Skogsfastigheter

Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

16 inlägg 7642 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Fredrik Reuter  
#356701 Björn Ferry och frun Heidi Andersson är skogsägare i Storuman. Nu satsar OS guld medaljören i skidskytte och armbryterskan från ensamheten på att bedriva fossilfritt skogsbruk senast 2025.

Spännande målsättning och visst borde det gå, troligtvis absolut om tio år men kanske redan nu?

Eldrivna handhållna maskiner finns ju redan, likaså miljöoljor. Sedan är frågan om nu HVO Diesel klassas som fossilfri så borde både skördare, skotare och timmerbil också kunna klara av det, eller vad tror ni?

Vore kul om Björn själv ger sig in i diskussionen, han är ju medlem här faktiskt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... fossilfria



   TS
Ta hjälp av Nordeas skogsspecialister, vi finns på sju platser i landet.
Användarvisningsbild

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356704 Annars finns ju fortfarande timmersvans och hästar, mycket mer fossilfritt blir det väl knappast - och både Björn och Heidi lär ju ha styrka och kondition så det räcker till :-BD

Skämt åsido så ska det bli intressant att se hur det hela lyckas, utvecklingen av syntetisk diesel verkar ju inte ha nått så långt att den börjat påverka skogsindustrin nämnvärt - tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356732 Egentligen går det väl att köpa syntetiskt fossilfria ersättare att hälla i idag redan? Det kostar bara en hel del mer.

Användarvisningsbild

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356743 Finns det inga eldrivna/hybrider tunga lastbilar? Har precis beställt mig en diesel/elbil. Den har ett våldsamt högre vridmoment med elen än diesel, förstås, och räckvidden är sådan att jag kan klara alla mina resor till och från jobbet på el.
Om man offrade lite lastförmåga, och tillät längre bilar, kanske batterierna får plats och en räckviddsökning som gör det försvarbart?
Sen är jag personligen tveksam till sådana har slagordslikande aktiviteter som det här. Eller "koldioxidneutralt resande" med flera. Tror mer på att man försöker lite här och där utan så mycket väsen kring det. Det ger nog mest nytta både i en eget liv som i den stora politikens värld.

Avatar Fallback

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Bjärven  
#357296 Målet är faktiskt att hela familjen ska bli fossilfri till år 2025.
För skogsbruket så väntar jag på nytt bränsle till både röjsåg, skotare, skördare och lastbilar. Klimatavtalet från Paris borde kunna skynda på den processen.
Aspen har kommit med en ny dunk som är gjord utan fossila bränslen, bara själva bränslet kvar där..

Jag gillar el. Tesla finns redan idag och har tillräcklig räckvidd för att funka även i Norrland på vintern. Går cirka 40 mil på sommaren och 30 mil kalla dagar på vintern enligt dem jag varit i kontakt med som kör bilen.

En elbil skulle minska våra utsläpp med ca 50 %, då vi kör ca 3000 mil per år.

Solceller på taket verkar faktiskt vare ett vettigt alternativ idag, spara elen i batterier och använd den när elen är som dyrast. Jag fixar gärna en del av elen själv så att vi inte behöver bygga fler kärnkraftverk.

Maten är också en fråga. Älgköttet och bären från skogen, potatisen från Ensamheten, och när jag äter utsocknes har jag börjat välja vegetariskt. Godare än väntat faktiskt.

Investeringar: Det bästa man kan köpa är givetvis skog, och sen bruka den hållbart. Jag har aktier i bland annat Euroforest, Latvian Forest, Tesla och Hybricon.

Tar gärna emot tips om hur jag kan bidra till en fossilfri värld!

Mvh

Björn

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Mowi850  
#357299 Hur är det med batteridrivna motorsågar är det nåt du testat? Eller är intresserad av testa?

Avatar Fallback

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Bjärven  
#357306 Jag har inte testat, men det låter intressant! Hur länge räcker batterierna? Hur tung blir sågen?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Mowi850  
#357308 Detta kanske vore nåt för Fredrik att kolla på. Kanske han kan få tag på en demo såg att testa och filma. Vore väldigt intressant att se.

Avatar Fallback

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357358 Processen Ecopar använder (BTL) skulle kunna fungera för att ta fram bensin istället för biodiesel. Den skulle förutom att vara förnyelsebar ge minst lika rena utsläpp som Aspen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357365
Bjärven skrev:Jag har inte testat, men det låter intressant! Hur länge räcker batterierna? Hur tung blir sågen?


