Skogsnyheter

Stormen Staffan

19 inlägg 6331 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Staffan

Gurras  
#359989 Hej skogsfolk och god fortsättning!

Hur illa är det i Jämtland med omnejd?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

husqvarna_med_sthil  
#359995 Vet inte men här i Sundsvall och Matfors blåser det ganska rejält men blir det inte värre än så här går det nog hyfsat. Blåst iväg lite smågrejer som stod på gården men inga träd har rasat i anslutning till vårt hem iaf. Dånar dock en del i knutarna.

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

zeetorg  
#359999 samma här, det blåser men inte så jättefarligt

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

isteskog  
#360001 Det börjar friska i här i mitten av Hälsingland också!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Staffan

Gurras  
#360005 Hoppas verkligen att det klarar sig, såg att medelvinden inte var så farlig ändå. Men lite arbete lär väl vindbyar på 27 m/s skapa....

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

husqvarna_med_sthil  
#360014 Det värsta är att både boningshuset här och stugan på skogen har fått varsitt hygge i väster. Stugan har storgran intill och jag hoppas innerligt att de står kvar, de skall tas men har ej inte tagits när jag var upp och tittade igår.

Här vid boningshuset är det lämnat tre granar mot vår gräsmatta sedan är det rent bakom i väster, må de stå kvar, blir tråkigt annars.

Ännu står de och med lite tur ger det sig snart men det friskar på bra i byarna men inte alls som stormen -13. Går nog bra, lite träd i backen kan man alltid lösa annars, ordnar sig nog.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Staffan

Fredrik Reuter  
#360018 Aj aj, jag håller tummarna för er norr över som blir drabbade. Läste på SMHI nu att det var främst varning för storm i norra Jämtlands och södra Lapplandsfjällen, vind från nordväst. Gissar att områden som ligger sydost om fjällen ovan kan få sig en duvning då...

Håll oss uppdaterade hur det går!

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

husqvarna_med_sthil  
#360019 Snabb fråga... om gran skulle träffa boningshuset. Kan jag avlägsna den då innan försäkringsbolaget varit ut att titta ? ...Nån som vet.. lika bra att fråga innan det händer.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Staffan

sundelius  
#360025
husqvarna_med_sthil skrev:Snabb fråga... om gran skulle träffa boningshuset. Kan jag avlägsna den då innan försäkringsbolaget varit ut att titta ? ...Nån som vet.. lika bra att fråga innan det händer.

:lol:
Om du fotar det först måste du ju få mota vidare skador på huset.

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

Blivande snickare  
#360030 Vi fotograferade från alla håll å vinklar, både före å efter att trädet avlägsnats å då var det inga bekymmer :)

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

mrvimek  
#360034 I Sundsvall så känns de i huset och strömmen har vi kvar än :)

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

axwell  
#360037 Enl. uppgift 32 m/s mätstationen vid Sundsvallsbrons norra fäste.
Nu nedklassad till en 1:a, bara Lapplandsfjällen behåller 2:an.

Ser ut som om Staffan går mer mot norr än vad prognoserna räknade med.

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

husqvarna_med_sthil  
#360040 Japp, det verkar lugna sig... det blev inte värre än så här, tack o lov. Ska fara upp på skogen imorgon men det är nog lugnt. Klart något träd faller men några värre skador är det nog knappast.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Staffan

traktorz  
#360070 Läste att stormen Staffan var starkare norr om Storsjön än söder om, enl vinduppgifter från Helags och Åre bergstation. Stormstyrkor i byarna var det säkert på flera håll, men vindkörarna var inte så toppiga, som jag upplevde det. Därmed kanske stormskadorna inte heller blev så besvärliga denna gång?

Avatar Fallback

Re: Stormen Staffan

Zetor 25  
#360074 Jag har varit ute nu på morronen å kollat i skogen å kan bara konstatera att jag har klarat mej bra på de ställen jag brukar ha vindfällen. (Norra Hälsingland) Enstaka står på lut å några knäckta.Skulle tro att tjälen räddade oss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).