Massaved

Längder på massaved

44 inlägg 56461 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

svampbob  
#360338
Vardon skrev:Ska försöka mig på att hugga massaved och sälja, om jag tittar på tex mellanskog i mitt område så säger de :

Fallande längd - 3 - 5,50 m (sträva efter medellängd på ca 4,5 m)

Standardlängd 3 , 0 m bör undvikas att tillredas, prisavdrag på 15 kr / fub.

Hur hade ni gjort ? Jag funderade på att mer eller mindre hugga 4,5 meters längder och vara nöjd. Tror gallringen är så pass grov att det inte blir alltför mycket kvistande utan att det blir alltför mycket kvar. Eller tänker jag fel? Känns som efter alla avdrag med frakt, snö i välta, små levereanser och avdrag för avdragandets skull blir det inte så mycket kvar om man hugger 3 meters bitar.

hur gör man vettigast?

Jag hugger fallande längder på massan och siktar på en medellängd på drygt 4 meter apterar från 3,5 till 5 meter. Jag tycker att desto mer jämnlångt det är desto lättare är det att hantera med kranen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längder på massaved

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360376
isteskog skrev:Det går att få bort 3metersavdraget på Mellanskog! Prata med inspektorn att du skickar massaveden till någon annan virkesköpare så ordnar det sig :mrgreen:


Jaså! Det låter lysande! Ska omedelbart kontakta honom igen. 3meters vore underbart.

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

Vardon  
#360434 Tack för många vettiga svar. Just nu har jag kört 4,5m borde gå på lasset och jag har tröttnat på trånga vägar så är det problem så får jag kapa den det tar i.

Får väl se hur mycket det blir och vad jag hinner.

Mellanskog var väl bara vad jag hittade snabbt på nätet får väl se sen var det hamnar. Har inte sålt massaved på säkert 10 år, bara blivit ved innan.

En glädjeseriemördare har installerat värmepump och ska tömma ett hus så från vedbehov på cirka 50-60 kubik till 0. Till våren får jag hitta någon att tjyvsåga veden åt...

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

Fredrik Reuter  
#360498 Hej,
Ja, det är nog effektivitetshetsen som gör att de inför prisavdrag för 3m. Det blir mindre produktion på bruket, mindre i klon på timmertrucken, mindre i barktrumman och flishuggen får inte lika jämt flöde.
Men det är så försvinnande lite manuellhugget eller leveransvirke idag så att försöka mota Olle i grind med avdrag känns bara fånigt.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

foton  
#360953 Jag hugger med stegmatare ,det som bestämmer längden är om trädet blir 2 eller 3 bitar . Måttband helt överflödigt .

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

rokon  
#360982 Synen på längd kan ju variera i olika områden, bäst att kolla vad som gäller där man har sin skog. Har själv bara varit och mätt lite på Sveaskogs avlägg i höst i närheten av mitt skifte i Norrbotten Sveaskog verkar där mest aptera massan i 4,5 m längd.
Slänger även med en färsk lista till Sydved som jag efter en snabbtitt hittade.
Och visst har det räknats på olika längder vad det kan göra i praktiken se nedanstående
Examensarbeten ISSN 1651-4467
Nr 12 2003
Förändrad aptering av massaved från 3- till 4-meters
längder vid gallring inom Södra
En systemanalys av effekter från avverkning till
levererad virkesråvara
"Resultaten visar att aptering av 4-meters längder ökar nettot med 135-338 SEK per ha
beroende på vilka sortiment som apteras. 3-meters alternativet ger emellertid bättre utbyte
av råvaran och till följd därav högre virkesintäkter, medan 4-meters längder resulterar i
lägre drivningskostnader. De sänkta drivningskostnaderna är dock så stora att de
överstiger de ökade virkesintäkterna för 3-metersveden. Trots mindre utrymme på
lastbilen (3 stuvar istället för 5) höjs prestationen i vidaretransportledet vid 4-metersved
till följd av effektivare lastning och lossning. De biologiska effekterna är begränsade.
Slutsatsen av studien är således att det är ekonomiskt lönsamt att i gallringsbestånd
använda sig av 4-meter som standardängd."
Länk http://ex-epsilon.slu.se/197/1/exjobb__12.pdf
https://www.sydved.se/skogsbruk/salja-v ... r-massaved

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

kia  
#360985 Vad gäller angående kvistning av massa .vad tillåts?
Bara en fundering när jag kör med min rullmatade klipp.
Har bara kört ved än så länge men man vet ju inte vad man får för sig.

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

rokon  
#360986 Kvistar och klyka sid 6 och 7 http://sdc.se/admin/PDF/pdffiler_VMUVMK ... -03-16.pdf

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

loppan  
#360988 Det påstås att fallande massaved har en tendens att mätas in med lägre fastvedsprocent än det egentligen är jämfört med tre meters massa.
Timmeråkarna i trakten är noga med att få fulla lass i ton,så nära 60 ton som möjligt,väger bilen mer så får de ej betalt för överskjutande vikt.
Lassen väges med kranen i vanlig ordning som det alltid görs.
Ändå säger dom att det konsekvent är 1-2 fub mindre inmätt på ett lass fallande massa än 3 meters.

När de påtalar detta till mätarna på bruken så blir svaret"det är så"
Någon som har förklaring på hur ca 36 ton barrmassa kan bli olika fub beroende om det är 3 meters eller fallande?

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

Erre  
#361004 När du mäter in 3 meters massa från mätbrygga blir det mer exakt än om du mäter fallande.

Varför. Jo allt är givet med 3m. Du kan mäta bredd, höjd, längd.

Med fallande får du uppskatta bredden.
(Det vi i skogen kallar längden)

Högst personlig kommentar,
Men jag tror man hellre mäter in lite för lite än lite för mycket.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361014 I Värmland kan man faktiskt få ett tillägg för 3-meters granved. Det är Rottneros bruk som fortfarande kör med det.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397262 Södra är petiga på längden på 3m massa. Vi har levererat flera lass och vissa har blivit vrakade pga fel längd (medellängd 3.20, fast ja är tveksam till att det var så långt, var mycke 2,70 bitar) och vissa lass har gått bra från samma trave.
Är det mätaren som är petig?

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

hlb  
#397274 Vi och fler med oss har fått mycket längdfelvrak i år trots huggning som tidigare år. . Motsvarande leveranser till Sydved har inte fått några anmärkningar alls. Det blir att lägga upp mätstickor och detaljfotografera Södra-travarna till nästa år.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397288 vill minnas att Södra skriver i sina leveransbestämmelser för tremetersmassaveden att den skall vara 3 m. +- 20cm. Då är det väl bara att hålla sig till det och inte fundera på några medellängder. Eller har jag fattat fel?

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

hlb  
#397320 Vår massaved var 3-meters. I kontraktet står 3 m +/- 30 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).