Traktorer och processorer

Belysning för jobb utanför traktorn

6 inlägg 3224 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belysning för jobb utanför traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357552 Ja, jag kör ju min vajerkran ja. Low-tech. Men har hört mycket om det här nya så kallade "elektrisk belysning", och undrar om det kan vara något...

Men jag får känslan att det bara bländar om det sitter på traktorn och belyser lasset. Helst skulle det ju sitta på saxen i änden av vajern och lysa utåt.

Så innan jag fipplar med det, någon som har arbetsbelysning på traktor som ni använder när ni jobbar på marken utanför med lasset? Blir ni bländade?

Alternativet är förstås pannlampa, men det är aldrig fel med lite allmänbelysning, så blir det inte så mycket skuggor.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belysning för jobb utanför traktorn

husqvarna_med_sthil  
#357648 Nu är det nog inte det här svaret du söker men en pannlampa tycker jag är svårslagen. Den lyser alltid dit man tittar och de är inte speciellt besvärande att bära. Jag tycker också att lysen på traktorn just när man ska gå iväg och koppla osv endera bländar eller skapar skuggor där man behöver mest med ljus och då är det bara "svart".

Kombinerar man strålkastarna bakåt på traktorn( lyser upp det breda landskapet) tillsammans med en hyfsad pannlampa (för att få belysning precis dit man behöver den) tycker jag det blir rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Belysning för jobb utanför traktorn

tallen100  
#357651 En primus karbidlykta, så håller du uppe stilen! :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Belysning för jobb utanför traktorn

Botvig  
#357705 Jag har en strålkastare med bred ljusbild längst ut på kranen. När jag vinschar lyfter jag upp kranarmen ganska högt så slipper jag bli bländad samtidigt lyser den upp ett ganska stort område. Då du inte har någon kran kunde du kanske sätta en strålkastare på en teleskop arm för att få upp den så högt så den inte bländar.

Avatar Fallback

Re: Belysning för jobb utanför traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357706 Jo, men jag har ju kran! :) Du har ingen bild på lampan, @Botvig? Känns som den sitter lite utsatt där, hur skyddar du lampan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Belysning för jobb utanför traktorn

Botvig  
#357708 Har tyvärr ingen bild då min telefon inte är av senaste modellen(jag använder den bara till att prata i)!
Har gjort ett galler skydd omkring men vist händer det att den får stryk men hitintills har den klarat sig.
Har också en koppling så jag kan plocka bort den på dagen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).