Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47242 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#35527 Det du säger stöder mina funderingar angående maskinmätningen.
Kör man för grovt för ett aggregat blir både dia och längdmätningen lidande när bröstet tappar stockkontakten.
Det är antagligen därför när man tittat på statisikt som gör att volymer ofta överskattas i slutavverkning av maskinerna.
Gallring speciellt första gallring verkar det fungera bättre så länge man inte hamnar i krokigt löv.
Alternativet är att kalibrera aggregatet med viss sk övemål så att diametern kompenserar den tappade bröstkontakten.
Ser prydligt ut i uppföljningarna med rätta siffror men med dagens tighta diaklasser så är det nog inte optimalt för markägaren :oops:

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35840
Niklas H20 skrev:EN VARNING
jag har slump stam aktiverat i den Rottne H20 jag kör.
när jag trycker till på knappen för att aktivera mattningen och inte kollar på datorn att dialogrutan har kommit upp att det är en slumpstam så dra maskinen ut den längd datorn har valt o jag kan inte få stan på mattningen innan önskad längd är vald. det hjälper inte att trycka på stopp knappen utan jag får snällt vänta tills aggrigatet har kommit ut till tex 550... detta är ju totalt livsfaligt om man står lite dumnt o mata mot sig som det händer att man är tvungen o göra o sen missa dialog rutan o stocken kommer farande imot hutten o man kan inte göra ett dugg..
jag vart rätt skakis när jag upptäckte detta första gången..


Hej!
Jag fick följande svar när jag frågade person som har insikt i Rottne H20 teknik.
"Ang. problemen som finns med kontrollstam så har Rottne gjort åtgärder för att avhjälpa dessa. Tydligen har denna programändring inte kommit ut till alla Rottne maskiner ännu men dom driver en kampanj för att lösa detta problemet. "
Du får leva i livsfara tills hjälp kommer. Troligen en hjälp som kostar pengar att få. Så brukar det vara. De kombinerar ändring av fel med någon nymodighet de kan få förtjänst på.
Bertilsson

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35935 Anser fortfarande att slumpstamsfunktionen bara är ett påhitt av nån på nåt kontor och INTE hjälper till ett dugg för att förbättra mätnoggrannheten.Kalibreringskontroll ska utföras en gång i veckan +vid onormala väderomställningar och då ska så runda träd i så många diameterklasser som möjligt kollas som sen jämförs med maskinens värden och här är åtminstone Deeres datorer i toppklass.Längden ska kollas dagligen

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#38976 Hej,
En artikel från Skogssällskapets tidning Skogsvärden som kom idag berör skördarmätning.
Delar av det har redan diskuterats här, men tycker det är intressant att den belyser värdet av exakt aptering.

Hittar ni andra några intressanta punkter i artikeln?

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 3/sv12.php

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39288
Admin@skogsforum skrev:Hej,
En artikel från Skogssällskapets tidning Skogsvärden som kom idag berör skördarmätning.
Delar av det har redan diskuterats här, men tycker det är intressant att den belyser värdet av exakt aptering.

Hittar ni andra några intressanta punkter i artikeln?

