ons 30 dec 2015, 21:29#361317
Idag köpte jag RedLines dieselmedicin
. Sen for jag runt hela Skövde o letade dieselfilter. Det sitter en filterhållare på Holdern från en merca 240D. Fanns inga filter på hyllan hos nån bildelsfirma. Till slut åkte jag till Lindströms el o dieselservice. Dom hade ett filter som stått där många år då lådan var helt urblekt
. Köpte en sugmojäng på Biltemas oxå så att jag kan få ur allt. Blir mek på lördag.
Sen tror jag att jag kommit på varför detta hände, tanken på Holdern var ju helt nygjord förra vintern så skit o vatten borde den vara fri från, men i min iver att lösa ett problem så har jag förmodligen skapat ett annat.
Har ju haft min Fordson Supemajor sen -81 o då lär man sig snart att ha hydraultank i bakaxeln är inget bra. Oljan värms fort av hydraulen men ett par hundra kilo gjutjärn i bakaxeln värms inte av lite fisåkande i skogen.
Följden blir att fukten i luften ovan oljan kondenserar på innerväggarna i bakaxeln o rinner ner i oljan.
Efter en vinter skulle man lätt kunna hälla oljan i en mugg o ge till nån o säga att det är oboy
.
Holdern hade ju samma typ av hydraultank så förre ägaren hade påbörjat ett bygge av en kombinerad hydraul/dieseltank.
Kanon tänkte jag o fortsatte där han slutat. Så nu har jag denna tanken i plåt med skiljevägg mella hydrauloljan o dieseln.
Det jag tror händer nu är att hydrauloljan blir varm o då kondenserar det på skiljeväggen i dieseltanken.
Fast det känns lite konstigt men det är vad jag tror.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran