Motorsåg och handhållet

Köpa såg!

52 inlägg 20506 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Skouli  
#360162 Spelar inte så stor roll vilken du väljer Husky/Jred/Stihl/Dolmar. Kvaliteten är bra på alla dessa om man väljer på proffsigt. Viktigt är ÅF och reservdelar om du skal leva på det. Tänk också ergonomi på sågen, vad passar dig!? För mig passar de smala, torpedformade sågkropparna som Husky har vid kvittning och finlir. För mig känns Stihl lite stor och fyrkantig, men det är en smaksak.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360185 Jag är halvstark och normalbygd, men det betyder ju inte att det finns någon anledning att släpa runt en för stor såg? Ska jag köpa en allaround som är rätt okej till allt, eller ska man ha en mindre gallringssåg och en större för grövre jobb? (två sågar känns lite mycket, och min ekonomi tillåter ju inte vad som helst) Har ju tänkt mest gallring. Jag tänker inte leva på sågandet utan ha det som ett "extrajobb". Jag går på gymnasiet och bor hemma än så länge så målet är att lära sig mycket på resans gång och tjäna en slant på vägen. Dessutom tycker jag att det är väldigt kul att jobba i skogen.

Tack igen för all hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Skouli  
#360191 Rätt inställning! Satsa på en allrounder nu, det räcker jättelänge. Skall du långt ut till skogs kan det vara fint med en andra såg om du kniper fast förstasågen. Kanske du kan låna en såg dessa tillfällen? Jag har själv en 40 Cc och en 50 Cc såg. Funderar på en 60-70 Cc till grova vindfällen och på vedbacken men det är inte nödvändigt så länge man har en bra allroundsåg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360197 Okej , jo det låter bra. Jag har alltid sågar jag kan låna, så det bör gå att lösa då det kommer handla om få tillfällen, iallafall till en början. Jag provade grannens stihl 201:a i höstas också. Det är lockande med en lätt såg (spara på rygg och inte slita ut sig så fort), men det kanske är lite dåligt med kräm i den om jag bara ska ha en? Allaround såg känns mer användbart då jag inte vet exakt vad jag stöter på hela tiden. Kan ju bli en och annan grövre frötall till exempel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

sundelius  
#360202 Har inte tillnärmelsevis lika stor erfarenhet av olika modeller som de tidigare medlemmar som gett dig bra tips men jag vill ändå dra mitt strå till stacken.
Var i samma situation som du när jag skulle köpa min första nya såg ( hade redan beg Hva 242 och en Jonsered). Gillade farsans Husqvarna så det blev en 346 xpg triobrake, den har jag använt till allt nu i tre år och den sviker mig aldrig \M/

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Robertberg  
#360258 Mitt tips är att köpa en begagnad 50cc nu, 346 eller 261. Sedan när du känner att du har mer kapital så köper du en stihl 200 eller 201 till gallringar och småjobb!

Med en liten lätt såg kan man slarva mer med arbetsställning och dylikt utan att man blir jättetrött, med en större såg lär man sig att göra rätt direkt, annars straffar det sig :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

karlssonxpg  
#360404 Jag skulle satsat på en ny Husqvarna 550 xpg, det är väldigt rapp och bra såg som passar till allt, bättre och lägga till lite pengar och få en ordentlig såg, så du känner dig nöjd med köpet :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360429 Hallå igen!

Vart ute och sågat hela dagen. Idag provade jag kompisens Husqvarna 339, och måste säga att den var jättetrevlig att jobba med. Jag rådgjorde lite med honom också och det lutar åt en 346:a i bra skick. Har även sett sprillans nya 550 xp sågar på blocket för 6300kr (från företag). Vore det vansinne att köpa en? Jag har pengar från sommarjobbet, men vill ju få mest såg för pengarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

agrotron  
#360430 Har ju iofs inte 550xpg utan en jonsered cs2253:a tycker det är bra klipp i den och smidig/lätt. En bra allround såg är det. Men nu när jag har fått för mig att ta vara på även 5cm stammar till flisning så blir den lite stor men annars är den bra till allt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

JensSkoog  
#360431
Klaxman skrev:Hallå igen!