Jag har en HVA 536 LiXP och det är en mycket lätt och trevlig såg till små jobb typ röjgallringar, gränsröjningar och dylikt. Idealiskt när träden är ca 10-15 cm i rotkapet. Börjar dock träden bli så grova att det krävs kil och riktig brytmån för att få ned dem, är det dags att titta närmare på en bensinare. Enorm skillnad i prestanda mellan en HVA 242 och en HVA 536 LiXP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Fredrik Reuter  
#357390 Hej,
Kul att du anslöt Björn!
Jag tror det finns goda möjligheter att lyckas med projektet och dessutom en hel del att diskutera kring.

Som Niking skriver så batterisågarna lätta och smidiga, har testat Stihls variant i några stockar.
Problemet är att batterierna är ganska dyra och det krävs några stycken om man ska jobba hårt i skogen en heldag. En variant är ju batteriryggsäcken.

Sedan har de inte kommit så långt när det gäller avverkningskraft, man får inte trycka för hårt då slår den stopp (som en nyare skruvdragare). Tyvärr håller jag med om man att inte idag kan jämföra med en "riktigt" motorsåg, men vi måste ge dem några år, om 10 år finns garanterat vassa batterisågar som räcker längre.

Det som jag lärde mig mest av var faktiskt att man bör förvara batteri skilt från såg när man inte använder den, speciellt om man har barn. Får de i batteriet eller om det redan sitter i är det lätt att nå fullvarv, det låter ju inte värst heller ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Fredrik N  
#357424 Hej. Ett väldigt intressant ämne. Eller,inte bara ett ämne. Ni försöker ju faktist göra något.
Med den utveckling som det har varit på batterier den senaste tiden.
Och som jag förstår så har väl Tessla släppt på sina patent och delar med sig om kunskapen, så kanske det kan hända en hel del för utvecklingen av batteridrivna motorsågar och fordon.
Jag tror säkert att ni kommer att lyckas med det här. Misstänker att det finns en del envishet också. :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357442
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kul att du anslöt Björn!
Jag tror det finns goda möjligheter att lyckas med projektet och dessutom en hel del att diskutera kring.

Som Niking skriver så batterisågarna lätta och smidiga, har testat Stihls variant i några stockar.
Problemet är att batterierna är ganska dyra och det krävs några stycken om man ska jobba hårt i skogen en heldag. En variant är ju batteriryggsäcken.

Sedan har de inte kommit så långt när det gäller avverkningskraft, man får inte trycka för hårt då slår den stopp (som en nyare skruvdragare). Tyvärr håller jag med om man att inte idag kan jämföra med en "riktigt" motorsåg, men vi måste ge dem några år, om 10 år finns garanterat vassa batterisågar som räcker längre.

Det som jag lärde mig mest av var faktiskt att man bör förvara batteri skilt från såg när man inte använder den, speciellt om man har barn. Får de i batteriet eller om det redan sitter i är det lätt att nå fullvarv, det låter ju inte värst heller ...


Batteriryggsäck är ingen bra idé till en motorsåg. Det blir ett antal kg extra på ryggen och det fungerar mindre bra när man behöver böja ryggen ofta. (Jo jag har testat med Husqvarnas stora ryggbatteri, men gav upp efter ca 40 minuter och bytte till vanligt batteri). Dessutom blir det knöligt att ställa från sig sågen så fort det ska brosslas etc. Nä, på motorsågen måste nog batteriet sitta på själva motorsågen och därmed basta.

Däremot tror jag mer på ryggsäcksbatteriet vid t.ex. grästrimning, lövblåsning etc. Då går man ju mer eller mindre upprätt hela tiden och håller i princip fullgas på maskinen till batteriet tar slut (eller tills det aktuella arbetsområdet är klart). Man får då givetvis montera på en höftputa (tillbehör).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Mowi850  
#357487 Skulle batterierna bli bättre och sågarna starkare så skulle iallafall jag kunna tänka mig att köpa en batteri såg och använda dagligen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ferry ska bedriva fossilfritt skogsbruk 2025

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357493
Mowi850 skrev:Skulle batterierna bli bättre och sågarna starkare så skulle iallafall jag kunna tänka mig att köpa en batteri såg och använda dagligen.


Ja vem skulle inte välja elmotor före förbränningsmotor! Tänk bara att få den verkningsgraden, slippa trilskandes förgasare, trögstartat, röken ja det finns massor med fördelar. Fast det lär nog dröja, om man inte hittar på något bättre sätt att generera ström lokalt i maskinen så man slipper batteri, typ liten bränslecell! Kanske kan fungera för de större maskinerna inledningsvis i varje fall. Bränslecellsdriven fyrhjuling med hydraulaggregat! :smile:

(okej då, det kanske är lite bra med lite storslagna utspel ibland, lockar fram bra diskussioner om inte annat... :smile: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).