Verkstan

Får inte i hydraulkopping

84 inlägg 39652 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Får inte i hydraulkopping

Blivande snickare  
#357986
pelrik skrev:
Blivande snickare skrev:Är O-ringen i skick?

Hur vet jag det? Var sitter den?

Det är den runda svarta gummiringen som sitter inne i hondelen, dvs den som du har på traktorn. Du petar enklast ut den med en liten skruvmejsel å sätter in den med fingret.

Den ska va hel, mjuk å inte "mjölig".
En hel ring är helt rund, både form å själva gummit.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sv: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#357991
Blivande snickare skrev:Det är den runda svarta gummiringen som sitter inne i hondelen, dvs den som du har på traktorn. Du petar enklast ut den med en liten skruvmejsel å sätter in den med fingret.

Okej, får kolla detta imorgon. Tema koppling, vad är det och hur vet jag om jag har det? De är gröna och jag misstänker att det är orginalkopplingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Får inte i hydraulkopping

Blivande snickare  
#358055
pelrik skrev:
Blivande snickare skrev:Det är den runda svarta gummiringen som sitter inne i hondelen, dvs den som du har på traktorn. Du petar enklast ut den med en liten skruvmejsel å sätter in den med fingret.

Okej, får kolla detta imorgon. Tema koppling, vad är det och hur vet jag om jag har det? De är gröna och jag misstänker att det är orginalkopplingar.

Det är jag tyvärr för lågt utbildad för å svara på men jag tror det står TEMA å en nummer på om det är såna. Kan ha fel!

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

550  
#358096 Har hänt att man har hämtat nycklar för att lossa kopplingen från slangen - då rinner oljan (övertrycket) ut lugnt. Vill inte slå på kulan så den riskerar att deformeras.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Äboda  
#358106 Gillar inte att slå på saker, har därför en liten avdragare ligger på traktorn som lagom passar att greppa om kopplingen med och trycka in kulan om det skulle djävlas någon gång.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#358161
Äboda skrev:Gillar inte att slå på saker, har därför en liten avdragare ligger på traktorn som lagom passar att greppa om kopplingen med och trycka in kulan om det skulle djävlas någon gång.

Det låter som ett mycket bra tips :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

halvproffs  
#358169 Hanarna har nästan aldrig varit ett problem för mig då jag ställer ifrån vagnen "trycklöst". Det har varit hela tiden honorna på traktorn som varit bekymret.
Dels sitter dom så tokigt placerat att man knappt kommet dit med händerna. Dels att systemet bygger upp tryck mot honorna varje gång. Har för mig aldrig funkat att dra spakarna åt olika håll. Tro mig har provat allt, nästan tänkt slagit sönder traktorn av desperation. Tills mågen sa det där med tändningen. Låter ju som en skröna, ja jag vet men blodtrycket är mycket lägre nuförtiden. :grin:

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#358258 Ja, mitt blodtryck är också lägre nu när jag lärt mig hur jag ska göra :lol:
För mig funkar det bra att stänga av traktorn och dra fram och tillbaka i spaken innan jag kopplar loss, samma procedur när jag kopplar på. Lite störande att behöva stänga av och sedan starta igen men GUD vad skönt det är att det inte krånglar mer. TACK! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

bgl  
#358268 Skogma har en dyr manick (2000kr) dom kallar "quick-on" för hjälp att sätta ihop kopplingar. Den är bänglig att få på plats men bara man lyckas med det då gör den god nytta.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358301
Bild

http://www.blocket.se/pitea/Tryckavlast ... w=1&last=1

Tryckavlastare för hydraulkopplingar
Säljes av: Rune Olofsson 17 december 09:57
Visa på karta (Piteå)
380:-
Tryckavlastaren använder man för att enkelt och snabbt lätta på trycket i hydraulkopplingarna före man kopplar ihop utan att skada kopplingarna
och du sparar tid.
OBS:Passar både Hona och Hane 3/8" 1/2" kopplingar.
Filmen visar hur man använder den.
070-4130340


Bra film på Blocketsidan.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

ÅsaNisse  
#359183 Har du fått ihop kopplingen?

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

molnia  
#359579 verkar som ni har samtalat generellt om hydraliska redskap.
jag upplever det mer som problem med lastare än andra saker. lastaren parkeras ju så att ena sidan av kolvarna blir belastad av lastarens vikt. kan vara väldigt besvärligt att få dit kopplingarna då. Sist höll vi på över en timme, sista metoden, efter domkrafter för att lysta lastaren så den skulle avlastas fick vi skruva isär kopplingarna så att oljan rann ut.
Har hört om knep med en kulventil precis efter snabbkopplingen, stänger den innan man kopplar loss slangen och efter att man kopplat på slangen igen.
till exempel; http://www.oie.se/Produkt/kulventil-3-4 ... 1000196831

stötte även på i surfande på oie något som hette tryckavlastningsventil, låter som något som är lämpligt i detta sammanhang, men jag har inte sett en sån vad jag vet. Någon som har en sån? hur funkar det? vrider på hatten och släpper ut oljan genom det lilla hålet?
http://www.oie.se/Produkt/tryckavlastni ... 1000451672

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359587 Ser ut som att man bara trycker på knappen.
En bonde jag jobbade åt hade hydraulisk stödfot på flera kärror och en kulventil på slangen
så tyngden kom på kulventilen istf snabbkopplingen, funkade bra.
Och väsentligt billigare än en sån avlastningsventil.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

stegmaster  
#359603 Ja på grävaren har jag sånna kuleventiler til ekstrahydrauliken, för där er systemet trycksatt, så det trycker på lite even om motoren inte går.
På traktorar tycker jag det brukar funka skapligt. Kan vara nån enskild gång det trasslar, men då er det tryck på redskapet som er problemet, för traktoren tapper rett fort trycket om motoren inte snurrar.
Jag köpte några sånna tryckeliminator kopplingar til gripen som sitter på grävaren,, men har inte fått dit dom ennu.
För den kan vara et hel,,,,,,,,, at koppla.
Har fåt lossa kopplingen et par gånger för at få dit den, men hoppas dessa nya kopplingar med tryckeliminiator ska lösa problemet.

Samma typ som dessa, bara i TEMA utförandet som sitter på redskap til grävaren.
http://www.oie.se/Produkt/insticksnippel-iso-a-1-2-eliminator-(91059-5808)?sectionId=1000451846

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

Førland  
#359646 tema koplinger er fine greier,det er en grunn til at de er dyre i innkjøp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).