Skogsnyheter

I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

11 inlägg 3925 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

bgl  
#357234 Nu börjar svenska debattörer, ledarskribenter och politiker att presentera sin uppfattning om hur avtalet i Paris ska tolkas.
Den här tråden är tänkt att samla svenska kommentarer som rör skogen och skogsbruket.
Börjar själv med ett citat ur dagens ledare i Aftonbladet:
"Den svenska regeringens målsättning är att bli den första fossilfria välfärdsnationen i världen. Eftersom det svenska elnätet i princip redan är fossilfritt återstår trafiken. Nästa steg måste därför bli att byta ut våra bilar, bussar och lastbilar."
Frågan är varför Aftonbladet inte vill att vi ska producera inhemskt drivmedel, baserat på skogs- och jordbruksråvaror för befintliga fordon? Varför måste vi "byta ut våra bilar, bussar och lastbilar"? Och till vad?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357236 För att idén om något som inte finns än, alltid låter bättre än det som finns och dess problem.

Användarvisningsbild

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

Fredrik Reuter  
#357249 Hej,
Ja, varför vi måste byta ut dessa kan man fråga sig. För det borde finnas fossilfria drivmedel som befintliga fordon kan köras på. Titta bara på HVO Diesel som exempel. Tallolja?

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

husqvarna_med_sthil  
#357321 Exakt det jag alltid för på tal när det kommer upp, varför använder vi inte det vi har. Jag har en aningens misstanke men den blir nog för rå, även för ett forum som detta :wink:

Användarvisningsbild

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357322
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, varför vi måste byta ut dessa kan man fråga sig. För det borde finnas fossilfria drivmedel som befintliga fordon kan köras på. Titta bara på HVO Diesel som exempel. Tallolja?


Ja precis det undrar jag med. Hur vin än hoppas på batteriutveckling lär det nog dröja väldigt länge innan vi kan köra een skotare på el. Eller för den delen en fyrhjuling med hydraulvagn efter. Så ska man inte gå tillbaka till häst så skulle biodiesel och diesel atv sitta bra!

Likaså till alla hybridbilar som har en diesel som kombo. Då kan man bli fossilfri även med sina transporter, om nu elen man laddar med är det förstås. Så biodiesel, vedeldning och viltkött och fisk ur sjön så är jag snart i mål :smile:
Fast nu är i och för sig inte fossilfri detsamma som koldioxidfri, men över tid kanske man kalla sig "neutral" i varje fall. Det har vi svenskar varit bra på hitills så .....

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

axwell  
#357323
husqvarna_med_sthil skrev:Exakt det jag alltid för på tal när det kommer upp, varför använder vi inte det vi har. Jag har en aningens misstanke men den blir nog för rå, även för ett forum som detta :wink:


Nu har du sagt "A", så farligt borde det inte vara om du väcker oss med "B".

Kan bli en "kioskvältare" i forummiljö :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

husqvarna_med_sthil  
#357367 Det må hända att politikerföraktet dryper och stänker om detta men jag tror inte man vill helt enkelt. Man vill inte ge den sorts makt till så mycket privata ägare som finns både i skogs och jordbruket eftersom dessa skulle kunna skapa en frihet och självförsörjning som inte är nyttigt för ett vänsterlagt samhälle där staten ska hålla hårt i tömmarna och dela ut efter behag till de man anser förtjänar det.
Utvecklingen går hela tiden mot att det ska bli svårare och mera ottillgängligt att klara sig i glesbygd. Med en utveckling där man satsar på tex biogas skulle denna produktion hamna och bli beroende av djuruppfödarna, de som man vill utmåla som värsta miljöbovarna skulle bli räddarna, det tror inte jag att man vill oavsett om det vore väldigt smart för att nå miljömål.

Jag har med spänning följt utvecklingen eftersom jag vidareutbildat mig processtekniskt med inriktning biogas. Nu bromsar man satsningen i Sundsvall, mp vill förstås lägga på skatter var det för ett tag sedan men vindkraft det är annat när man köper upp mark för att skapa "science fiction-miljöer" och jag kan tyvärr bara se en anledning och den har jag precis beskrivit, det handlar om var makten hamnar, vilka som har chansen att tjäna på det.

Jag hoppas jag har fel, hoppas ända in i benmärgen. Jag ber också om ursäkt för min negativa syn som jag hoppas kommer förändras när det bevisar sig att jag hade fel.

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

isteskog  
#357392 Hoppas du har fel Husqvarna med Stihl ........ men undrar liksom dig att makten över bestämmande och tillgångarna släpper nog inte de som sitter och slevar i sig ur allmänningsfatet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

Fredrik Reuter  
#357395 Ja, när politikerföraktet slår klorna i en så får man sansa sig.
Man hamnar ju där titt som tätt i sin dagliga filosofi-seanser, som sagt, det värsta är om det stämmer ...

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

husqvarna_med_sthil  
#359037 Jag har inte hört något mera om vad som kommer att hända i realiteten här i Sverige. I förhållande till övriga som är med och bestämmer inte bara här i vårt land utan även de övriga så är ju mp väldigt små. Det kan ju hända att det kommer något gott ur det här, möjligheter osv. Det är bara att hålla tummarna !

Avatar Fallback

Re: I helgen avslutade klimatmötet i Paris.

bjed0001  
#359155 Ett alternativ till konspirations teorin ovan skulle kunna vara att det idag är billigare att pumpa upp olja och gas ur marken än att förädla grödor och avfall.
Några bönder härikring har försök med egna biogasanläggningar för fordon och elproduktion men vad jag hört verkar inte vara någon lysande affär...

Men jag är optimist, snart skjuter nog oljan i pris och då blir alla "gröna" kalkyler bättre...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).