Verkstan

Alger?

17 inlägg 10783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360909 Ni som sett/råkat ut för detta, är det Alger? Holdern började gå lite ojämnt på högre varv igår när jag körde ner till skiftet. Lunkade sen på hela dagen i skogen utan problem. Startade i dag utan problem men började hacka för att sedan stanna efter 10min. Letade igenom bränslesystemet o det var tvärstopp från tanken. I filtret före matarpumpen såg det ut så här.


Magnus M



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Alger?

anersimyra  
#360921 Så där ser min båts bränslesystem ut på våren.. :shock: en lösning kan vara att alltid fylla upp tanken full om grejerna står längre perioder, alternativt finns tillsatser att slå i tanken.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Alger?

Erre  
#360990 Ja där har du alger.
Kan se lite olika ut i färg. Har sett både mörk, (nästan svart) och grå/grön sörja i filter å bränsletankar.

Användarvisningsbild

Re: Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360997 Ska köpa nya filter o en flaska sånt där medel. Kan man tömma tanken o sila bränslet o sen slå i flaskan eller är det bara att kasta dieseln?
Det går inte se några alger i tanken så jag tror inte det är så mycket hoppas jag.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Alger?

tallen100  
#360999 Skulle nog slå i ny diesel, tror det lönar sej...

Avatar Fallback

Re: Alger?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361006 Har också just haft algblomning. En vecka med ideliga motorstopp utan att hitta orsaken. :sad: Tror att kleten blir kvar i tanken även om du tömmer den. I med medel. Ta med gott om bränslefilter. Tanka och kör. Har du ett lättåtkomligt filter före matarpumpen som går att göra rent så är du ändå lyckligt lottad.

Användarvisningsbild

Re: Alger?

Erre  
#361008 Töm tanken helt. Låt torka ur.
Jag hade inte hällt tillbaka dieseln. Även om den har silats.
Kör med tillsats några tankar och byt även filter igen snart.

Användarvisningsbild

Re: Alger?

Rasken  
#361012 Jag hade ett elände i somras när vi skulle köra hem storbalar med Fiaten 780. Så fort det gick tungt så stannade den. Trodde att det var matarpumpen, men när jag skulle byta denna var det stopp i gamla matarpumpen, ledningen från filterna , filterna silen rören allt var en enda gegga.

Jag bytte bränsle slangar, filter , matarpump sil. Och så tömde jag tanken. Jag trodde inte att det var möjligt att det kunde bli så?

Nu tankar jag alltid med medel mot alger. Men jag vet inte om det hjälper, förstår egentligen inte var det kom i från. Antagligen växer det väldigt snabbt när det väl sätter fart!'

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Sv: Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361056 Ok, ska köpa nya filter imorrn. Före matarpumpen har jag ett sånt genomskinligt filter, det som syns på bilden. Sen har jag ett riktigt filter efter matarpumpen. Största bekymret blir nog att tömma tanken. Det täppte sig i röret ut i botten flera ggr. Kanske bäst o ha med sig nån pump så man kan tömma uppifrån.
Tack för alla tips

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Alger?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361062 Sittere denne fra et annet forum:

"Alger är inget vanligt problem men det förekommer. Bakterier i diesel är inget spöke utan ett problem som alltid är kopplat till dålig lagringshygien. Vatten och smuts drar igång tillväxten och det är i synnerhet cisterner som blir drabbade då de har låg omsättning och är stillastående.

Båttankar eller tankar på husbilar är också stillastående under månader och är mer känsliga än fordonstankar som hela tiden rör på sig. Observera att det även kan vara andra fel och bakterier är alltid lätta att skylla på, vilket vi har märkt upprepade gånger.

Om man bara ser till att ha bra filter (och byter dem enligt instruktion) och dränerar vattenfrånskiljare ofta, så brukar man inte ha något som helst problem. ”Dundermedel” finns men dränering är det som gäller. Observera att det är de döda organismerna (slam i botten av tanken) som skapar problem och inte de levande.

Per-Martin Roos, OKQ8"

Avatar Fallback

Re: Alger?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361067 Kan nevne at man hadde store problemer med busser i mitt område for noen år siden, pga alger.
Årsaken var at man på vinteren tok en kald buss med tom tank inomhus for tvatt. Dette gav store mengder kondens vatten i tankene. Efter at man begynte å tanke alle busser føre tvatt forsvant problmet.

Användarvisningsbild

Re: Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361317 Idag köpte jag RedLines dieselmedicin :smile: . Sen for jag runt hela Skövde o letade dieselfilter. Det sitter en filterhållare på Holdern från en merca 240D. Fanns inga filter på hyllan hos nån bildelsfirma. Till slut åkte jag till Lindströms el o dieselservice. Dom hade ett filter som stått där många år då lådan var helt urblekt :surp: . Köpte en sugmojäng på Biltemas oxå så att jag kan få ur allt. Blir mek på lördag.

Sen tror jag att jag kommit på varför detta hände, tanken på Holdern var ju helt nygjord förra vintern så skit o vatten borde den vara fri från, men i min iver att lösa ett problem så har jag förmodligen skapat ett annat.
Har ju haft min Fordson Supemajor sen -81 o då lär man sig snart att ha hydraultank i bakaxeln är inget bra. Oljan värms fort av hydraulen men ett par hundra kilo gjutjärn i bakaxeln värms inte av lite fisåkande i skogen.
Följden blir att fukten i luften ovan oljan kondenserar på innerväggarna i bakaxeln o rinner ner i oljan.
Efter en vinter skulle man lätt kunna hälla oljan i en mugg o ge till nån o säga att det är oboy :smile: .

Holdern hade ju samma typ av hydraultank så förre ägaren hade påbörjat ett bygge av en kombinerad hydraul/dieseltank.
Kanon tänkte jag o fortsatte där han slutat. Så nu har jag denna tanken i plåt med skiljevägg mella hydrauloljan o dieseln.

Det jag tror händer nu är att hydrauloljan blir varm o då kondenserar det på skiljeväggen i dieseltanken.
Fast det känns lite konstigt men det är vad jag tror.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362195 Ja idag vart det lite mek, gick som planerat. Efter tömning av tanken gick det att håva upp små alg/is-klumpar från botten. Verkade som algerna hade bondat sig med vattnet o med ett par minus ute så fick jag med allt upp smidigt. Lyckades få lite luft in i pumpen men det var snart fixat så det blev lite kört oxå. Hoppas nu att det ska funka. Men jag får nog ordna till nåt så jag kan dränera vatten från tanken, tror det kommer behövas.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Alger?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362239 Spelar det någon roll om traktorn står ute eller i varmgarage, tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Alger?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362433 Tror varmgarage är bra. Min står inne men kallt.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).