Ny Teknik och Elektronik

Flygande drönare, flygfoto & inventering

139 inlägg 105020 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#359248 Ja att drönare er farligt, fick vi ju bevisat redan ikväll.¨ :surp:
Fler som såg slalomåket?
Blev vel spännandet. :wink:

http://www.vg.no/sport/alpint/alpint/dr ... /23584933/

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Hema  
#359295
stegmaster skrev:Detta med kamera kommer nog bli minsta problemet i framtiden.
Efter som dom blir stärkare(kraftigare motorar), så börjar ju lyftkraften bli en faktor.
Menar. måste ju vara en gavepakke för terrorister att skicka iväg t.eks 6stk drönare med sprängladningar över en storstad.
Redan nu lyfter dom vel några kilo.
Så tycker nog detta er mer oroväckandet en att någon filmar. (Even om säkert detta ochså kan vara problem).
Sen tror jag inte det går at reversera dessa drönare, när dom redan finns.
Så lager i all ära, men folk med galna åsikter kommer nog inte bry sig med sådant.

Jag känner inte till någon terrorattack som skett med tids eller fjärrstyrda bomber, förutom självmordsbombarens bil i Stockholm (vilket verkar vara ett konstigt undantag i IS-terrorn), samt den norske galningen Breiviks bil vid regeringsbyggnaden. Men annars är det självmordsbombare eller attentatspersoner. Annat var det med IRA... Så även om möjligheterna för otrevligheter ökar så, har riskerna alltid funnits och kommer finnas där. Amerikanerna har väl någon laserkanon uppe rymden, så det mesta är väl möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#359306
Hema skrev:Jag känner inte till någon terrorattack som skett med tids eller fjärrstyrda bomber.

Er det inte denna typ av bomb som terrorister plasserar på flygplan??
Er vel ofta tidstyrda eller högjusteradet.
Finns vel hur manga möjligheter som helst.
Man har ju redan elen til kamera på en drönare, så tror inte man måste vara kärnfysiker för att få något att smälla om man nu ville det.
Men just detta med drönare som alla kan kjöpa er ju relativt nytt, och dessutan veldig enkelt att styra där man vil innom flera km.
Så tänker mest på framtiden. Då Breivik drev med sina galenskaper 2011 tror jag knappt jag hadde hört om drönare alls, och nu sitter jag här med en själv (drönare altså, ingen bomba :mrgreen: ), så händer mycket på kort tid med detta.
Hoppas givetvis jag har fel, men kommer inte bli överraskad om det kommer hända, tyvärr. :???:

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Hema  
#359308
stegmaster skrev:
Hema skrev:Jag känner inte till någon terrorattack som skett med tids eller fjärrstyrda bomber.

Er det inte denna typ av bomb som terrorister plasserar på flygplan??
Er vel ofta tidstyrda eller högjusteradet.
Finns vel hur manga möjligheter som helst.
Man har ju redan elen til kamera på en drönare, så tror inte man måste vara kärnfysiker för att få något att smälla om man nu ville det.
Men just detta med drönare som alla kan kjöpa er ju relativt nytt, och dessutan veldig enkelt att styra där man vil innom flera km.
Så tänker mest på framtiden. Då Breivik drev med sina galenskaper 2011 tror jag knappt jag hadde hört om drönare alls, och nu sitter jag här med en själv (drönare altså, ingen bomba :mrgreen: ), så händer mycket på kort tid med detta.
Hoppas givetvis jag har fel, men kommer inte bli överraskad om det kommer hända, tyvärr. :???:

Hmm du citerade halva meningen ja ja. Fyy :)

Klart det har hänt, nu tänkte jag mer på hotet från IS. Klart fjärrstyra bomber nere i arabländerna sker vid vägar osv konstant. Men "konstigt" nog sker det typ inte här i Europa och det får man vara glad för naturligtvis, konstigt är det dock.

Dock finns det stor risk att vi i framtiden kommer vara väldigt övervakade av drönare. Billigare än poliser i tjänst. Finns drönare med pepparspray, elpistol och andra vapen, som bl.a. togs fram för att stävja upplopp i/vid sydafrikanska gruvor. Minst en delstat i USA har så smått börjat använda sig av sådana.

