Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stegmatare i frontlastaren, någon som provat?

1 inlägg 2418 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare i frontlastaren, någon som provat?

josip  
#360076 Sitter och funderar hur man skall kunna komma ut i skogen i denna blöta vinter när inte marken bär tunga maskiner. Och kunna utnyttja Arbron alltså.

Såg att man gjort någon lyftbom till Naarva S23 för frontlastarmontage och funderar; Kanske inte världens smidigaste, men som jämförelse med att ha en trepunktsmonterad stegmatare typ niab osv så borde det ju kunna funka. Om man tänker sig att man tar träd som man kommer åt med maskinen direkt och sen fäller / vinchar in till vägen så att man kommer åt att upparbeta dem.

Här är Naarvan, tyvärr text på finska.
http://www.pentinpaja.fi/sitenews/view/-/nid/36/ngid/1/

Smidigare vore det ju förstås med en mindre hjullastare typ Volvo L30 eller kanske någon schäffer osv. Känner inte så bra till vilka egenskaper de alla har. Med dessa bör man ju kunna smyga runt träden ganska bra pga. midjestyrningen. Kanske kunde även minilastare komma ifråga om man inte har så tungt aggregat / inte så stora träd. Men det måste väl vara en maskin med pendling. Inte som min Avant i all fall som står och väger så fort det finns ett grässtrå under ena hjulet. :lol:

Någon med erfarenheter eller bildlänkar som inspiration?



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).