Bioenergi

Hur bråttom är det att hugga upp ved av björk?

5 inlägg 21974 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur bråttom är det att hugga upp ved av björk?

pergit  
#36008 :?: Hej!
Vi har blivit erbjudna att köpa björkved huggen denna vecka, sista i sept, lagras i tre meters ute över vintern.
Hur är kvaliten i feb-mars? Då vi beräknar att klyva den. Har det hunnit bli någon försämring av kvaliten?
Vi kan inte ta hand om den nu utan först framåt våren.
Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand, Pär



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36033 Är björken huggen i södra Sverige så fanns väl lövet kvar, och då är det väl ingen bra ved över huvud taget. Åtminstone påstår "de gamle" att sommarhuggen björk är tungeldad.

Så till själva frågan. Egentligen vet jag inte men föreställer mig att det snart blir såpass kallt att veden bör stå sig över vintern.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36042 Sommarhuggen björk går fint att hugga upp om man inte kvistar trädet utan låter det torka med löven kvar. Efter någon månad har saven dragits ut av löven (som har gulnat) och det går fint att kapa upp och klyva.

Troligen fungerar inte denna metoden inte på hösten när löven är på väg att falla ändå, frågan är bara hur mycket sav som finns kvar. Själv skulle jag nog vara tveksam till att fälla ved som inte klyvs direkt vid denna årstid om man bor i södra Sverige där det ibland blir ganska varmt på vintern så att svampen växer i veden. Kanske fungerar det norröver där det är kallare.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36053 Jag producerar ved året om och "sommar" huggen lövved ved låter jag aldrig ligga mer än några veckor. Björk är väldigt känsligt för lagring i trave. Det blir snabbt mögel och brunved.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36134
th skrev:Sommarhuggen björk går fint att hugga upp om man inte kvistar trädet utan låter det torka med löven kvar. Efter någon månad har saven dragits ut av löven (som har gulnat) och det går fint att kapa upp och klyva.



Lövfälla björk bör helst göras före midsommar om det skall dra ur fukten ordentligt. Efter ungefär tre veckor skall den kvistas och tas om hand. Väntar man i fyra veckor eller mer så drar den till sig fukt igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).