som nästan hade bestämt mig, nu blir det o fundera en vända till. Ideér?? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

loppan  
#361237 Bara för att förvirra dig ytterligare,en Arbro som gått 40 timmar.
http://www.blocket.se/ostergotland/Beg_ ... ?ca=13&w=3

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361239 Vem bryr sig om massadiametern? Det vrakas ett par procent oavsett om någon bit är för liten eller inte. Men Arbro säljaren i Sverige verkar ta sitt uppdrag seriöst. Vet inte hur det är med de som säljer Tapio.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361244
loppan skrev:Bara för att förvirra dig ytterligare,en Arbro som gått 40 timmar.
http://www.blocket.se/ostergotland/Beg_ ... ?ca=13&w=3

Nästan dyrare än en ny. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361246 Hugg fallande längd så vrakas inget för de
Vet inte om Arbromitdatorn finns än men i den kan varje längd sättas med mindiameter

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361247
Skogsola skrev:Vem bryr sig om massadiametern? Det vrakas ett par procent oavsett om någon bit är för liten eller inte. Men Arbro säljaren i Sverige verkar ta sitt uppdrag seriöst. Vet inte hur det är med de som säljer Tapio.


Kan nog ligga lite i det med vrak. Anders skogsskördare verkar ta sitt uppdrag väldigt seriöst, men Tapio verkar större i världen. Tapio kan man hitta information om både lite här och där. Verkar som den säljs i många länder. Prova o sök på Abro. Det finns i princip ingen info alls. Inte ens vilka som tillverkar dom. Mindre bra om nu Anders Skogsskördare skulle lägga ner.
Abron som står hos Lögenäs har jag redan sniffat på lite. Priset var diskuterbart men för högt enl. mig. Dessutom är krankablaget avklippt så det blir lite mer pyssel samt att garantin är snart slut. Inget alternativ när jag får ett nytt för 233+m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#361254 Prova att stava namnet Arbro och inte Abro så får du fler träffar. Gärna Arbro 400 som är det internationella namnet, det verkar bara vara i Sverige modellen kallas 350.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).