Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173536 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#360671 För att göra det hela ennu mer off.topic.
Såg at du uteslutadet et rullmatat aggregat.
Men det finns ju detta från Biojack, som ska klara 30cm, med et oljeflödet på endast 60-70l/min.
Det fiksar vel din NH utan bekymmer, eller?? (kan inte se at finns nån ekstra hydraulik på Valtran i filmen).


Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#360676
Skogsola skrev:Man kör hela aggregatet med grip öppna/stäng och väljer funktion med en separat dosa där man håller en knapp intryckt beroende på vad man vill ska hända. Har provat men blev inte sådär jätteimponerad.

Nä nu blander du ihop dessa.
Det er S25 och S25R som har dosa, til S23/S23c finns ingen dosa (alt er tryckbaserat), utan alla funktioner körs med gripens öppen/stäng knapp.
Har ju själv en S25 ( eller 2000-25 som dom hette tidligare), och denna har dosa som man väljar funktion.
Har den på grävaren, så alt körs med trycknapper på joystick, så det funkar helt ok tycker jag.
Att den har snabbgång på steg ut er ochså smidig. Snabber upp det hela bra på klent virka.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Jim_90  
#360679 http://www.oksatpois.com/?sivu=etusivu

Domdär ska om jag har förstått rätt vara i samma prisklass som en stegmatare (14500€+moms).. dom använder dom tex på usewood och malwa så stor effekt är inget behov..
Senast redigerad av Jim_90 mån 28 dec 2015, 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Jim_90  
#360680


Ett klipp på malwa i action

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360798
Jim_90 skrev:http://www.oksatpois.com/?sivu=etusivu

Domdär ska om jag har förstått rätt vara i samma prisklass som en stegmatare (14500€+moms).. dom använder dom tex på usewood och malwa så stor effekt är inget behov..


Jag har tittat på det aggregatet också. Th maskin säljer dom i Sverige och BioJack 300 Harvester ser misstänksamt lika ut, endast små skillnader mellan de olika aggregaten. Jag tror att priset 14500€+moms är för endast aggregatet, sen tillkommer dator. Men priset landar ungefär på detsamma som Tapio´n och enl. säljaren ska min traktors hydraulflöde klara detta aggregatet utan problem. Men det klarar 5cm klenare och är förmodligen mer känsligt och mer som kan strula. Men jag vet ej? Visst är man sugen på rullmatat efter det man hade i skördaren så blev man lite bortskämd med flytet. Sen tror jag att dessa små rullmatade aggregat har svårt att klara lite vindfällor, björk och annat. Givetvis är inte ett Tapio 350 heller byggt för att köra bara vindfällor men man ska kunna göra det då och då. Undrar om det inte är Gnisten83@ som har kört en del vindfällor med sitt Abro. Abro och Tapio 350 ska vara likvärdiga med vissa skillnader. Sen tar ju allt stryk vid vindfällor. Jag ska undersöka saken i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360808 Jo dessvärre har jag endel erfarenhet av vindfällor i min Arbro, när grenarna blir mer än 3cm tror jag att de är motorsågen som är bättre och rotkap på mer än 30 bör nog tas med med motorsåg då de blir någon kant som de inte räcker igenom.
Annars klara de kapa 35cm om man vilar stockänden mot något dock blir så grova träd bara kvistade på 3sidor...
Brukar ta dom med motorsågen sen när jag skotar ut och lägger dom i en kant i vältan

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360856 Jag är ganska medveten om vad maxangivelser brukar betyda i praktiken. Det var likadant på skördaren. Men 35cm max och 30cm är ändå skillnad. På de aggregat där man anger 30 så kan man nog räkna runt 25 som max. Går man sen över till rullmatat blir det nog svårare med kvistningskapaciteten på så pass små aggregat. Dessa är nog mer att se som rena 1:a gallrings aggregat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360858 De är rotbenen som är problemet med grövre träd, längre svärd löser de men då måste såglådan för längas

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

loppan  
#360983 Nu har ju diskussionen halkat in lite på rullmatare ändå fast det inte skulle bli nått sådant.
Då ville jag bara föreslå Tapios lilla rullmatare 245R,säkert svindyrt det med.
Data: http://www.thmaskin.se/TAPIO_245R_BROSCHYR_SE.pdf



Avatar Fallback

Tapio 350/280

skogsterri  
#361003 Th maskin har lagt ut annons på blocket nu.
Tapio 350 - 170500kr.

Någon som vet priset på det rullmatade agg?

http://www.blocket.se/overtornea/Tapio_ ... 11&w=3

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361024
skogsterri skrev:Th maskin har lagt ut annons på blocket nu.
Tapio 350 - 170500kr.


Sågar bara 136tkr + mva (altså 170tkr er inkl mva), men här måste vel nåt vara fel??
Detta kan vel inte vara för et komplett 350 aggregat med dator, eller hur går går det Seb, har du fått några priser????
Låter mer som priset på 160 aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361034 Vad ska ni ha dator till på de där aggregaten? Det blir väl knappast fråga om någon avancerad prislisteaptering i den skogen som de funkar till. Min Lillebror satt det dator i men jag brydde mig aldrig om att få det att fungera. Ett enkelt mätverk som visar utmatad längd räcker gott.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361039 Måste man inte ha nån typ av dator för at kunna köra aggregatet als????
Hadde själv et gammalt Tapio 250 och det var ju ingen dator på denna tiden, men et jäkla skåp med el fanns med för att kunna köra några funktioner als. T,eks steg aut, fram /tilbaka.
Eller har dom flyttat alt el, ut på själv aggregatet??
Nä jag inget behov av dator på min Naarva, då alt skal bli ved, så bara virket får plats på vagnen så er jag nöjd. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361060 Utöver de vanliga kranfunktionerna så behöver man tre elventiler för tilt, matning och kap. Så behöver man ett enkelt mäthjul med display. Vill man lyxa så kan man ha ett räkneverk som räknar antalet kap i vågrätt läge. Ventilerna kan med fördel sitta ute i aggregatet om man har konstantryck. Har man rundpumpning så lär ventilerna sitta på traktorn men då blir det väldigt många slangar.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361087 Jag har också sett annonsen för 170+moms.. Jag kan lova att detta ska ifrågasättas. 208+m har jag fått.
Dator är det inte fråga om. Jag vill veta längd diameter så jag vet hur jag ska sortera när jag hugger. Detta har Tapio för en rimlig peng. Jag tror inte på dessa små rullmatade aggregat. Jag har haft både större aggregat och drivkraft (skördaren) och sett när även den kroknade. Till mina behov ska tilläggas. I 1:a gallring endast enl. Mig och även de som säljer dom. Annars samma pengar ungefär.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).