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 3/sv12.php

Angående artikel som Admin tipsade om ovan.
Bättre mätning behövs men titta bakom kulisserna och hjälp till och styr till verkligt mervärde.
Skogssällskapet ligger inte i framkant vad gäller skördarkontroll. Inslaget är möjligen tecken på en kursändring men från en låg nivå. Det är en typisk PR artikel.
Jag har skrivit tidigare om hur mycket PR som getts åt detta kvalitetssäkringssystem som behövt ca 5 år för att få lika många certifierade maskiner i landet.
De skördarelag som skickar in sina mätningar till SDC ligger vid ca 40% inom +-4 mm från rätt. D.v.s. mindre än hälften av stockarna mäts på rätt cm. Resultatet är uruselt och beror till största del på för dåliga aggregat.
Med detta vill jag säga att problemet måste lösas i tillverkareledet först.
Tydlig kritik kommer från de maskingrupper som varit med en tid i systemet eftersom det kostar ca 100.000 kr/år för en slutavverkare. Något direkt mervärde i kr ger det inte till dem som medverkar med staminsamling. Kontroll kan ske till samma nytta för rätt mått mycket billigare vilket Simba också nämnt tidigare. (Det är bara beviset som är mervärdet med de inskickade måtten som kan användas som tecken på att kontroll gjorts på just den maskinen.)
I artikeln skrivs att regelbunden kontroll skall göras av mätningsförening. Överord. Slumpvis 1 till 2 ggr. per år gäller enligt direktiv. Överord alltså.
Se kvalitetssäkringssystemet som välment men det är vetenskaplig metod utslängd i praktiken till för hög kostnad.
Kanske skall ni slå näven i bordet och kräva realistisk utformning så det blir verkligt resultat. De artiklar jag sett nu i ca 5 år är nästan på stället marsch samtidigt som marknaden förkastar ny bra utrustning med en axelryckning och säger det behövs inte. Även tillverkare säger att vi tänker sälja och tjäna pengar på skiten vi redan har som köps av entreprenörerna eftersom den är lite billigare.
Så länge det inte betalas skäligt för högre kvalitet jämfört med ”låtgåmentalitet” får skogsägarna det jobb som klagas på i dag.
Bertilsson

Användarvisningsbild
Knegarn  
#39318
masterchief skrev:Det du säger stöder mina funderingar angående maskinmätningen.
Kör man för grovt för ett aggregat blir både dia och längdmätningen lidande när bröstet tappar stockkontakten.
Det är antagligen därför när man tittat på statisikt som gör att volymer ofta överskattas i slutavverkning av maskinerna.
Gallring speciellt första gallring verkar det fungera bättre så länge man inte hamnar i krokigt löv.
Alternativet är att kalibrera aggregatet med viss sk övemål så att diametern kompenserar den tappade bröstkontakten.
Ser prydligt ut i uppföljningarna med rätta siffror men med dagens tighta diaklasser så är det nog inte optimalt för markägaren :oops:

Jag är inte helt säker på vad din åsikt är i denhär frågan? är du lite rädd att inte klara av att hålla maskinmätningen innom marginalerna eller vill du inte ha ansvaret för att mätningen stämmer?
Jag förstår mig inte på erat system öht. jag tycker det är fullständigt korkat hela mätsystemet i sverige! ni har flera onödiga led mellan trädet och brädgården!
Föresten ursäkta chief om jag låter som om jag var upprörd på just dig, det är jag inte bara på ert system. (varför jag nu blir upprymd på nått som händer i sverige kan man ju fråga sig :D )
Det har fungerat bra i finland i snart 20 år!

Användarvisningsbild
masterchief  
#39321 Nej då, jag är inte rädd för att inte klara hålla maskinmätningskraven :wink:
Är nog lite luttrad över hur virkeshanteringen är i stort i Sverige, eller i mina trakter.
Lass som försvinner hit och dit samt vissa åkerier som inte är så nogräknade med vems virke de kör.
Sedan är det som Bertilsson skriver en fördyring som entrepenören inte för ersättning för.
Och inte minst viktigt är det att rätt maskin är på rätt plats för att mätnogrannheten ska vara optimal.
Små aggregat mäter i regel fel när det blir grovt.
Ett av de vanligaste agragaten här i mina trakter är logmax 4000.
ett kanonagregat i mina ögon, men det vet i tusan om jag skulle våga lita på det som mätningsgrundande med medelstam över 0,2.
Annars måste jag erkänna att jag till en början var skeptisk över huvudtaget till maskinmätning, men efter att ha läst hur det är i Finland, så börjar jag bli positiv :D
Dock måste Sverige göra om hela systemet för virkesmätning, och inte som brukligt sätta markägarna och entrepenörerna med risktagandet 😡

