Motorsåg och handhållet

Högt pris för motorsågskörkort

90 inlägg 31869 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

T Landström  
#358656
tallen100 skrev:
stihl261c skrev:För motorsåg gäller lagen dock för röjsåg inte än. Om du hade läst texten och funderat så hade du också förstått nånting! Det finns allvarliga brister i utbildningar utan behöriga instruktörer, vi ska inte glömma bort de elev som har lyckats fått körkort för antingen motorsåg eller röjsåg med bristande kunskaper! Det gäller liv!!!

Det handlar om pengar och fina arbeten, Att olyckorna kommer minska för att folk tvingas ta ett "plastkort" tror jag lika mycket på som att påskharen finns :roll:


Så är det väl med alla utbildningar... Blir ju inte mindre olyckor i trafiken bara för att alla har körkort...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#358659 Det vet man inte för körkort på bil har funnits i stort sett från början, sän är det en lite konstig jämförelse för i trafiken finns många andra som du måste ta hänsyn till, trafikregler som du bör känna till o.s.v... alltså lite annorlunda än att kvista en gran! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

T Landström  
#358665 Finns väl saker att förhålla sig till när du fäller träd oxå... ;)
Kraven för körkortet på bil har ju höjts allt eftersom... 1916 va det inte så höga krav på tex körskicklighet... ;)

Men nu handlade tråden om priset på kurserna...så vi kanske skulle åter gå till det...för vi är snart tillbaka till "Jag har jobbat med detta och har inget att lära mig" diskussionen...
Senast redigerad av T Landström sön 20 dec 2015, 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#358666
stihl261c skrev:Inom säker skog förekommer ett antal saker som är ett stort problem. Först och främst är en studiecirkel från t.ex. studieförbundet vuxenskola mot de proffs utbildare en konkurrens på olika villkor. Hur kan en proffs utbildare kämpa mot en studiecirkel för halva priset? Vidare utses för det mesta en elev till cirkelledare, den personen får en gratis kursavgift. Detta måste väl klassas som bytes handelochi några sociala avgifter betalas inte inte heller inkomstskatt. Tomas Gullberg är verksamhetsledare för säker skog men verkar inte vara så noga med afs:arna från arbetsmiljöverket. Han gav en elev dispans från skyddsstövlar under en skogsröjningsdag, Han har själv hävdat att de praktiska och teoretiska proven är kvalitetssäkringen i utbildningarna. Hur kan det då vara att en elev inte klarade det praktiska provet men med kommentaren att "man ska väl vara snäll också" erhöll elev röjsågskörkortet RA och RB. Tomas Gullberg är verksamhetsledare, kvalitetsansvarig, instruktör och examinator på en och samma kurs, detta garanterar inte direkt kvaliteten i utbildningarna.

Vidare har man trots många miljoner i eu bidrag inte lyckats uppnå målet om färre olyckor, olyckor har ökat! Kanske dags att låta eu titta på detta och kanske kräva tillbaka stödet?
Skogsrötan i sverige måste stoppas en gång för alla!


Samma innehåll som i artikeln i tidningen Skogsteknik? Det står var och en fritt att starta sin egen utbildning, bara man får ok från arbetsmiljöverket så. Klart det finns fall av tveksamheter när 100 000 stycken tagit AB, precis som i allt annat när det är folk inblandat. De flesta som tar körkortet är väl fastighetsskötare, brandmän eller kommunanställda som kanske håller i sågen max ett par gånger om året, så där är nog ovanan en större risk än "välvilliga" kursledare. Sen kan jag tycka att Säker Skog tar bra betalt för att utbilda examinatorer, har själv kollat upp detta men tror jag avstår den kursen...

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358669
tallen100 skrev:Det vet man inte för körkort på bil har funnits i stort sett från början, sän är det en lite konstig jämförelse för i trafiken finns många andra som du måste ta hänsyn till, trafikregler som du bör känna till o.s.v... alltså lite annorlunda än att kvista en gran! :wink:


Du vet att om man jobbar självständigt och ensam så finns det varken andra att ta hänsyn till, eller krav på kort?

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#358671
T Landström skrev:Kraven för körkortet på bil har ju höjts allt eftersom... 1916 va det inte så höga krav på tex körskicklighet... ;)

Då gick bilarna i ca 20 km/tim, så utvecklingen är större på trafiksidan än den är på motorsågs sidan.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#358673
tallen100 skrev:
T Landström skrev:Kraven för körkortet på bil har ju höjts allt eftersom... 1916 va det inte så höga krav på tex körskicklighet... ;)

Då gick bilarna i ca 20 km/tim, så utvecklingen är större på trafiksidan än den är på motorsågs sidan.

Man skulle kunna säga att motorsågarna har blivit säkrare, och trafiken farligare.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Simon.M  
#358971 Kan man ta bara kort c kort eller måste man ta a och b först? Är ju mest vindfällen man åker o hjälper folk med tycker jag med alla dessa stormar :)

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#358991 Tror du måste "lära" dej att kapa trissor först, alltså du måste ta a innan du kan b o.s.v.
Alfabetet är lång i motorsågssvängen nu :lol:

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Jacobsen  
#359018
Simon.M skrev:Kan man ta bara kort c kort eller måste man ta a och b först? Är ju mest vindfällen man åker o hjälper folk med tycker jag med alla dessa stormar :)


Ja du måste ha AB-kort innan du kan ta C-kort.
Så många bokstäver är det inte, vissa ska delvis ersätta varandra för de branscher som inte anser att de behöver det ena eller det andra.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359024 Jag har hört att C-kortet är så lätt, man kan ta det även om man ligger halvdöd med influensa... ;)

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Fredrik N  
#359053 Så lätt var det inte. Precision fällningen och sen träd i spänn.
Det fanns allt tillfällen där det hade kunnat gått fel.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

jannee  
#359055 Vekligt synd att Säker Skog inte har en utbildning (liten kurs/informationsdag) om hur man fäller/kapar loss vindfälle på ett SÄKERT sätt. Tror att många ensamarbetande framför allt äldre skogsägare skulle vara intresserad av just detta.
Finns visserligen en del snuttar på nätet om just detta, men många äldre har ingen dator eller vet inte var de ska söka.
Finns även trottarskogsägare som INTE inser farligheterna med just vindfälle.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

isteskog  
#359060 Vår grupp fick lite tips av vår instruktör över nedtagning av fastfällda träd och losskapning av vindfällen. Inget C-kort, men bra tips som ökar säkerheten.
För 15 år sedan anordnade jag en avrostningskurs för självverksamma. Vi lejde in en instruktör som gav oss många bra tips..... lite av en föregångare till Säker Skog :wink: Skulle tro att en sådan kurs skulle räcka för självverksamma som hugger i mindre omfattning.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359063
jannee skrev:Vekligt synd att Säker Skog inte har en utbildning (liten kurs/informationsdag) om hur man fäller/kapar loss vindfälle på ett SÄKERT sätt.


Det finns redan.

http://www.skogsstyrelsen.se/Produkter- ... rt-Niva-S/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).