Verkstan

Får inte i hydraulkopping

84 inlägg 39663 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

ÅsaNisse  
#359698 En anledning till tryck i kopplingen är även temperaturen. Kopplar du loss en morgon med kall olja och redskap och sen ska koppla det en solvarm eftermiddag så är det besvärligt. Oljan har då expanderat i systemet och byggt upp ett skapligt tryck. Då kan det vara att lossa kopplingen på slangen innan det lyckas.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

axwell  
#359704
ÅsaNisse skrev:En anledning till tryck i kopplingen är även temperaturen. Kopplar du loss en morgon med kall olja och redskap och sen ska koppla det en solvarm eftermiddag så är det besvärligt. Oljan har då expanderat i systemet och byggt upp ett skapligt tryck. Då kan det vara att lossa kopplingen på slangen innan det lyckas.


Så kan det vara, men är det verkligen oljan som har expanderat ?
Såvida det nu inte är luft eller vatten i oljan.

Tror själv att densiteten i oljan är ganska stabil mot temperaturförändringar, metaller som aluminium däremot inte. :???:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

totte  
#359707 Olja expanderar med 0.00070 per grad C. Avser motorolja, men torde inte avvika mycket för hydraulolja. http://www.engineeringtoolbox.com/cubic ... _1262.html

Sju tiotusendelar låter inte mycket, men i ett system som är välfyllt utan luftfickor så blir det fort ett tryck.

Säg att 10 liter olja värms av solen från +10 till +30 - 20 grader. 10*0,0007*20 så har du en expansion som är 0,14 liter. Inte direkt försumbart i ett inneslutet system. Expansion av vätskor är, till skillnad från gaser, vad som kallas en obändig kraft, dvs volymökningen sker oavsett motkrafterna, något måste ge med sig.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

axwell  
#359713
totte skrev:Olja expanderar med 0.00070 per grad C. Avser motorolja, men torde inte avvika mycket för hydraulolja. http://www.engineeringtoolbox.com/cubic ... _1262.html

Sju tiotusendelar låter inte mycket, men i ett system som är välfyllt utan luftfickor så blir det fort ett tryck.

Säg att 10 liter olja värms av solen från +10 till +30 - 20 grader. 10*0,0007*20 så har du en expansion som är 0,14 liter. Inte direkt försumbart i ett inneslutet system. Expansion av vätskor är, till skillnad från gaser, vad som kallas en obändig kraft, dvs volymökningen sker oavsett motkrafterna, något måste ge med sig.


Det blev ju relativt stor volymförändring men allt behöver ju inte tas upp i form av ökat tryck, slangar tar mer än tillverkarna påstår och framför allt tex hydraulcylindern får större volym vid högre temp.

Obändig kraft för hydrauloljor till 100% tror jag inte på, även såna komprimeras, mer eller mindre.

Här har vi en mycket omfattande (massor med text) undersökning av hydrauloljors komprimering bla.

http://epubl.ltu.se/1402-1617/1999/057/ ... 057-SE.pdf

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

totte  
#360099
axwell skrev:Det blev ju relativt stor volymförändring men allt behöver ju inte tas upp i form av ökat tryck, slangar tar mer än tillverkarna påstår och framför allt tex hydraulcylindern får större volym vid högre temp.


Jo givetvis är det så. I annat fall skulle ju tryckökningen bli katastrofal. Den blir troligen helt tillräcklig för att ställa till det med kopplingarna.

axwell skrev:Obändig kraft för hydrauloljor till 100% tror jag inte på, även såna komprimeras, mer eller mindre.

Här har vi en mycket omfattande (massor med text) undersökning av hydrauloljors komprimering bla.

http://epubl.ltu.se/1402-1617/1999/057/ ... 057-SE.pdf


Där hade jag visst lite för lite på fötterna för vad jag trodde. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

machonisti  
#360147 Ett utförligt examensarbete!
Orkar tyvärr inte läsa det ordentligt men kan nån berätta varifrån kompressibiliteten kommer på hydrauloljor. Är det så att oljan komprimeras eller beror det på diffunderade gaser eller mikroluftbubblor?

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

axwell  
#360160
machonisti skrev:Ett utförligt examensarbete!
Orkar tyvärr inte läsa det ordentligt men kan nån berätta varifrån kompressibiliteten kommer på hydrauloljor. Är det så att oljan komprimeras eller beror det på diffunderade gaser eller mikroluftbubblor?

Orkade inte heller läsa allt.
Oljan komprimeras, den syntetiska mer än mineraloljan.