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39378
masterchief skrev:Nej då, jag är inte rädd för att inte klara hålla maskinmätningskraven :wink:
Är nog lite luttrad över hur virkeshanteringen är i stort i Sverige, eller i mina trakter.
Lass som försvinner hit och dit samt vissa åkerier som inte är så nogräknade med vems virke de kör.
Sedan är det som Bertilsson skriver en fördyring som entrepenören inte för ersättning för.
Och inte minst viktigt är det att rätt maskin är på rätt plats för att mätnogrannheten ska vara optimal.
Små aggregat mäter i regel fel när det blir grovt.
Ett av de vanligaste agragaten här i mina trakter är logmax 4000.
ett kanonagregat i mina ögon, men det vet i tusan om jag skulle våga lita på det som mätningsgrundande med medelstam över 0,2.
Annars måste jag erkänna att jag till en början var skeptisk över huvudtaget till maskinmätning, men efter att ha läst hur det är i Finland, så börjar jag bli positiv :D
Dock måste Sverige göra om hela systemet för virkesmätning, och inte som brukligt sätta markägarna och entrepenörerna med risktagandet 😡


jag instämmer helt !! , rätt maskin på rätt trakt / medelstam är nog ett måste ? ... och att virke kan försvinna !! det är ju helt sjukt ? (därav mina tidigare åsikter om märkningen, nogrannt stämplat virke är inte lätt att åka iväg med) , .. men sitter det bara nån fånig papperslapp här o där , så är det ju enklare , men ändå ? skördare /skotare har kört en viss volym till väg , och leverantören /skogsägaren /bolag/ uppdragsgivare har koll på detta , och en sk, mätorder -körorder skickas till åkaren som ska köra virket .. och enligt mig så borde det gå att få fram vilken "lycksökare" som stulit virket , så j-vla stort är inte svergie , och även stulet virke behöver en märkning och en mätorder /körorder som går till SDC !! och bilnr. datum /vikt/volymer /vrak .. kort sagt allt utom chaufförens kalsongfärg finns lagrat :lol: :lol:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39400
"spindeln" skrev:
masterchief skrev:Nej då, jag är inte rädd för att inte klara hålla maskinmätningskraven :wink:
Är nog lite luttrad över hur virkeshanteringen är i stort i Sverige, eller i mina trakter.
Lass som försvinner hit och dit samt vissa åkerier som inte är så nogräknade med vems virke de kör.
Sedan är det som Bertilsson skriver en fördyring som entrepenören inte för ersättning för.
Och inte minst viktigt är det att rätt maskin är på rätt plats för att mätnogrannheten ska vara optimal.
Små aggregat mäter i regel fel när det blir grovt.
Ett av de vanligaste agragaten här i mina trakter är logmax 4000.
ett kanonagregat i mina ögon, men det vet i tusan om jag skulle våga lita på det som mätningsgrundande med medelstam över 0,2.
Annars måste jag erkänna att jag till en början var skeptisk över huvudtaget till maskinmätning, men efter att ha läst hur det är i Finland, så börjar jag bli positiv :D
Dock måste Sverige göra om hela systemet för virkesmätning, och inte som brukligt sätta markägarna och entrepenörerna med risktagandet 😡


jag instämmer helt !! , rätt maskin på rätt trakt / medelstam är nog ett måste ? ... och att virke kan försvinna !! det är ju helt sjukt ? (därav mina tidigare åsikter om märkningen, nogrannt stämplat virke är inte lätt att åka iväg med) , .. men sitter det bara nån fånig papperslapp här o där , så är det ju enklare , men ändå ? skördare /skotare har kört en viss volym till väg , och leverantören /skogsägaren /bolag/ uppdragsgivare har koll på detta , och en sk, mätorder -körorder skickas till åkaren som ska köra virket .. och enligt mig så borde det gå att få fram vilken "lycksökare" som stulit virket , så j-vla stort är inte svergie , och även stulet virke behöver en märkning och en mätorder /körorder som går till SDC !! och bilnr. datum /vikt/volymer /vrak .. kort sagt allt utom chaufförens kalsongfärg finns lagrat :lol: :lol:


Om de inte sågar på bysågen

Användarvisningsbild
masterchief  
#39401 Skulle man införa maskinmätning så skulle mycket av felkällorna på vägen försvinna.
Man skulle slippa alla så kallade accontofakturor mm
Fast ändra ett system som virkeshatering/mätning i Sverige görs inte över en natt.
Södra har iofs ett mål att sänka avverkningskostnaden med 2% per år.
Hur många procent skulle det här systemet göra :roll:

