Motorsåg och handhållet

Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

21 inlägg 7538 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#359913 Finns det nån bra återförsäljare i bollnäs på motorsågar? Tänkte på *host* stihl märket. Modell 150 eller den större för klen gallring. Andra tips är välkommet också:D



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

isteskog  
#359916 Bollnäs Motor och Fritid Voxsätter ca 5km S Bollnäs

Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#359918 Jag såg nåt före blåa bron på vänster sida med stihl och hva skylt nu när vi åkte upp till Arbrå:D kan dom ha öppet nu imorn eller nåt? Lite tidsfördriv lär man ju ha här öppe i norr haha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

isteskog  
#359919 Öppet må-fr 8-17 Lördag och söndag stängt. Du får stanna i Arbrå till nyår :grin:

Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359920 Vilket j-a öde!!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#359927 Haha. Är hos svärisarna och är social med kidsen. Och tänkte om nåt var öppet nu i mellandagarna. Är sjukt sugen på en liten såg för klengallring. Tycker jonseraden 2253 är lite overkill ibland. Men är faktiskt rätt trivsamt här öppe i hälsinge också. Men dalarna/avesta är mitt nummer 1 ändå haha

   TS
Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

stefan elvis  
#360033 Ljusdalsmotor är duktiga på stihl dom.
Annars har jag ett par stihl ms200, riktigt roliga att såga med, kanske kan avvara en :smile:

Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#360036 Ska upp till ljusdal imorn till andra svärisen. Stefan jag tänkte köpa nytt. Jag har alltid vart sån när det gäller prylar och sånna här saker. Hört mycket gott om ms200. Men vilken ska man satsa på? Ms150 eller ms193! Ska bara ha den till träd från 5-20cm. Blir flis jag ska gallra ur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

axwell  
#360039
agrotron skrev: Hört mycket gott om ms200. Men vilken ska man satsa på? Ms150 eller ms193! Ska bara ha den till träd från 5-20cm. Blir flis jag ska gallra ur.


Om det blir en MS193, som jag rekommenderar, försök att få den med 12" svärd/kedja i 1,3 mm, istf original 1,1 mm. 🧠

Avatar Fallback

Re: Sv: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#360044
axwell skrev:
agrotron skrev: Hört mycket gott om ms200. Men vilken ska man satsa på? Ms150 eller ms193! Ska bara ha den till träd från 5-20cm. Blir flis jag ska gallra ur.


Om det blir en MS193, som jag rekommenderar, försök att få den med 12" svärd/kedja i 1,3 mm, istf original 1,1 mm. 🧠


Det ska jag ha i åtanke! Är 193 bättre än 150? Är ju inte nån större skillnad i pris. Kan tyvärr inte mycket om stihl då det står hva/jonsered i min panna :D men dom verkar inte ha nåt liknande i små sågar vad det gäller vikten/smidighet/storlek??

   TS
Avatar Fallback

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

Elfving  
#360046
agrotron skrev:Ska upp till ljusdal imorn till andra svärisen. Stefan jag tänkte köpa nytt. Jag har alltid vart sån när det gäller prylar och sånna här saker. Hört mycket gott om ms200. Men vilken ska man satsa på? Ms150 eller ms193! Ska bara ha den till träd från 5-20cm. Blir flis jag ska gallra ur.

Träd 5-20cm låter som gränsfall till att du borde köpa en röjsåg istället? Lite beroende på hur de ser ut, så kan det vara ett bättre alternativ. En såg som hanterar en 225 mm strandklinga klarar av de träd du vill åt utan att böja rygg!
Den första veckan tycker man motorsåg passar, men efter tre veckor finns risk att du inser att det finns bättre verktyg till de dimensionerna!
Har man inte bråttom och inte har problem med att kröka rygg så går det lika bra med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

JensSkoog  
#360050 Du borde definitivt inte köpa en MS150. Det är en klensåg för trädgårdspyssel, enligt mig. MS193 är en bra såg med nog krut till vad du ska hugga. Jag använder den i kvistning och klengallring och bytar mellan den och MS200 i det. Självklart är MS201 en argare såg som jobbar snabbare, men om du har tid och vass kedja så holler 193an till det mesta. :wink:
Men som Axwell rekommenderar: Få med svärd och kedja i 12", 1,3 mm, 3/8. 1,1mm duger inte i annat än finkapning när du beskärer i trädgårdar, och i ordinari sågning och fellning är det bättre med 1,3mm.

Användarvisningsbild

Re: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

traktorz  
#360073 En Stihl MS193C-E kompletterar din Jonsered CS2253 alldeles utmärkt. En populär liten och lätt såg, vilken blir tåligare med 1.3 mm kedja.

Avatar Fallback

Re: Sv: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#360092
Elfving skrev:
agrotron skrev:Ska upp till ljusdal imorn till andra svärisen. Stefan jag tänkte köpa nytt. Jag har alltid vart sån när det gäller prylar och sånna här saker. Hört mycket gott om ms200. Men vilken ska man satsa på? Ms150 eller ms193! Ska bara ha den till träd från 5-20cm. Blir flis jag ska gallra ur.

Träd 5-20cm låter som gränsfall till att du borde köpa en röjsåg istället? Lite beroende på hur de ser ut, så kan det vara ett bättre alternativ. En såg som hanterar en 225 mm strandklinga klarar av de träd du vill åt utan att böja rygg!
Den första veckan tycker man motorsåg passar, men efter tre veckor finns risk att du inser att det finns bättre verktyg till de dimensionerna!
Har man inte bråttom och inte har problem med att kröka rygg så går det lika bra med motorsåg.


Jodå strandklingor har jag ett gäng av. Både 200 och 225 till röjsågarna super nöjd med dom klingorna. Men vill ta reda på mycket nu. Är ju fin flisved så att säga. Sen ser det lite snyggare ut i skogen med bara lite ris istället för hela klenstammar. Drömmen är ju en PC925 flistugg så slipper man kvista. Då behöver man bara dra ihop ris och klenvirket och köra hem det på hög:D

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Återförsäljare i bollnäs motorsåg?

agrotron  
#360093
traktorz skrev:En Stihl MS193C-E kompletterar din Jonsered CS2253 alldeles utmärkt. En populär liten och lätt såg, vilken blir tåligare med 1.3 mm kedja.

JensSkoog skrev:Du borde definitivt inte köpa en MS150. Det är en klensåg för trädgårdspyssel, enligt mig. MS193 är en bra såg med nog krut till vad du ska hugga. Jag använder den i kvistning och klengallring och bytar mellan den och MS200 i det. Självklart är MS201 en argare såg som jobbar snabbare, men om du har tid och vass kedja så holler 193an till det mesta. :wink:
Men som Axwell rekommenderar: Få med svärd och kedja i 12", 1,3 mm, 3/8. 1,1mm duger inte i annat än finkapning när du beskärer i trädgårdar, och i ordinari sågning och fellning är det bättre med 1,3mm.


Då får det bli en stihl MS193 med 1.3 svärd 12" :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).