Ny Teknik och Elektronik

Smartphonen sänker din produktivitet

45 inlägg 14485 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

tallen100  
#357612 Skaffa en motorsåg till dom istället :D

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

stegmaster  
#357616 Jo jag vet jag låter gammal och grinig nu, men fatta mig rett nu.
Det er mycket bra med både phoner och datorer, som t.eks skogsforum eller maskinisten, och praktisk saker som sweden-viking listade upp.
Det som gör mig tveksam, er den droga effekten dessa manicker verkar ha på yngre folk.
Altså passiviteten det medför, och då framföralt barn/ungdom, som enligt mig skulle spelat fotball, skruvat moppe, eller likn aktiviteter.
Men visst, det hadde vore skittråkit utan skogsforum, spesielt nu när man blivit äldre er det ju hur roligt som helst på kvällerna. 8)

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

T Landström  
#357617
stegmaster skrev:Jo jag vet jag låter gammal och grinig nu, men fatta mig rett nu.
Det er mycket bra med både phoner och datorer, som t.eks skogsforum eller maskinisten, och praktisk saker som sweden-viking listade upp.
Det som gör mig tveksam, er den droga effekten dessa manicker verkar ha på yngre folk.
Altså passiviteten det medför, och då framföralt barn/ungdom, som enligt mig skulle spelat fotball, skruvat moppe, eller likn aktiviteter.
Men visst, det hadde vore skittråkit utan skogsforum, spesielt nu när man blivit äldre er det ju hur roligt som helst på kvällerna. 8)


Det va det jag menade... Om föräldrarna inte gjorde det så lätt för sig... Kanske hitta på något med sina barn så kanske det dröjer innan de fastnar i dator/padd/telefon drogen... ;)

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

jannee  
#357621 Många yngre klarar av att prata i telefon SAMTIDIGT som de utför sitt arbete. Det är den ÄLDRE generationen (50+) som inte sällan blir TOTALT arbetsoförmögna när deras telefon ringer - totalt ALL verksamhet, även tankeverksamhet upphör. Truckförare kan bli stående tvärs över en väg medan de svarar i telefon o.s.v.
När de väl avslutat sitt samtal kan det ta flera minuter innan deras hjärna börja fungera normalt. Ovan fenomen råkar man som chaufför utför lite titt som tätt, har m.a.o. full förståelse varför det numera är förbjudet att telefonera medan man kör bil.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

halvproffs  
#357623 Jaha! Det är därför du inte svarar när man ringer. Det var ju klokt :grin:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

elis  
#357627
jannee skrev:Många yngre klarar av att prata i telefon SAMTIDIGT som de utför sitt arbete. Det är den ÄLDRE generationen (50+) som inte sällan blir TOTALT arbetsoförmögna när deras telefon ringer - totalt ALL verksamhet, även tankeverksamhet upphör. Truckförare kan bli stående tvärs över en väg medan de svarar i telefon o.s.v.
När de väl avslutat sitt samtal kan det ta flera minuter innan deras hjärna börja fungera normalt. Ovan fenomen råkar man som chaufför utför lite titt som tätt, har m.a.o. full förståelse varför det numera är förbjudet att telefonera medan man kör bil.

Håller med om allt utom första meningen. Okoncentration är inget åldersrelaterat problem, man kan ju inte ens fråga vad det är för väder och få ett svar när de sitter på fejan efter frukosten.

Avatar Fallback

Re: Sv: Smartphonen sänker din produktivitet

Blivande snickare  
#357628
elis skrev:
jannee skrev:Många yngre klarar av att prata i telefon SAMTIDIGT som de utför sitt arbete. Det är den ÄLDRE generationen (50+) som inte sällan blir TOTALT arbetsoförmögna när deras telefon ringer - totalt ALL verksamhet, även tankeverksamhet upphör. Truckförare kan bli stående tvärs över en väg medan de svarar i telefon o.s.v.
När de väl avslutat sitt samtal kan det ta flera minuter innan deras hjärna börja fungera normalt. Ovan fenomen råkar man som chaufför utför lite titt som tätt, har m.a.o. full förståelse varför det numera är förbjudet att telefonera medan man kör bil.