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39413
"spindeln" skrev: ... och att virke kan försvinna !! det är ju helt sjukt ? (därav mina tidigare åsikter om märkningen, nogrannt stämplat virke är inte lätt att åka iväg med) , .. men sitter det bara nån fånig papperslapp här o där , så är det ju enklare , men ändå ? skördare /skotare har kört en viss volym till väg , och leverantören /skogsägaren /bolag/ uppdragsgivare har koll på detta , och en sk, mätorder -körorder skickas till åkaren som ska köra virket .. och enligt mig så borde det gå att få fram vilken "lycksökare" som stulit virket , så j-vla stort är inte svergie , och även stulet virke behöver en märkning och en mätorder /körorder som går till SDC !! och bilnr. datum /vikt/volymer /vrak .. kort sagt allt utom chaufförens kalsongfärg finns lagrat :lol: :lol:

Mina erfarenheter tyder på att köpare har en minimal koll på virket. Med det menar jag att det finns små möjligheter att vinna en tvist om inte polis etc. kommer in tidigt. Därför agerar inte köparledet så länge de bara betalar/ansvarar för det som mätts in.
Genom ett tidigare ansvar kan förhållandet påverkas.
Märkning som Spindeln skrev om måste ökas. En "tämligen" osynlig märkning måste skapas. De transpondrar som kommit och som kan spåras med avläsare är nog värd att prova/använda, åtminstone som stickprov för att skapa rädsla för upptäckt när det "plockats" i välta.
Sen borde nog chaufförens kalsongfärg uppmärksammas också. (förlåt det sista).
Bertilsson

Avatar Fallback
flisshejk  
#39429 Spideln skriver noggrant stämplat virke är inte lätt att åka i väg med. När jag jobbade som virkesmätare under 80-talet var det så att om det kom virke som inte var färgmärkt så fick det inte mätas in, varje kollekttiv hade egen färg, jag förmodar att samma sak gäller fortfarande. Om man som leverantör inte har intresse att se till att märkningen är gjord får man nog delvis skylla sig själv. Vilka är det då som skulle "själa" virke? Som virkesmätare blev man anklagad att själa virke för att man underskattade fastkubiken vid mätningen. Åkare blev också anklagade för att köra iväg med virke dit det inte skulle. Nästa problem var när man som säljare av köparen fick en uppskatning av hur många skogskubikmeter det stod i beståndet, och sedan när den slutgilltiga mätningen kom så var det 15-20% mindre volym, då anklagades köparen för att "stjäla2 virke, ni som jobbar med skog vet ju vad det beror på hoppas jag.
Vilka finns kvar då som kan stjäla virke? Ja naturligtvis de som sysslar med avverkning om man gör ett slarvigt arbete. Hur mycket förlorades på kapsprickor dåliga apteringar lämnade kvistar. Jag förstår att många av er som skriver här är antreprenörer, när det gäller att "stjäla" virke förutsätt inte att det är andra som alltid "stjäl" virke.

Användarvisningsbild
masterchief  
#39430
flisshejk skrev:Vilka finns kvar då som kan stjäla virke? Ja naturligtvis de som sysslar med avverkning om man gör ett slarvigt arbete. Hur mycket förlorades på kapsprickor dåliga apteringar lämnade kvistar. Jag förstår att många av er som skriver här är antreprenörer, när det gäller att "stjäla" virke förutsätt inte att det är andra som alltid "stjäl" virke.

Vrak mm är en volym som redovisas, även om den inte betalas fullt ut för.
Entrepenörerna får inte betalt för den volymen i nuläget så det är inte i deras intresse att fixa fram vrak.
Det jag reagerat på är stora volymdiffar på vissa objekt, medans det stora hela stämmer snuskigt bra.
Kanske borde man märka travarna för extra säkerhet, för som det är nu så kommer man ingenstans om det fattas 80m3fub massa på ett objekt som är 400kubik.
I regel är det försent att med framgång börja luska och leta rätt på volymerna när slutredovisningen kommer.
Som det är nu så är det väldigt många aktörer inblandade i virkeshanteringen, från skördare till industri, inte minst sedan mycket av virket går på export.
Jag tror alla i branchen skulle tjäna på en översyn av kedjan, från entrepenör,markaägare till industri.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39462
masterchief skrev:
flisshejk skrev:Vilka finns kvar då som kan stjäla virke? Ja naturligtvis de som sysslar med avverkning om man gör ett slarvigt arbete. Hur mycket förlorades på kapsprickor dåliga apteringar lämnade kvistar. Jag förstår att många av er som skriver här är antreprenörer, när det gäller att "stjäla" virke förutsätt inte att det är andra som alltid "stjäl" virke.

