ATV och UTV i skogen

Fyrhjuling hur skall man resonera?

46 inlägg 38901 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#357775 Hej!

Funderar starkt på att investera i en atv. Kommer nog inte bara nyttjas på gården till dvs ting.
Utan ser nog möjligheten att nyttja den i verksamheten hemmavid. Ev snöplogning o andra inkomstbringande arbeten.

Så dels vilken reggning man skall ha på den. Dvs den kommer framför allt användas på gården skogen. Vägarna runt omkring grusvägar (enskild väg). Men samtidigt om/när jag tar hem den till människobyn :mrgreen: . Så vill jag inte vara begränsad av klassningen. Dvs vill helst kunna köra ut på landsvägen om jag skall ut på uppdrag...

Kom gärna med tankar!

Sedan var det ju det här med vilket märke :surp: . Var o tittade på Polaris o can Am idag. Visst fina maskiner men är de värda priset? Om jag finge önska inför tomtens ankomst så skulle jag ville ha en arbetsmaskin med lågvxl minst 450 cc gärna med plats för 2 personer servo. Även kikat på nätet på Kawasaki Suzuki.
Men det finns ju så mkt att välja på :grin:

Alla tips mottages tacksamt!!

M v h Oden



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357785 ,Prova sökfunktionen på forumet, finns massor med svar på din fråga redan! :-)

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Rasken  
#357796 I ditt fall skulle jag nog satsa på en traktor registrerad, nu kommer ju en ny sort som traktor klass 2 som får gå fortare.

Jag köpte en Can-Am 400 förra vintern, detta för att jag behövde den till ett jobb. Jag trodde mig inte ha behov av en fyrljuling. Men jag har faktiskt haft nytta av den på olika jobb i skogen och med lantbruket som stängsling. Men mitt val av fyrljuling var att det skulle vara en maskin med någonlunda kvalitet, det finns ju mycket skräp. Sedan har jag inte behov av någon värsting maskin. Så ville jag inte betala några fantasi priser, utan jag fick tag på en ny demo maskin som var två år gammal, så det belv rätt peng för den. Den var terräng registrerad. Skulle jag ha en traktor registrerad liknande maskin skulle jag fått betala 10000 kr mer, det tyckte jag inte att det var värt. Sedan köpte jag en beg bandsats för 10000 kr till den.

Det var så jag tänkte inför mitt köp.

Jag ångrar inte detta köp. Men gillar nog traktorer bättre, så var det inte för väldigt speciella jobb så skulle jag nog sälja den.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

skogsbonne  
#357798 Du ska ha en traktor reggad eller vägregg så du kan köra på vägarna, utbudet minskar lite då men köp ingen Kina

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

hlb  
#357807 Har en Can Am 800 cc för över 100 papp och en 125 cc kines för 6 995:- till lillgrabben . Kinesen har gått bra i över tre år nu efter byte bensinslangar. Jag hatar att säga detta, men det är sant.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#357811 Tack för svar!

Har förstått det som så att beroende på reggningen så stryps maskinerna på olika sätt?
Det jag hört landsväg Max 20 hk traktor Max 40 km? Försäljaren som sålde can Am påstod att beroende vilken nyckel som användes i tändningslåset så ställde maskinen in sig på antingen traktor läget eller med den andra nyckeln vart det landsvägsläget :mrgreen: . Vet inte om han drev med mig :oops: Var något slags chip som ändrade parametrarna....

Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Hema  
#357854 Traktorreggade brukar ha en mekanisk strypning av gavajern, så man inte kan gasa max, vilket håller nere farten. Men det kanske finns olika strypningar. Men helt klart är det en traktorreggad maskin du ska ha iom vägkörningen.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

weldion  
#357855
Oden skrev:Tack för svar!

Har förstått det som så att beroende på reggningen så stryps maskinerna på olika sätt?
Det jag hört landsväg Max 20 hk traktor Max 40 km? Försäljaren som sålde can Am påstod att beroende vilken nyckel som användes i tändningslåset så ställde maskinen in sig på antingen traktor läget eller med den andra nyckeln vart det landsvägsläget :mrgreen: . Vet inte om han drev med mig :oops: Var något slags chip som ändrade parametrarna....

Oden


Ja, för vägreggad så gäller max 20 hk (15 kw). Så om du skall köra på vägreggad så är det ingen större idé med en fyrhjuling med stor motor, då den ändå stryps ned till 20 hk.Traktor så är det max 40 km/h som gäller, ja.
Jo, det kan säkert stämma med att de programmerar nyckeln efter vilken effekt du skall få ut. De har så på sina fyrtaktsskotrar i vart fall. Dock så måste du ha blinkers och backspeglar på en vägreggad och måste även in och besktiga fordonet som vilken bil som helst. Besiktning gäller inte traktor-, eller terrängreggning.

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/kora-fyrhjuling_ts201502.pdf

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#357867 Känns ju mest vettigt med traktor reggat för min del! Bara lyxen o slippa besiktning är ju guld värt!

40 km räcker nog för mig? Annars får man väl råka pilla på fel grej :mrgreen: .

Hittat en maskin som kanske kan va något... Polaris 570 touring har dock inte förstått om det är servo eller inte? Någon som har erfarenhet av denna modell i skogen eller vid plogning osv...

M v h Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#357885 Kom på en följdfråga till.... Kommer säkert fler :mrgreen:

Vilket är smartast att köpa atv till näringsfastigheten eller är det bättre att lägga in den i verksamheten som jag driver. Enskild firma inom trädgård/anläggning/bygg. Eller spelar det ingen roll?
Samma fundering har jag f ö vad det gäller röjsåg motorsåg osv....

Tacksam för svar!

Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

skogsbonne  
#357931 Ingen som kör vägreggat kör med strypningen i, polisen har ingen koll och jag har aldrig hört någon som åkt dit för att den är mer än 20 hk i maskinen

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357934
Oden skrev:Kom på en följdfråga till.... Kommer säkert fler :mrgreen:

Vilket är smartast att köpa atv till näringsfastigheten eller är det bättre att lägga in den i verksamheten som jag driver. Enskild firma inom trädgård/anläggning/bygg. Eller spelar det ingen roll?


Det skall vara samma bokföring ändå, så det spelar ingen roll.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Hema  
#357943
skogsbonne skrev:Ingen som kör vägreggat kör med strypningen i, polisen har ingen koll och jag har aldrig hört någon som åkt dit för att den är mer än 20 hk i maskinen

Kanske kan vara svårt att dra av en vägreggad atv på näringsverksamheten.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#357958
Hema skrev:
skogsbonne skrev:Ingen som kör vägreggat kör med strypningen i, polisen har ingen koll och jag har aldrig hört någon som åkt dit för att den är mer än 20 hk i maskinen

Kanske kan vara svårt att dra av en vägreggad atv på näringsverksamheten.


Verkar stämma!

Efter att ha förkovrat mig i Atv världen. Så läste jag igår att det kommer att införas en ny klass. Traktor B.
Denna klass verkar innebära att bla Atv maskiner får framföras snabbare? Nackdelen är väl för ungdomar som inte har B kort ej får framföra dessa?

Rätta mig gärna om jag far med osanning :mrgreen: . Inväntar mer info....

Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

anersimyra  
#357964 På " traktorhjulingar " får man ut full effekt trots lägre fart. Själv har jag en terrängreggad potatis 800 på 64 HP. Det kommer inte på tal att utnyttja varken full effekt eller hastighet. 45-50 km utefter väg är fullt tillräckligt då bromsarna knappast är konstruerade för högre farter..jag har nämligen provat.. :sad: :shock: :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).