Men med så mycket annat så med fördelar, kommer nackdelar. Vi får hoppas att man får rätt att skjuta ned drönare som kommer innanför tomten :)

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#359310
Hema skrev:[Hmm du citerade halva meningen ja ja. Fyy :)


Sorry Hema, ska forsöka skärpa mig. :oops:
Ber om ursäkt.
Ha en trevlig jul btw. :grin:

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

JPW  
#359337 Jag är också mycket förvånad över att inga terrordåd ännu har skett med drönare! Eller med tekniken från en drönare men uppskalad till mycket stora bomber. Det är ingen större match att ta autopiloten från en drönare och sätta i ett sportflygplan fullt med sprängämnen och vips har terroristen en egen fjärrstyrd missil med typ trettio mils räckvidd. Helt klart skulle ett sådant dåd sätta fart på lagstiftarna och politikerna att hitta på nya och helt verkningslösa lagar och begränsningar.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#360055 Undrar om någon har nått tips til nåt redigeringsprogram så man kan klippa ut en bild av filmen til en bra stillbild (altså inget printscreen).
Har nu diverse kamera med 4k och 2,7k upplösning, var det sägs att det ska bli skapliga stillbilder om man tar en bild direkt ur en film i denna upplösning.
Men söker info/program til hur man gör detta bäst och smidigast, någon som vet??
Har letat i dom red.program jag har, men hittar inte riktig denna funktion. :oops:
Har lyckas få fram bild på ca 1mb som blir som en dårlig mobilbild. Zoomar man inn så blir det suddigt direkt.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#360140 Hej,
Jag använder Adobe Premiere Pro CC och i detta program finns en "Freeze/Hold" funktion som helt enkelt kopierar de "frames" (som är typ jpg stillbilder i filmen) som man vill. Det går att exportera individuella frames i PP som då blir stillbilder.
Detta borde gå att göra i även andra redigeringsprogram, vilket kör du med stegmaster?

Annars, brukar jag ta en screenshot och klippa till den i Photoshop, funkar fint att ta en screenshot från ex VideoLAN i fullskärmsläge.
Har du inte Photoshop så finns det vägar att gå kring detta också. GIMP fixar det, annars så finns screenshots-tillägg i Google Chrome. Spela upp filmen i Chrome och ta en screenshot därifrån.

Ditt fenomen med suddig bild tror jag kan ha att göra med att antingen att du inte stoppat filmen i en "äkta" frame eller mycket snabba rörelser i videon, då blir det ju suddigt oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#360190 Ok , tackar Fredrik. :grin:
Jo det er Freeze i Adobe Premium jag ochså använder, och det blir vel sådär tycker jag.
Får ut en 5mp .BMP fil. efter konverting til .JPG er den knappt 1MB.
Har ju läst at en 4k film ska kunna göra en 12MP stillbild, men så blir inte mine. :???:
Verkar bli samma kvalite/storlek om man klipper från en 1080P eller 4K film.
Bildstorleken blir 1920*1080 oavsett, och altså knappt 1mb efter konvertering.
Kan det vara nån justering jag missat tro, eller nåt annat jag inte begriper, er ju inte proff direkt på detta???

Bilden blir ju helt ok, men inte als samma kvalite som en vanlig tagen bild.

Edit: När jag skrev suddig, så menar jag när man vil zooma lite i bilden. (som man kan göra i en vanlig tagen bild)
I normal storlek ser dom ok ut.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#360201 Ok!
Då kan det vara så att du importerar en 4k till en sekvens som är i HD. Då downsamplar PP till FullHD alltså 1080.
Du kan gå in i "Sequence" och settings sedan ändra frame size till 3840 x 2160.

Då kommer 4k/UHD filmen visas i originalstorlek och du kan exportera i 4K också. Detta går inte om sekvensen/stage är i mindre storlek.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

stegmaster  
#360238 Just ja.
Har Adobe premiere Elements 12, och problemet verkar vara att "Project settings" inte går att få högre enn 1920*1080.
Eller var det nåt annat du menar Fredrik??
Kan inte se att det går att ändra detta, even om filen man har lagt til er 4k
Men det går ju att exportera 4k film från detta programmet, så er nog jag som gör nåt fel. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#360568 Hej,
Ah, jag har Premiere Pro CC, det kan vara skillnaden. Elements kanske inte har stöd för 4k scener, bara export så att säga.
Då blir det ju tyvärr lite värre, kanske kan du göra en freeze/hold på den frame du vill ha som bild i ditt 4k klipp, ta bort allt annat och exportera som bild ur Elements?

Har du en UHD skärm på datorn så kan du i och för sig ta en enkel screenshot så har du en 8 MP bild därifrån i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

MickeM  
#376537 Vad kostar en ansvarsförsäkring, ni som har?
Och var är den enklast att få tag i den?

Mitt f.bolag gensidige hade inte sådana.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#376540 Hej,
Mig veterligen är det bara Inter Hannover som erbjuder en sådan försäkring idag.
Jag har försäkring där och jag tror jag betalar ung 1.200 per år.

https://www.inter-hannover.com/253004/a ... ian-branch

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376541 Veckans inköp

1456387570_img_3311[1].jpg


Skulle också vilja veta vilka bolag som har ansvarsförsäkringar för drönare, och vad de kostar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).