Vrak mm är en volym som redovisas, även om den inte betalas fullt ut för.
Entrepenörerna får inte betalt för den volymen i nuläget så det är inte i deras intresse att fixa fram vrak.
Det jag reagerat på är stora volymdiffar på vissa objekt, medans det stora hela stämmer snuskigt bra.
Kanske borde man märka travarna för extra säkerhet, för som det är nu så kommer man ingenstans om det fattas 80m3fub massa på ett objekt som är 400kubik.
I regel är det försent att med framgång börja luska och leta rätt på volymerna när slutredovisningen kommer.
Som det är nu så är det väldigt många aktörer inblandade i virkeshanteringen, från skördare till industri, inte minst sedan mycket av virket går på export.
Jag tror alla i branchen skulle tjäna på en översyn av kedjan, från entrepenör,markaägare till industri.


kan inte göra annat än instämma med mastercief , och angående märkning /stämpling av virket , så anser jag att det är det absolut enklaste momentet i en drivning :lol: och har man fint o felfritt virke i vältorna så är det t.o.m roligt :wink:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39517 Hehe,jag fortsätter att röra om i grytan :D Vi ska reda ut ett par saker:


-ATT INFÖRA MASKINMÄTNING:

-Med rätt attityd från bägge håll så kan det ske ganska snabbt.Grejerna finns(räcker med en kuberande dator med utskriftsmöjlighet i maskin eller hemma)
-Datasax som kan kopplas till maskindatorn är absolut inget krav men det underlättar kalibreringen(ifall nån inte läst min blogg så redogjorde jag där för bekymren i början)
-Maskinleverantörerna måste först utbilda sina resp. instruktörer så att dom i sin tur kan lära vidare(skiljer en del i kalibrering osv mellan maskinerna)
-Ni måste få ett MÄTRÅD alltså en statlig myndighet som består av representanter från alla intressenter,MEN ingen typisk "svensk" myndighet som bara diskuterar och sen efter 10 år kommer med ett urvattnat förslag som alla glömt vad det handlade om,nej kopiera oss här är snabba ryck som gäller,men ni måste ha nån som bestämmer annars blir det en massa olika "standarder"

KONTROLL

-Jag upprepar "SLUMPSTAMSKONTROLL ÄR VÄRDELÖS" det är bara ett bevis på att förarn lyder order men ger inget nyttoresultat.
När man ändå går ut,ev.med regnrock osv och tar med sej saxen så kan man lika bra mäta 20 bitar ordentligt(vi brukar köra med maskin först och trampa ner snön innan man radar ut bitarna varteftervarann så det är enkelt o bekvämt att mäta,jmf med att leta dom sista bitarna i en stor hög 😡 )
-Väderkalibrering ska följas med och göras vid behov(vissa aggregat måste väderkalibreras flera ggr/dag)
Officiella kontrollen så absolut minimi 6ggr/år och en maskin med "problem"oftare

LAGERHÅLLNING

-Maskinmätningen ger möjlighet för industrin att hålla "järnkoll"på avverkade volymer samt snabbt bromsa in i skogen när det tex finns risk att det blir för mycket stock hugget.
Detta kräver då företagsspecifika lösningar och möjlighet att rapportera in volymer från skördare och ev skotare så då kommer det in med sina krav på maskindator etc som man måste förhandla om separat


AGGREGATSTORLEK


-Hur konstigt det än låter så har ett litet aggregat inga större svårigheter att få kuberingen att stämma om längdmätningen stämmer så är kubimängden vanligtvis ok.
Detta har att göra med att datorn räknar med minsta uppmätta diameter och när man kapar har man "rätt"diam. och fastän aggregatet inte riktigt orkar hålla fast så blir det inte så stort fel(tappar man trädet så måste man givetvis ta om 8) ),men nån millimeter fel på det grova betyder rel. sett inte lika mycket som lika många millimeter fel på det klena :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).