Skördare

Eco Log Nyheter Volvo Penta motorer

35 inlägg 22996 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eco Log Nyheter Volvo Penta motorer

deergreen  
#359967 Såg ett par bilder på en Eco Log 580 med nya lite rundare huvar osv. Svårt att avgöra på bilderna där om det var något mer nytt. Finns det någon här som vet något mer? Helt ny skördare eller endast ett "ansiktslyft" av befintliga modeller?


Senast redigerad av deergreen fre 25 dec 2015, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Erre  
#359971 När du skriver ett inlägg, en bit under rutan du skriver i står det "ladda upp bilder"
Tryck där och välj dina bilder. När dom är uppladdade glöm inte att trycka bifoga bilder.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Fredrik Reuter  
#360011 Hej,
Intressant, tack för bilderna deergreen!
Jag har bara hört lite lösa rykten om en ansiktslyftning och då passade ju dessa bilder bra in!
Nya motorer var ett annat rykte, men det vet jag inte sanningshalten i.

Ska bli spännande att följa upp, helt klart!

Avatar Fallback

Re: Eco Log Nyheter...?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360080 En kvalificerad gissning på steg 4motorer :surp:

Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Fredrik Reuter  
#360135 Hej,
Nja, steg IV motorer har de redan idag tror jag. De som jag sett i action har ändelsen "Blue" och en Mercedes med SCR, steg 4.
Hörde ett rykte om att de skulle gå ifrån Mercedes, men det är lösa rykten som jag inte kan bekräfta på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Eco Log Nyheter...?

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360291 Är nog ny motor, den gamla med tillägget blue är en 3B motor (tror jag). Misstänker att de måste sätta i en helt ny motorserie för att klara steg 4. Den gamla serien heter OM-926 LA, om de fortsätter med merca så sätter de nog i samma som Ponsse. Jag tror att den serien heter OM 936.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Eco Log Nyheter...?

skogsjan695xl  
#360317
mummelman skrev:Är nog ny motor, den gamla med tillägget blue är en 3B motor (tror jag). Misstänker att de måste sätta i en helt ny motorserie för att klara steg 4. Den gamla serien heter OM-926 LA, om de fortsätter med merca så sätter de nog i samma som Ponsse. Jag tror att den serien heter OM 936.


Då kanske inte de behöver sörpla i sig 60 liter adblå i veckan.

Avatar Fallback

Re: Sv: Eco Log Nyheter...?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360486
skogsjan695xl skrev:
mummelman skrev:Är nog ny motor, den gamla med tillägget blue är en 3B motor (tror jag). Misstänker att de måste sätta i en helt ny motorserie för att klara steg 4. Den gamla serien heter OM-926 LA, om de fortsätter med merca så sätter de nog i samma som Ponsse. Jag tror att den serien heter OM 936.


Då kanske inte de behöver sörpla i sig 60 liter adblå i veckan.

60 liter adblue i veckan lär du väl få räkna med i en komatsu iaf....

Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Fredrik Reuter  
#360488 Hej,
Du verkar ha helt rätt mummelman!
Det var jag som hade fel ang OM 926, den finns i "BlueTec" version med SCR/AdBlue men räcker bara till IT4, IIIb reglementet ändå.
Känns lite konstigt faktiskt, OM 936 har ju enbart SCR för att klara av Steg 4, då borde OM 926 klarat IT4 med enbart C-EGR, men så verkar inte varit fallet.

Ok, uppgradering till steg 4 blir det med högsta sannolikhet, frågan är om det blir med Mercedes eller om de byter motortillverkare?
Hörde för några dagar sedan att en annan tillverkare kunde vara aktuell, men det är bara rykten...

Ang AdBlue förbrukning så är nog uppemot 60l i veckan "normalt" för en steg 4 motor och skiftkörning, i alla fall enligt den information jag fått från tillverkare och från "fältet".

Användarvisningsbild

Re: Sv: Eco Log Nyheter...?

skogsjan695xl  
#360496
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:
mummelman skrev:Är nog ny motor, den gamla med tillägget blue är en 3B motor (tror jag). Misstänker att de måste sätta i en helt ny motorserie för att klara steg 4. Den gamla serien heter OM-926 LA, om de fortsätter med merca så sätter de nog i samma som Ponsse. Jag tror att den serien heter OM 936.


Då kanske inte de behöver sörpla i sig 60 liter adblå i veckan.

60 liter adblue i veckan lär du väl få räkna med i en komatsu iaf....


Det går en ny 901a här kring mig. De kör skift och det går ca 20-25 liter i veckan för dom.
Lika med scorpionen vi har på fiman. Den går 12timmars pass 7 dar i veckan. Är också 20-25 liter i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Fredrik Reuter  
#360501 Hej,
Ja, det stämmer kanske också, i gallring och runt 10l/h (ungefär).
SAV blir nog nästan det dubbla, men det är gissningar från mig.

Avatar Fallback

Re: Eco Log Nyheter...?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360706 Låter lite... Vi förbrukar ju ganska lätt 50 lit i veckan i. 5an vid två skift kl6-24, slutavverkning då och ca 14-15 lit tim diesel, och dom nya ska ju dra nästan dubbelt adblue... Tvivlar på det där, ska kolla upp det imorgon en kompis har en ny 911 sen ett halvår tillbaka

Avatar Fallback

Re: Eco Log Nyheter...?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361107 911an som jag känner (den första 911an som gick ut i juni), dom förbrukar mellan 50 och 75lit adblue i veckan, 75var i slutavv när dom körde överlappsskift från kl5-24... Han hade mycket svårt att köpa 20-25 liter, även dom kör en hel del gallring... Skulle den ta så lite innebär det ju att tanken nästan räcker 2veckor vilket inte är fallet :P

Avatar Fallback

Re: Eco Log Nyheter...?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362103

Användarvisningsbild

Re: Eco Log Nyheter...?

Fredrik Reuter  
#362476 Hej,
Det var inte mycket som visades i den videon...
Hur som ska det bli spännande att se vad det blir för nyheter!

Ni som vet mer, posta gärna i tråden!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).