Logistik, Transport

Skogsvägsrenovering

48 inlägg 27716 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360186 Har skvallrat i andra trådar om jag hållt på med senaste månaden, här kommer en egen tråd!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Erre  
#360187 Snyggt! Bra jobbat. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

skogsjan695xl  
#360192 Ska det rustas upp såpass att lastbilar kan köra?

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360194 Ni får trixa lite med bildordningen ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

isteskog  
#360195 Ett litet tips! Ta dit en åkare och låt denne titta på dina funderingar .... kan spara pengar i stället för att ev göra om vägen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

stektlök  
#360199 Tack för att du delar ditt intressanta projekt till oss :)

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

skogsterri  
#360207 Ser riktigt fint ut [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

loppan  
#360209 Jag tror inte du behöver flytta berg om du närmar dig tre meter och det inte svänger allt för mycket.
Höj upp vägen något i stället,då växer oftast bredden och du spar många tusenlappar.
Tre meter väg är fullt tillräckligt och 2.8 räcker om det är spikrakt.
Det är svårt att spränga i berg så att det bli snyggt,oftast så blir det vasst och fult och framförallt dyrt.

Det räcker oftast om grusåkaren får säga vad han tycker om utrymmet,fråga honom.
Senast redigerad av loppan lör 26 dec 2015, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360210 Kunde inte skicka alla bilder i samma inlägg, så här kommer del tre av det jag har att dela med mig av nu!
Det är nog ca tre vändor 0-90 till som ska ut på måndag, två på rundkörningen och och så får jag bygga upp mer på ett ställe där det sjunkt. Annars har vägen hållt bra för grusbilens framfart.
Grävmaskinen var på plats i tre dagar, så den åkte hem vid två på onsdag den 23:e. Samma maskin som jag jobbar med varje dag på jobbet så vi känner varandra ganska bra :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Erre  
#360214 Ser väldigt bra ut!
Impad av att du inte tog den enkla lösningen, utan faktiskt sprängde fram en riktigt bra sträcka.
Men med ditt jobb är du väl van. :wink:

Med sådana vägar önskar man sig tillbaka till hytten i timmerbilen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Blivande snickare  
#360218 Hatten av, snyggt byggt! :)
Önskar att flera skogsägare skulle va hälften så engagerade!

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360224 Kul med glada tillrop och tips!
Lite av tanken med tråden är ju att visa hur vi gjort, och diskutera vad man kunde gjort annorlunda!

När vi själva pratat om hur vägen ska bli har vi utgått från att lastbil med släp behöver mycket plats. Och allteftersom vi avancerat har grusåkarn gett sina synpunkter, så vi har haft dialog med honom!

Vägen genom berget svänger ganska skarpt innan berget och något lite efter, så det var tvunget att spränga. Efter berget stack det upp en bergknalle som vi fyllde över för att få en rakare linje.

Dynamiten kostar ca 70:- kilot och tändare 45:- styck. Jag hade borrat ungefär 20 hål så 900:- för tändarna och max 700:- för dynamiten. Plus sprängarens timpenning och hyra för borrutrustning. Får se vad det landar på :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360225 Erre du får komma på studiebesök nångång! Jag vill nämligen se Niaben in action i utbyte :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Blivande snickare  
#360226 Ja å så kulighets-faktorn av själva smällen! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

isteskog  
#360227 Sprängning är ett skit .... iaf att borra :shock:
Minns när jag förlängde en bit skogsbilväg, sprängde 100 stenar(jag borrade :x ) med en bensincobra med dåliga borrar.
Fast på den tiden var man ung och morsk .... :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).