Motorsåg och handhållet

Verktygs-identifiering...

31 inlägg 13398 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Verktygs-identifiering...

vajnis  
#357201 Jag och en polare dividerar om vad det här är , men är båda överens om att det är ett skogshuggar-verktyg.
Han tror det är ett slags brytjärn man har vid själva fällningen och jag tror det är någon slags stockvändare.
Cirka 60-70 cm lång. Har googlat med bild men ingen hit.
Finns det nån här som vet?
1450046150_skogshuggar-grej_(1).jpg

1450046249_skogshuggar-grej_(2).jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

JensSkoog  
#357203 Det är en kombinerad brytjärn och stockvändare. Kolla på hemsidorna till Husqvarna och Stihl eller andra som säljer skogsutrustning, så finner du den där. :wink:

http://www.husqvarna.com/no/accessories ... vendehake/
https://www.felleskjopet.no/brytejern-0 ... e-50004843
1450047108_brytjaern_b.png
1450047089_brytjaern_a.jpg

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

vajnis  
#357204 Tack ska du ha.
jag sökte på stockvändare och fick magert resultat - 2 träffar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

JensSkoog  
#357205 På svensk så kallas den för vändhake, ser jag nu! Mycket bra att ha med när man ska komma till att kvista på undersidan av stocken eller behöver att vrida ner upphängda träd. I fällningen gillar jag kilar mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

axwell  
#357228 Visst, ett brytjärn av enklare modell när det gäller vändhakens fastsättning, passar bara bra till en viss diameter.
Som Jens säger, sämre än kil i de flesta situationer som hjälp för att fälla träd.

Användarvisningsbild

Verktygs-identifiering...

traktorz  
#357658 Ovärderlig hjälp när man tar rätt på vindfällen, det allra största på dryga metern ger bra effekt som "vågmat". Behövs vid av och pålastning på skoterkälken eller ATV-vagnen, allt för att spara ryggen.

Har dock inte använts som fällriktare i någon större grad.

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

JensSkoog  
#357673 Om du ska hugga grovt, så är det bäst att använda ett brytjärn av den här modellen. Med en massavedsbit i ringen, vänder du det mästa :wink:
1450217282_brytjaern.jpg

Avatar Fallback

Re: Sv: Verktygs-identifiering...

Blivande snickare  
#357691
JensSkoog skrev:Om du ska hugga grovt, så är det bäst att använda ett brytjärn av den här modellen. Med en massavedsbit i ringen, vänder du det mästa :wink:
1450217282_brytjaern.jpg

Är väl främst en vändhake det där, eller hur? :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Verktygs-identifiering...

JensSkoog  
#357693
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Om du ska hugga grovt, så är det bäst att använda ett brytjärn av den här modellen. Med en massavedsbit i ringen, vänder du det mästa :wink:
1450217282_brytjaern.jpg

Är väl främst en vändhake det där, eller hur? :)

Ja, det är bara en vändhake, och inte något annat, men om jag har med den och kilar så har jag vad jag behöver och slepper dragsa på en meter brytjärn/vändhake :wink:

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

mikael_s  
#357695 Alternativ till vändhaken är ju vändbandet. Smidigt att ha till hands vid fastfällningar men klart inte lika lämpad för brossling.

Bild

Användarvisningsbild

Brytjärn: Stort som litet

traktorz  
#357696 Har dock haft väsentligt mer nytta av brytjärnen, än de andra föreslagna alternativen med slingor och diverse slanor. Har sin givna plats på fyrhjulingsvagnen.

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

jannee  
#357699 Rätt redskap för rätt situation. Vändhake fungerar bra till att vända stock med även som hjälp vid fällning, dock av små eller medelstora träd. Går även med lite teknik att förlänga handtaget med en massavedsbit när man behöver snurra på ett träd. Risken är dock stor att man bryter av järnet, själv gjort det någon gång. Självklart är kil betydligt bättre som fällhjälp men vändhaken är typ ett kombiverktyg, fyller sin funktion.

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

Träförädlare  
#357713 Den modellen du visar tillverkades av stihl o finns inte mera i deras sortiment tuvärr dom andra brytjärnen dom visas i tråden är eias brytjärn o som jag tycker betydligt sämre än stihls brytjärn lätt att vändhaken släpper på eiajärnet tuvärr.

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

halvproffs  
#357716 Här är några olika brytjärn

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357762 ett lite triks for å snu tre som ikkje er for store er å spare ei grein når du kvister litt under midten mellom rot og topp. Kan godt vera litt lang gjerne 1-1,5 m. ta så tak i greina og vend om treet med den. Har lært trikset her på skogsforumet, av og til ligger løsningen rett framfor naså på ein, det gjeld berre å sjå ho.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).