För mineraloljan tycks han vara säker på att det inte har smugit sig in nån luft, däremot mindre säker btr. syntet då den labutrustningen har ett mindre smart system för att tappa i oljan.

Om jag räknar rätt(?) går testerna upp till ca. 1000 bar, vid 200 bar ser det ut som om komprimeringen kan balansera temperaturstegringen i tottes exempel.

Tror att totte kan överblicka det här och fattar betydligt mer än vad jag kan få plats med i huvudet. :mrgreen: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

machonisti  
#360180
axwell skrev:Tror att totte kan överblicka det här och fattar betydligt mer än vad jag kan få plats med i huvudet. :mrgreen: :oops:

Ja, hoppas vi kan lura Totte att lusläsa!! :lol: :lol:
Har läst om detta att oljor kan komprimeras. Har gällt grävmaskiner vid tryck runt 400 bar. Där framkom inte heller tydlig orsak. Bara att den var av betydelse alltså inte försumbar vid flödesberäkningar. Minns jag rätt kunde det orsaka oönskad temperaturhöjning och då är steget inte långt till kavitation.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

HaLLa  
#360418 Jag vet inte heller om olja kan komprimeras. Men troligen inte mycket, det är nog så att inlöst luft i oljan som gör den möjlig att komprimera. Olja i direkt kontakt med luft kommer att vara förorenad med en viss mängd luft och fukt så länge det finns fukt i vår atmosfär. Detta är en oundviklig
förorening som naturen alltid strävar balansera. Man brukar tala om att ca 7% av volymen på vanlig mineralolja är inlösta gaser och troligen än mer i de syntetiska då dessa oftast tillverkade av just gaser.
http://www.hydac.com.au/MessageForceWeb ... aulics.pdf
Om länken funkar går det att se på första bilden hur olja ser ut när den utsätts för vakuum.
Redfox hävdar även i detta reklamblad att så mycket som 10% av volymen kan vara inlösta gaser men det får stå för dom.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

ÅsaNisse  
#360456 Det blev mycket kommentarer mm. efter mitt inlägg om temperaturberoende tryck. Undrar om Pelrik fått ihop kopplingarna än?

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

machonisti  
#360473
ÅsaNisse skrev:Det blev mycket kommentarer mm. efter mitt inlägg om temperaturberoende tryck. Undrar om Pelrik fått ihop kopplingarna än?

Beror på att det är en intressant kommentar!

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

totte  
#360894
axwell skrev:Tror att totte kan överblicka det här och fattar betydligt mer än vad jag kan få plats med i huvudet. :mrgreen: :oops:


Usch nä, orkade verkligen inte läsa särskilt mycket, men det mesta handlar alltså om hur man gör en tillförlitlig provutrustning, inte om oljors egenskaper. Det är i alla fall tydligt att oljor har en viss kompression, helt enkelt genom att tätheten i vätskan ökar något. Se ut att vara runt nån procent för de tryck vi talar om i våra traktorsystem.

Om systemet vore helt stelt så skulle trycket stiga ända tills kompressionen pressat ihop vätskan lika mycket som temperaturökningen skulle varit utan motstånd, i mitt exempel ca 1,4%, vilket enligt uppsatsen bör inträffa nånstans en bit över 200 bar.

Som sagts så är ju systemet inte helt stelt, slangar och packningar ger med sig, det kan finnas meknisk elasticitet, men det är rätt rejäla krafter som behövs för att det skall ge med sig, så i praktiken kan man nog slå fast att en temperaturökning på 20 grader skulle bygga upp tryck nog för att skapa rätt stora problem med kopplingar.

Om inget skulle ge med sig, varken oljan eller systemet så skulle trycket ju stiga tills något brast.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#362642 När vi ändå diskuterar hydraulik, ser att kolven som styr wirekranens arm läcker lite oljaprecis där kolven kommer ut ur cylindern. Kan man laga eller är det att byta hela?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

jannee  
#362645 Lite spill får man alltid räkna med, så länge det inte direkt rinner/sprutar kan man vara lugn.
Verkar finnas många pedanter här :oops:
Reparerar inget så länge det fungerar, har varit mitt motto :grin:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Erre  
#362648
pelrik skrev:När vi ändå diskuterar hydraulik, ser att kolven som styr wirekranens arm läcker lite oljaprecis där kolven kommer ut ur cylindern. Kan man laga eller är det att byta hela?

Det går att packa om.
Det kan du antingen göra själv eller lämnar du hela kolven på mekanisk verkstad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).