Motorsåg och handhållet

Nya motorsågsmodeller på gång?

101 inlägg 36608 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Nya motorsågsmodeller på gång?

JensSkoog  
#358251
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Körde forbi en lokal Stihl ÅF (som jag inte handlar hos) och där stod en diger skylt med texten: "Vi skal ha plass til nye modeller, så vi tømmer lageret. Sterkt reduserte priser"

Körde förbi?? ;)

Ja, det gjorde jag! Jag har en annan ÅF och han har varit så trevlig med mig, så jag är trevlig mot han ochså och handlar där. Senn matchar han alla prisar utan att blunka om jag berättar att jag sett prylar till ett lägre pris än vad han bjuder dom för. En sådan ÅF ska man holla sig till! :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358274 me får sjå ka dei kjeme med då av modeller. mi 550 skjere seg vel snart den også så da må eg ha ny sag...

Användarvisningsbild

Nya motorsågsmodeller på gång?

traktorz  
#358346 @can, det är väl ändå en aningens pessimistisk inställning?

Kanske lite "preventive maintenance" kan förlänga statusen "Alive an Kickin" för den gamla sågen. Men visst är det kul med nya prylar som kommer.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358352 ja kanskje litt vel pesimistisk, hadde ei 361 ein gong men den var så kvinande i lyden, ellers ok at eg selte ho pga at kollegaen min kunne ikkje utstå lyden av ho.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358369 Var innom ein hagia forhandler No i formiddag. Dei sele stihl, den nye 261 var på heile 4,1 hest og 4,9 kg. Om 362 var sterkere og husker Eg Ikkje men var 2 hg lettere. Dette er selvsagt basisversjonene. Skulle komma i salg på nyåret Jan/ feb viss spesifikasjonene stemmer så er det jo veldig bra.

Användarvisningsbild

Nya motorsågsmodeller på gång?

traktorz  
#358381 Specifikationerna ska man ta med en rejäl nypa salt, speciellt tyska sådana har ju bl a VW nyss visat oss. Skämt åsido, undrar vad testinstitutet KWF mäter upp så småningom?

Om 4.1 hk motsvarar 3.0 kW effekt, så ger den nya cylindern en gnutta mer än den nuvarande på 2.9 kW. Gissar på en något ökad trimningsgrad, kanske en öppnare ljuddämpare? Viktbesparingen på 3 hg är märkbar, men kanske inte i samma grad för modellen med handtagsvärme.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

fs480  
#358416 Kommer absolut att köpa den!

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358452 kjeme til å vurdera ei dersom det går ann og kjøre 1,3-,325 på ho, men det trur eg ikkje går.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

JensSkoog  
#358527
can skrev:kjeme til å vurdera ei dersom det går ann og kjøre 1,3-,325 på ho, men det trur eg ikkje går.

Varför ska du ha 1,3. Körer .325, 1,5 på min MS261, och det drar mycket bra!

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

traktorz  
#358545 Vi kör ibland en 63PMX kedja på vår MS362C-Q, visserligen är det 3/8" LP, men det är en 1.3 mm.

Kolla i tråden om MS241, där beskrivs nyligen hur man borrar nya hål och fyller igen de gamla på ett .325"/1.3 mm svärd, för att passa Stihls lilla svärdsfäste. Men MS261 har dock ett annat och större svärdsfäste, dvs det stora som på vår MS362.

Kanske gillar man Oregon 95VPX kedjor och Husqvarna H30 kedjor och har redan en drös sådana, kanske t.o.m. en hel rulle ifall man prioriterat 1.3 mm som sitt kedjeval.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358580 ja liker best 95 vpx og har noken sånne liggande. Jensskog kva type .325 1,5 kjede kjører du, er det stihl eller.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

JensSkoog  
#358607
can skrev:ja liker best 95 vpx og har noken sånne liggande. Jensskog kva type .325 1,5 kjede kjører du, er det stihl eller.

Ja, det är Stihl.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358631 rmc eller rsc, berre forveteskap :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

JensSkoog  
#358638
can skrev:rmc eller rsc, berre forveteskap :smile:

På 261 körer jag RMc, en mycket komfortabel kedja, och på 361 körer jag RSc som jag upplever som mera aggressiv. Men jag är bara en amatör när det kommer till vilka kedjor som gör bäst jobb. Har provat Oregon, men holler mig til Stihlkedjor (får bäst pris på dom) :wink:

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358644
traktorz skrev:Vi kör ibland en 63PMX kedja på vår MS362C-Q, visserligen är det 3/8" LP, men det är en 1.3 mm.

Kolla i tråden om MS241, där beskrivs nyligen hur man borrar nya hål och fyller igen de gamla på ett .325"/1.3 mm svärd, för att passa Stihls lilla svärdsfäste. Men MS261 har dock ett annat och större svärdsfäste, dvs det stora som på vår MS362.

Kanske gillar man Oregon 95VPX kedjor och Husqvarna H30 kedjor och har redan en drös sådana, kanske t.o.m. en hel rulle ifall man prioriterat 1.3 mm som sitt kedjeval.

Testa en oregon lpx 3/8 då kommer sågen inte att orka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).