Verkstan

Får inte i hydraulkopping

84 inlägg 39675 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#357551 Hej, jag kan inget om traktorer eller hydraulik i stort sett, så försök förklara utan för mycket fackspråk :grin:
Problemet är att jag bara får in en av två hydraulkopplingar i traktorn. Har provat med vajerkran och med en vanlig hydraulkolv till en liten skopa. Varje gång samma problem, får alltid in en av slangarna utan problem, men den andra är omöjlig. Har provat att köra spaken liten fram och tillbaka men det hjälper föga. Traktor: JD 1630.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

ÅsaNisse  
#357556 Stanna motorn och slå spaken fram och tillbaka. Då är det trycklöst i traktorn. Lyckas det inte ändå så trycker du in tappen i snabbkopplingen på slangen så du släpper trycket även där. Det kan krävas ett slag med hammare om det är rejält övertryck och då blir det en duktig dimma av olja. En trasa runt kopplingen rekommenderas. Lyckas det inte ändå så har du nog inte rätt koppling till det felande uttaget. Det finns flera typer som är väldigt snarlika för den oinvigde.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Seb macahan  
#357558 Problemet ligger nog i att du har tryck i den andra slangen. Slå det lilla stiftet på kopplingen mot något hårt och släpp ut trycket eller bättre lossa kopplingen från slangen och släpp ut övertryck. För att undvika framöver, gör båda sidorna på kolven tryckluft genom att dels aldrig ställa från dig redskap med tryck mot endera sidor på kolven och genom att stänga av motorn och påverka ventilen åt båda håll innan du dra ut kopplingarna.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

halvproffs  
#357565 Får du ingen lösning som fungerar utan att ta till slag eller dylikt har jag ett tips som jag inte törs skriva om här för då blir man totalt idiotförklarad :grin: . Trodde inte ett dugg på det själv för det finns ingen logisk förklaring men har provat 2 gånger och det var bara att stoppa i bägge utan problem. Var också MYCKET noga med att hålla rent.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

mannen  
#357566
halvproffs skrev:Får du ingen lösning som fungerar utan att ta till slag eller dylikt har jag ett tips som jag inte törs skriva om här för då blir man totalt idiotförklarad :grin: . Trodde inte ett dugg på det själv för det finns ingen logisk förklaring men har provat 2 gånger och det var bara att stoppa i bägge utan problem. Förresten vad är det för traktor?


Har du sagt A så måste du säga B :smile:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

halvproffs  
#357567 aldrig. finns ju PM :grin:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357570
halvproffs skrev:aldrig. finns ju PM :grin:


Jag tror vi har en Joe Labero. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#357571 Ska prova dessa tips! Förstår inte riktigt denna meningen. Förtydliga gärna då jag ju så klart vill undvika dessa problem om det går!
Seb macahan skrev:gör båda sidorna på kolven tryckluft genom att dels aldrig ställa från dig redskap med tryck mot endera sidor på kolven och genom att stänga av motorn och påverka ventilen åt båda håll innan du dra ut kopplingarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

opekka  
#357572 Som nybörjare har jag knepat med liknande problem. Se till att det är trycklöst innan avmontage brukar hjälpa. Rengör. Se till att låsringen är helt tillbakadragen innan anslutning. Står det "i spänn" i hydraulcylindrarna är det svårt. Och så en trasa runt kopplingen vid i- och urkoppling för att slippa oljegrisande.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

halvproffs  
#357575
pelrik skrev:Ska prova dessa tips! Förstår inte riktigt denna meningen. Förtydliga gärna då jag ju så klart vill undvika dessa problem om det går!
Seb macahan skrev:gör båda sidorna på kolven tryckluft genom att dels aldrig ställa från dig redskap med tryck mot endera sidor på kolven och genom att stänga av motorn och påverka ventilen åt båda håll innan du dra ut kopplingarna.

Det ska nog inte stå tryckluft utan trycklöst. Alltså kolven i läge utan tryck.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

alias  
#357576
pelrik skrev:Ska prova dessa tips! Förstår inte riktigt denna meningen. Förtydliga gärna då jag ju så klart vill undvika dessa problem om det går!
Seb macahan skrev:gör båda sidorna på kolven tryckluft genom att dels aldrig ställa från dig redskap med tryck mot endera sidor på kolven och genom att stänga av motorn och påverka ventilen åt båda håll innan du dra ut kopplingarna.


Är rätt säker på att Seb menar trycklöst istället för tryckluft.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

Blivande snickare  
#357579 Är nog autocorrekten som spökar till det för oss :)

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Erre  
#357580 Hrmm, @halvproffs nu vill vi nog alla höra hur du gör! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

halvproffs  
#357584 Sträckbänk kan vara väääldigt roligt ibland :grin:

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#357586 Ja, nu har jag provat ALLT och inget fungerade. :roll: Fram med det hemliga knepet nu tack :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).