Öppna kategorin

Lossa glödlampa i kylen.

57 inlägg 19493 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Lossa glödlampa i kylen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359160
anersimyra skrev:Nu är den gängade lampan demonterad,.. :-BD problemet var en gummiring som sög åt runt lampan. Men felet visar sig naturligtvis vara annat än lampan.. :shock:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Göt  
#359161 Det där är typiskt när man tror att löst problemet så är det ett annat ~X(

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359165
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Nu är den gängade lampan demonterad,.. :-BD problemet var en gummiring som sög åt runt lampan. Men felet visar sig naturligtvis vara annat än lampan.. :shock:

Ha ha ha..jag undrade när det skulle komma.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Hugin  
#359177
anersimyra skrev:Nja, jag kanske förhastade mig en smula, jag ska prova ännu en vända med polygripen men tänker denna gång bryta strömmen till lampan.. \M/

Känner att julpysslet kommit igång bland forumisterna! Självklart att man då kanske inte alltid har med sig motorsågen (som annars löser alla problem) vid besök hos svärföräldrarna, utan att här krävs nytänkande!
Uppslag: kolla först om svärfar har någon snaps i kylen (förklara att den riskerar förfaras utan belysning och därför lämpligen snarast bör konsumeras). Sammankalla därefter deras grannar och meddela att katastroftillstånd uppkommit (undersök om några närboende har mer snaps). OM så är fallet - reducera sammankomsten till de som fyller kravet och återsamlas för nytt samråd med denna minskade hjärntrust. Efter en del pokulerande kommer ni antagligen fram till att problemet är en futtulitet och övergår automatiskt till att diskutera mer världsomspännande frågor ... .

Vem bryr sig om att en lampa i ett kylskåp mankerar?

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359349 Händer det att strömbrytaren till belysningen går sönder ? Kåphelvetet sitter naturligtvis med plastclips djupt inne i kåpan, jag antar att det behövs ett speciellt verktyg för att trycka samman ändarna på clipsen..axwell hallå..hallå.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

tallen100  
#359350
anersimyra skrev:..axwell hallå..hallå.. :smile:

@axwell, tror det var så man skulle göra :smile:

Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

jannee  
#359351 Finns de som säljer nya KYLSKÅP. Du bör ha i åtanke att när lampan eller kontakten slutar fungera slutar snart också det andra, dessutom är nya skåp mycket mer energisnåla - tänk på miljön - om inte, arbetstillfällena 😡



Kontakten sitter väl mot dörren försök med 5 56, kan vara lite oxid - inte alls ovanligt

Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Stenmark  
#359358 Häng en pannlampa på handtaget ;-)

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359361 Ha ha ha..jag tänkte detsamma.. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

axwell  
#359363
tallen100 skrev: anersimyra skrev:
..axwell hallå..hallå.. :smile:

axwell, tror det var så man skulle göra :smile:


Spelar ingen roll hur du gör, bara det blir på det enklaste sättet och det brukar vara enkelt. :mrgreen:

Men nästan alla gamla kylskåp har en mekanisk "flärp" som påverkar switchen för lampan, kolla om den flärpen känns "död", eller fjädrar ut, när den påverkas.

Som sagt, glöm inte att ta ut stickproppen ifall du måste fördjupa felsökandet !

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359372 " flärpen " är riktigt spännstig, det både känns och hörs att fjädermekanismen är hel. Prylarna ( kyl och frys ) är i övrigt i mycket gott skick. Men de börjar nog närma sig tioårsstreckett så ett byte kan vara motiverat.. :-BD om inte annat slipper jag meka med " svårfars " usla gamla verktyg.. \M/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Lossa glödlampa i kylen.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359381 Är det ett Elux med paddliknande kontrollenhet i taket?

Om så, ta en vanlig spårmejsel o tryck upp i hålet o in mellan dom 2 hakarna. Sen vrid ett kvarts varv så släpper dom. Isär så ser du hur dom är skapta. Går att återmontera antingen genom att pilla loss dom svarta pluttarna o vrida tillbaks i takfästena eller på samma sätt du lossade.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lossa glödlampa i kylen.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359389 Gummiringen i lampsockeln är förresten ett säkerhetskrav. Kylsystemet innehåller R600a, ett brännbart köldmedia. I stort samma gas som i tändare.
Om en läcka skulle uppstå inne i skåpet o en gnista bildas så blir det dörröppning med fart:-).
Gummiringen säkerställer ett högre lossdragningsmoment så inte lampan lossar lite o glappar tex under transport.
Om skåpet har vanliga termostater är dom gastäta.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Tosca  
#359399 Det här börjar bli en riktig julföljetong!
Spännande.

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

rokon  
#359418 "Uppslag: kolla först om svärfar har någon snaps i kylen (förklara att den riskerar förfaras utan belysning och därför lämpligen snarast bör konsumeras). " Hugins förslag verkar vara det bästa och säkraste allra helst sedan man läst Magnus M katastrofvarning "Gummiringen i lampsockeln är förresten ett säkerhetskrav. Kylsystemet innehåller R600a, ett brännbart köldmedia. I stort samma gas som i tändare.
Om en läcka skulle uppstå inne i skåpet o en gnista bildas så blir det dörröppning med fart:-).
Gummiringen säkerställer ett högre lossdragningsmoment så inte lampan lossar lite o glappar tex under transport.
Om skåpet har vanliga termostater är dom gastäta"
Alltså rena rama IS-varningen att ge sig på ett vanligt kylskåp hela julefriden kan ända i en IS-kall explosion. Först var jag skeptisk till alkoholvarianten all´a Hugin alla vet väl att det har även sina inbyggda risker, men vad är det mot ett besök av insatsstyrkan efter ett lampbyte?
Men som sagt nu var det ju den hjälpsamme andersimyra som enligt "säkra" källor var upphovet till grabben som skrev brev från kolonien
Så med rätt fördröjning så flyger nog inte svärgubben i luften förän kl 24 på nyårsafton Men rädda spriten först för en God Jul drag ut skåpet mitt på golvet och vira in hela skiten med Gladpack! Hälsar Jag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).