Motorsåg och handhållet

Röjsågsförvaring

33 inlägg 18767 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29964 Har haft min hängade med motorn ner.
Fick byta vinkelväxel + koppling för två år sedan...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29966 Nu hör det ju liksom till, att man med jämna mellanrum kollar hur det är ställt med fettmängen i växeln + byte, men där slarvar nog många,,,,

"Ingen nämnd - ingen glömd"

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29983 Finns nog olika saker som påverkar detta, som typ av fett, ålder på såg osv.
Min såg var med i dackefejden så jag har den hänger med motorn upp, känns tryggast och bidrar till en bättre nattsömn. :)

Avatar Fallback
Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30019 Min läcker bensin om jag hänger den med klingan upp, så valet var ju ganska lätt. Trevligt att man gjort rätt ovetandes.

Min upphängnings består av ett rep som sitter i en konsol. Repet har en "klättrings" karbinhake i änden (inköpt på biltema, hade inte velat klättra med den). Funkar kanon, bara att haka i hålen för selen.

Användarvisningsbild
maccall  
#30147 Min lösning liknar MickeBMs, men jag använde krokar avsedda för att hänga upp trädgårdstillbehör i, i stället för spikar.

Jonsered-trimmern med böjt riggrör lägger jag bara ifrån mig vart jag orkar bära den när jag är klar, ute med om så är, och den fungerar prima i alla fall :D

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjsågsförvaring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356105 Så här förvarar jag mina röjsåg och trimmers. Vagnen har jag tillverkat själv.
Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

traktorz  
#357655 Jag använder samma krokar som Niking, men eftersom de är så svaga, så tar jag två och monterar dessa mot varandra som stöd, och säkrar med buntband. Alternativt hållare från Stihl inköpta på Svens Maskin, dvs skogsverktyg. Jag har fotos i en annan tråd som illustrerar.

edit:
P.S:
Garageförvaring av röjsågarna - tips?
Garageförvaring av röjsågarna - tips?

P.P.S: Bild på begäran
download/file.php?id=16608&t=1
Bild
Senast redigerad av traktorz ons 16 dec 2015, 08:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357660 Men då får du länka till det inlägget eller ännu hellre lägga ut dessa bilder i denna tråd. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjsågsförvaring

JensSkoog  
#357661
Niking skrev:Så här förvarar jag mina röjsåg och trimmers. Vagnen har jag tillverkat själv.
Niklas

@Niking Skulle gärna se bild av nedra delen av vagnen, och veta vilka mått det är på den. Verkar vara ett smart sätt att göra det på :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjsågsförvaring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357664 Bottenbrädan är ca 70 cm lång 2"x6". Hjulen är ca 100 mm i diameter (inköpt på ClasOhlson). Höjdbrädan är ca 180 cm lång och bredden på ställningen är ca 150 cm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

JensSkoog  
#357675 Tackar :-BD Tänker göra en liknande sak. Røjsågar på ena sidan och motorsågar på andra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357685 Det vill vi se bilder på så fort du är klar. Dessutom gärna bilder under arbetets gång.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

traktorz  
#357700 Smidigt med hjul, om väggarna redan har hyllor t.ex. Men det blir en djäv.. smäll om allt välter och åker i golvet!!! Kanske en säkringslina i taket är en billig (för)säkring.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsförvaring

traktorz  
#357702
Niking skrev:Men då får du länka till det inlägget eller ännu hellre lägga ut dessa bilder i denna tråd. ;-)
/Niklas


Här är den 5 år gamla tråden nu:
Garageförvaring av röjsågarna - tips?
Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjsågsförvaring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357926
traktorz skrev:Smidigt med hjul, om väggarna redan har hyllor t.ex. Men det blir en djäv.. smäll om allt välter och åker i golvet!!! Kanske en säkringslina i taket är en billig (för)säkring.


Ska fundera på det. Problemet är väl att en lina gör det svårare att flytta vagnen när det behövs.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).