Traktorer och processorer

Traktor till skogen

7 inlägg 6418 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor till skogen

Alos  
#35782 Tjena är på väg att byta bort min 165 mot någon annan traktor har fått ett bud om en jd 1640-4 85 som han begär 130 för med trima lastare . är det något att ha i skogen? kom gjärna med förslag .

Mvh Alexander



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35813 http://www.blocket.se/vi/18200286.htm?ca=1_8_s


Bild

Pris: 149 000:-
(Priset är exkl moms)
Traktor 60-79 hk Ford 5610
Årsmodell: 1988
Fyrhjulsdriven
Frontlastare: Trima 1300
Tilläggsutrustning: Frontlastare
Drifttimmar: 5100h
Registreringsnummer: NZC 067
Säljarens helhetsbedömning:
Framdäckens kondition: 20%
Bakdäckens kondition: 50%
Uppställningsplats: Växjö
0705375249
-------------------
Tycker jag ser vettig ut, och det är en trevlig modell med kvalitet
som gör den värd att satsa på.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35825 Jag har berättat tidigare att jag skaffade en Fendt att ha i skogen. Det är så gôtt att ha turbinkoppling. Är dock lite trång i hytten om man vill svänga runt en stol, men för mig som inte är så stor fungerar det kanon.

Sedan kan de vara svårt att hitta riktigt billiga Fendtar...

//.D

Avatar Fallback
Alos  
#35828 ja nu var det inte det jag ville veta utan jag ville veta vad ni tror om jd?
kan det vara en bra modell

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35856 Javisst om du gillar den och om det är hytt med dörr på båda sidor
så borde den ju gå att skogsutrusta, som ofta är det pris vägt mot skick
som är den viktigaste faktorn.
John Deere är ju ett känt fullprismärke och du får den säkert såld vidare
den dag du ledsnar.

Avatar Fallback
Griffin  
#35883 Jag rullar runt med en 2040 (är ju samma grundmaskin som 1640) i skogen på gränsen mellan östergötland och småland. Ganska kuperad teräng.
Maskinen har Securahytten (dvs den fyrkantiga). Det är ingen jätte hytt men man får plats. Jag saknar dock möjligheten att kunna vända stolen och har ännu inte hittat något vettigt sätt att bygga om hytten då jag även behöver ha tillgång till tre-punkten som går högt upp under hytten (det ska tydligen gå att "skogsutrusta" den). Dock är det, tycker jag, väldigt bra runtom sikt med denna hytt, samt att det finns möjlighet att komma i och ur maskinen på båda sidor. Vilket man inte kan med SG2-hytten.
Jag tycker att markfrigången är bra, ofta högre än jag tror. Allt ligger placerat i axelhöjd och uppåt. Dock är hasplåtar viktiga då en hel del ömtåliga delar sitter under, som till exempel inkopplingen av fyrhjulsdriften (har lyckats slita loss kablarna till solenoiden ett par gånger).
Draget för vagnen hade gärna fått sitta ett par decimeter längre bak men det funkar. Möjligen sitter hjulen lite smalt i förhållande till höjden, men det går ju att justera. Har bara inte kommit mig för ännu.
John Deere kör med ett så kallat konstanttryckssystem för hyrauliken så man får vara noga med den fria returen då pumpen mäter skillnaden mellan in- och uttryck i pumpen (på vår var returen redan installerad vid köpet). Exakt hur det fungerar har jag inte fått klart för mig, tycker dock att det fungerar bra då man alltid har max kraft i skogskranen oavsätt vilket varvtal man kör på. Reglerar bara varvet tills att jag tycker att kranen går med rätt hasighet, sedan är det bara att lyfta. Vet inte exakt vad 1640n kör på för tryck men 2040n har 190 bar som standard vilket är lite för högt för en vanlig skogskran så överströmningsventilen löserut vilket i sin tur gör att pumpen går för jämnan. Kommer att förvisso att sänka trycket under hösten till 175 bar så att det passar bättre för kranen. Har en Patu 525 kran och en Patu 8 tons vagn, fungerar kanon. Hade tidigare ett hemmabygge som gissningsvis lastade någonstans mellan 10 och 12 ton inga som helst problem att dra den. Har inte haft på slirskydden en enda gång de senaste åren.

Summering:
Jag tycker att det är en bra, stark och mycket kompakt traktor som lämpar sig väl i skogen, i alla fall om det är Securahytten som är monterad. Den har väl fungerande fyrhjulsdift och tar sig fram nästan överallt. Den har bra sikt runt om, dock hade hytten gärna fått vara lite större och den saknar vissa finnesser som till exempel Valmeten har med sitt plana golv. Samt att jag ibland kan reta mig på att växelspakarna sitter i mitten och inte vid sidan på hytten (Men det kanske mera beror på skostoleken än något annat, har 47 i storlek).

Avatar Fallback

Re: Traktor till skogen

Skogsmullle  
#35898 nja en 1640 blir nog lite klumpig att köra med i skogen... stor traktor med lite mindra under huven... jag skulle nog sattsa på en mindre storlek på traktor och en skogskärra med kran :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).