Gallring

Gallring myr Hypro med flytväst

83 inlägg 44025 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

8wdHypro500  
#356109 Jeg tok bare vinsj-linan i gripen når jeg behøvde endre retningen. Gripe tak i linan-lyfte opp- kjøre inn utskyt sammen med linan så slite det ikke så mye.
Smart påhitt du har gjort, men kan gi litt falsk trygghet da det er store krefter ute å går.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

phh  
#360233 Har fortfarande inte kommit ut med vår Hypro 450 som jag rapporterade om förra säsongen. Det är hydraulsystemet som läcker i bakaxeln och just nu står Valtran på verkstaden sedan två veckor. En teori är att packningen mellan hyprons system och traktorns eget överlastats vid första lyftet av Hypron för säsongen? Vi varmkörde en bra stund innan vi lyfte men vi fick inte igång Hypron utan såg istället att det sprutade luftblandad olja från en ventil på bakaxeln. Är det någon som varit ute för detta?
I år ska vi gallra vidare på 1 a gallringarna och även prova en 2 gallring av gran på åkermark. Men eftersom vi kom efter förra året pga att det tar minst ett år att få upp farten i gallringarna får vi låta Södra ta några första gallringar på kuperad mark där Hypron känns lite svårare att använda, även för att träden är svårare att hantera i kuperad terräng. Även här emottages gärna tips på hur man underlättar fällning i kuperad terräng så att vinschning går av hela träd.

Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

barbarossa  
#659332
hlb skrev:Har gallrat en del myrmark på blöt mark T16 och T18. Dubbelmontage på Valtra 565. Hypro 450 XL 6m kran.
Marktryck 0,25 kg/cm2
Bredd 2,85 m
Vinchning 2x40m
Allt ris på väg för skotning.
Mycket nöjd med resultatet helt utan spår och fastkörning.
Dubbelmontaget ger också mycket god stabilitet vid vinchning.

Har du dubbelmontage på framdäcken med?

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#659340 Nej, det behövs inte. En traktor med Hypro 450XL och 6 m kran blir aldrig tung i framändan. 😀 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

barbarossa  
#659342 Ok jag håller själv på med en sommargallring.på myrmark funderar på att köra ur med lunningsgrip och dubbel bak.på min ford 4610 4*4 ingen tung traktor men är ändå rädd att framhjulen skär ner

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#659343 Ser att det är 5 år uppehåll i tråden och så vaknar den igen. 😀 . Det har hänt en del. Inga stormskador alls, men helt täckt av blåbärsris, så nästa år har jag många hektar att plocka på med möjlighet att ha fyrhjulingen på risvägen, om nu skörden skulle bli tung. Ska försöka ta några bilder åt er. Alltid intressant med 5-års- bilder, så man ser utvecklingen. Tiden går fort, synd att man åldras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

barbarossa  
#659354 Inget synd med att åldras det betyder bara att man ännu är på banan

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#659359 Bilder från idag. Efter 5 år, mest blåbärsris, men efter 8-10 år kommer björk och gran. Ser fint ut. Om man blädar lite efter hand, kan det bli fin blandskog, eller vad man prioriterar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).