Håller med om allt utom första meningen. Okoncentration är inget åldersrelaterat problem, man kan ju inte ens fråga vad det är för väder och få ett svar när de sitter på fejan efter frukosten.

Stor skillnad på att LÄSA i telefon å att PRATA i telefon :)

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

tallen100  
#357632 Så kan det vara när det läses papperstidningar också.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357635 Det tror jag alldeles säkert att telefonerna sänker produktiviteten, nu pratar jag ju främst om skogsmaskiner där jag själv har erfarenhet ifrån...
Jag själv försöker hålla mig borta från telefon när jag arbetar (hittills klarar jag mig utan sociala medier) kan prata i telefon med headset men den som säger att man kör lika bra när man pratar i telefon den ljuger, man tappar lite fokus och gör lite småmissar i planeringen här och där....
Sms är ju döden, säger åt folk att vill dom nåt viktigt så får dom ringa sms, whatsapp kollar jag då och då när jag har tid....
Är helt övertygad om att det surfas, skickas och pratas bort massor med tid överallt

Avatar Fallback

Re: Sv: Smartphonen sänker din produktivitet

elis  
#357640
Blivande snickare skrev:
elis skrev:
jannee skrev:Många yngre klarar av att prata i telefon SAMTIDIGT som de utför sitt arbete. Det är den ÄLDRE generationen (50+) som inte sällan blir TOTALT arbetsoförmögna när deras telefon ringer - totalt ALL verksamhet, även tankeverksamhet upphör. Truckförare kan bli stående tvärs över en väg medan de svarar i telefon o.s.v.
När de väl avslutat sitt samtal kan det ta flera minuter innan deras hjärna börja fungera normalt. Ovan fenomen råkar man som chaufför utför lite titt som tätt, har m.a.o. full förståelse varför det numera är förbjudet att telefonera medan man kör bil.

Håller med om allt utom första meningen. Okoncentration är inget åldersrelaterat problem, man kan ju inte ens fråga vad det är för väder och få ett svar när de sitter på fejan efter frukosten.

Stor skillnad på att LÄSA i telefon å att PRATA i telefon :)


Inte enligt de undersökningar jag sett och läst i a f, t o m att prata i handsfree ger okoncentrerad körning, så... 8)

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

tallen100  
#357650 Det stämmer nog ganska bra, även om man har båda händerna fria så stör det allt koncentrationen.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

jannee  
#357654 Har ett exempel, nu gäller det INTE telefon utan LJUDBÖCKER. Lyssnar nästan alltid på ljudböcker när jag kör längre sträckor. Ibland lyssnar man så intensivt (är så inne i handlingen) att när någon ringer vet man inte på långt när vad man befinner sig. Man måste läsa in sig på vägskyltar innan man kan berätta vad man befinner sig. Även när man är inne i stan (Stockholm) får man skippa ljudboken, det fungerar bara inte att både lyssna (med behållning) och samtidigt förflytta sig från punkt a till punkt b.
Nu har jag kört så mycket och så länge att mycket av mina handlingar styrs automatiskt eller reflexmässigt.
Fördelen med att lyssna på ljudböcker är att man automatiskt kör betydligt mindre aggressivt = bränslebesparing.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Bm350boxer  
#357662 Oavsett vad vi tycker om det så kallas det utveckling. Lika lite som vi vill jobba i skogen med motorsågar från -60 talet vill vi använda kobratelefoner.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

martiniholma  
#373788 Högg idag upp de sista av de ca 300 vindfällena på det sista området efter Gorm. Vid vindfällen brukar jag markera dem på en karta när jag går o kollar, sen är det bara att följa gpsen, så glömer man inga. Brukar även markera baggaträd efterhand jag ser dem, så är det lätt att gå tillbaka och plocka dem sen. Har även växtodlings och djurjournalerna i mobilen. Tycker faktiskt att rätt använd kan mobilen även öka produktiviteten. :)

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373791 Nån som provat att ligga o samtidigt prata i mobil?? Där har vi svaret! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).