Vart ute och sågat hela dagen. Idag provade jag kompisens Husqvarna 339, och måste säga att den var jättetrevlig att jobba med. Jag rådgjorde lite med honom också och det lutar åt en 346:a i bra skick. Har även sett sprillans nya 550 xp sågar på blocket för 6300kr (från företag). Vore det vansinne att köpa en? Jag har pengar från sommarjobbet, men vill ju få mest såg för pengarna.

Varför tveka. Det är ett bra pris på en grym såg :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360433 Tack igen!

Jag tycker det känns riktigt med 550:n. Ska till ÅF och klämma och känna efter nyår.

Lite off topic; men hur är Stihl 201:an jämfört med 193:an? (Tänker på sikt då båda känns smidiga som lättsåg, frågan är om 193:an är FÖR svag?)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

JensSkoog  
#360436 Jag har båda MS192 och MS200, och det är absolut mera klipp i MS200. (35cc mot 30cc) Men det får man betala för :mrgreen:
Om du söker en lillsåg som extrasåg till kvistning och klent, så är MS193 mycket bra. Min 192kan jag springa med hela dan utan att jag känner det i gamla, slitna musklar :wink:
Körer 1,3mm, 3/8, 12"svärd på den, men den kommer med 1,1mm. Det passar bäst i trädgårdsarbete och beskärning, eftersom det blir extremt fina kap. I skogen behovs 1,3mm.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#360462 Hej.
Om du ska köpa en ny HVA 550, köp då minst en XPG, dumt att ge avkall på värme och det ger ett bättre andrahandsvärde. Samt är du relativt oerfaren så är det inte fel med att välja en med tribrake. Säkerhet framför allt.
Ja hur ser det ut på skyddsutrustningssidan?

Sedan det här att ha två sågar är minst sagt smidigt, inte minst då man råkar såga fast, men det går oftast nästan lika bra att ha med sig en bågsåg, för att komma ur en prikär situation. Samt ju jobbigare det är att såga fast, desto mer tänker man förhoppningsvis på hur man sågar, så att man inte sågar fast i fortsättningen.

Tror du kommer komma långt med en 346:a XPG eller XPGT (tribrake), det går alltid att uppgradera allt eftersom och många har klarat sig bra länge med en 346:a. Finns även HVA 351 och 353, som ska vara ganska snarlika. Nackdelen för Jonsered är väl deras raka båge, vilken enligt teorin skall vara mindre lämpad vid kvistning. Samt även om du skulle bli sugen på en såg med snabblås för svärdet, så avstå!, Det ska va helst 2-bultat.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

svampbob  
#360472
Klaxman skrev:Tack igen!

Jag tycker det känns riktigt med 550:n. Ska till ÅF och klämma och känna efter nyår.

Lite off topic; men hur är Stihl 201:an jämfört med 193:an? (Tänker på sikt då båda känns smidiga som lättsåg, frågan är om 193:an är FÖR svag?)


Nya 201 är riktigt bra. Jag lånade hem den gamla för något år sedan och körde den i ett par dagar men tyckte den var för klen för att vara riktigt användbar. I häst har jag köpt den nya 201an och jag tycker det är en märkbar skillnad. Hugger jag gran som ger 10-12 meter massa så är 201an lika snabb som 550in. Blir det timmer så är 550in given och grova kvistar är inte roligt med 201an. Ska du mest ägna dig åt ved och gallring så duger 201an bra fast är å andra sidan inte billigare än en 550.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

loppan  
#360483 Köp en begagnad 346 xpg,den är mindre och smidigare i sågkroppen än 550 men också slöare.
Du får en beg sådan servad och körklar hos en handlare för 3500 kr
Kör med den ett tag och tjäna lite pengar,sen köper du en 550 alt 560 och behåller 346an som reservsåg.

Jag har själv två 560 och två 346.
Om jag var tvungen att välja en hva som är mest allround så blir det 346.
Skillnaden att hantera en 550 mot en 560 är minimal i vikt och storlek så därför föredrar jag 560.
Även prisskillnaden är liten.
Skillnaden mellan 550 och 346 är däremot ganska stor,346 är mycket mindre och smidigare i sågkroppen.

Detta om vad jag anser om hva men titta även på andra märken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).