Skördare

Lokomo Lokkeri skördare

13 inlägg 8961 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lokomo Lokkeri skördare

Fredrik Reuter  
#358863 Lokkeriskördaren från Lokomo - vilken skönhet, eller hur!
Jag fick denna bild tillsänt mig idag och jag vet inte ursprunget tyvärr. Men det hade varit riktigt intressant att veta mer om denna skördare. Var den i serieproduktion eller var detta bara en prototyp?

Tycker som sagt den ser riktigt häftig ut, en liten mini-scorpion från Finland, före den stora Scorpionen.

Fast ändå inte, denna har ju inte kranen "på" hytten utan bakom. Lite som Hur gick det för spindeln (TJ gående skördare).

Lokomo finns ju annars diskuterat på flera ställen på skogsforum, här är några länkar.

lokomo 909

Lokomo 933

skogsbilder/image_page.php?album_id=16&image_id=8535&sk=t&sd=d&st=0

Och en bra sammanfattning av @simba finns i tråden Ponsse överlägsen etta i Finland



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

machonisti  
#358933 Vet ej om den byggdes som serie eller inte. Däremot tillverkades 928 processor som serie. Ett stort vidunder som krävde färdigt fällda träd. Finns bilder här på forumet, om jag minns rätt. Kanske var det Kärrabol?

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Fredrik Reuter  
#358963 Hej,
Ja den tror jag att jag sett.
Men denna verkat ju riktigt smidig!
Det vore riktigt intressant att veta mer om denna lokkeri, vi får hoppas någon har info!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

machonisti  
#358975 Hemma på gården står en gammal Lokomo 925 efter farsan. Äger bara 25 % av den annars hade jag nog gjort den i driftskick. Den fick jag jobba med som ung: Gammelmaskinen!

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Fredrik Reuter  
#358978 Är det den du har som profilbild?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Tosca  
#358981 Hm, jag brukar ju ofta hänga upp mig på småsaker så ni får ha överseende, men det där är väl inte en skördare utan en fällare-läggare?

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Fredrik Reuter  
#358982 Korrekt Tosca, rätt ska vara rätt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

machonisti  
#358984
Fredrik Reuter skrev:Är det den du har som profilbild?

Jepp!
Kan ta hur många bilder som helst av den. Tyvärr blir det stillbilder då den stått uppåt 15 år: Tyvärr! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

machonisti  
#358988
Tosca skrev:Hm, jag brukar ju ofta hänga upp mig på småsaker så ni får ha överseende, men det där är väl inte en skördare utan en fällare-läggare?

Tanken var väl att den skulle fälla och lägga framför apteringsprocessorn.
Har aldrig sett en sådan "in real" men minns nog av broschyrer från 70-talet som farsan hämtade hem. Satt och detaljläste sådana som barn. :P

Avatar Fallback

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Tosca  
#359001 Hittar du igen broschyrerna får du gärna scanna å lägga in dem.
Vi är fler som vill bli barn på nytt...

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

machonisti  
#359006 Nåt borde finnas men det är lite kämpigt att gräva själv och morsan är inte vad hon varit. Så jag måste nog avböja och säga: i sinom tid.
Det finns även fotografier från sent -60 som jag inte vågat scanna ännu. Förde det på tal för ett par år sedan men fick så underligt svar så det är nog bäst att låta bli.
Tosca: jag lovar, är det möjligt scannar jag allt jag kan.

Avatar Fallback

Re: Lokomo Lokkeri skördare

tallen100  
#359008 Ja det skulle vara intressant :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lokomo Lokkeri skördare

Fredrik224  
#510039
machonisti skrev:
Fredrik Reuter skrev:Är det den du har som profilbild?

Jepp!
Kan ta hur många bilder som helst av den. Tyvärr blir det stillbilder då den stått uppåt 15 år: Tyvärr! :sad:


Äger en lokomo Lokkeri 1972 som jag saknar hydraulpumparna till, enligt förra ägaren blev lokkeri senare 925, det är inte så att du skulle kunna ta någon bild på hur det ser ut på din maskin, ännu bättre någon form av serienr eller betäckning på pumparna som sitter. 🙏

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).