Motorsåg och handhållet

Köpa såg!

52 inlägg 20487 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa såg!

Klaxman  
#359948 Hej!

Jag är snart 18 år och tänker köpa egen såg nu efter jul. Jag kommer mest använda den till gallring, men det kommer även bli en del ved såklart. Jag har en budget på runt 5000kr och tänker mig en proffssåg då jag ser detta som en investering och något jag tänkt hålla på med en del kommande år. Vad rekommenderar ni här på forumet?

(Jag är inte helt ny, då jag kört en del motorsåg sedan innan och har AB kort, men jag har inte den erfarenhet ni har och vill såklart göra en bra affär). Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

loppan  
#359950 Börja du med en begagnad välhållen Hva346 xpg.
En ny Hva 550 kostar annars stax undet 7000 kr

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

anersimyra  
#359969 Dolmar tillverkar riktigt bra sågar till vettiga priser.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Jocke91  
#360013 Skulle nog också rekommendera en Dolmar eller en 346, mycket bra sågar som håller till skillnad från mycket annat nu för tiden.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360035 Tack för all vänlig respons!

Jag funderar på en 346:a, men ska helt klart kolla Dolmar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360042 Häng inte upp dig på 5105, kolla in 460 och 500 med. Även de är prisvärda såg.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

rikard_e  
#360043 Husqvarna 550 är ett gott allroundsåg. Finns få begagnade dock.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Elfving  
#360048 Är 5000 SEK inkl moms heligt (troligen momsredovisar du inte) så borde du söka efter en Dolmar från Tyskland. Du har en bra maskin inklusive frakt för de pengarna, börja med att kolla på eBay.de.
En klarsynt uppfattning från trådstartaren, än hur det är måste man lägga lite pengar för att få en bra/användbar såg. Att köpa en Meec eller Stiga för små pengar fungerar inte utan att jag tänker precisera varför (det finns gott om trådar som avhandlar denna kvalitetsklass).

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

traktorz  
#360071 Minst lika tålig som en Husqvarna 346XP(G) / Jonsered CS2153(WH), finner du de likadant byggda Husqvarna 353 / Jonsered CS 2152. (Motsvarar dagens Jonsered CS2252 / Husqvarna 545).

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360108 Tack igen för alla tips!

Jag kan tänka mig att lägga uppåt 6000-7000kr om jag vet att jag köper en såg som håller för användning år efter år. Jag har aldrig kört Dolmar och är mest bekant med Husqvarna sedan innan, men jag ska helt klart överväga en.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

JensSkoog  
#360111 Du skulle ochså tänka på om det finns en bra ÅF där du bor. Tillgång på god och kunnig service genom åren är guld värd. Annars skulle jag ochså sett på en Stihl MS261. Det är en mycket bra allroundare.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360117 Trur Eg hadde venta litt og heller kjøpt den nye 261 mer futt og lettere, sjølv om budsjettet sprekk. Går også Ann og få ein pakke med picco sverd kjede og drev, såg det på stihl.de sine sider. Viss du vil ha stihl da.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Skouli  
#360122 Bra svar så långt! Sikta på en Hva 346/550, Stihl 261 eller motsvarande Dollar, ny eller begagnad. Viktigt är att kolla med närmsta kollegor och en bra ÅF så att du har tillgång till tips/tricks och reservdelar de kommande åren. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Skouli  
#360124 Edit, Dolmar menar jag!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#360151 Trevligt med alla tips!

Stihl 261:an verkar fin, min kamrat har en och jag har provat den som hastigast. Vi har husqvarna och Stihl:s ÅF nära, så det är ju klara pluss för de märkena. Farsan har dock alltid haft Husqvarna, så det lutar fortfarande åt en 346:a, men jag ska även läsa på lite mer om 261:an. Det lär ju ändå inte bli köp innan nyår.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).