Skogsmiljö och Trädlära

November stormen Gorm 2015

131 inlägg 41840 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#357141
gnisten83 skrev:Apropå såga i stormskogen, hur många här har motorsågskörkort för de?
Alltså mer än AB

I egen skog är det lugnt om man är själv... Men det ska införskaffas.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Blivande snickare  
#357146 @Erre Smart med dubbla telefoner!!

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Erre  
#357148
Blivande snickare skrev:Erre Smart med dubbla telefoner!!

Ibland kan man. :wink:

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357151 Frågan är hur lämpligt de är att vara ute själv även om de är tillåtet i egen skog?
Nu har jag iaf en sambo som skulle sakna mej :D
Tyvärr har jag genom åren skaffat mej rätt mycket erfarenhet på stormhuggning men de känns ändå lurigt när man ska börja på en hög.

Ja man kan behöva 2 olika telefoner när täckningen är kass under strömavbrotten...

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#357159
gnisten83 skrev:Frågan är hur lämpligt de är att vara ute själv även om de är tillåtet i egen skog?

Inte alls lämpligt, men vad ska man göra? Skogen måste tas om hand.
Senast redigerad av Hema sön 13 dec 2015, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Erre  
#357161 Jag tar bara det jag är bekväm med. Stora brötar får svärfars bror ta med sin skördare.
Men visst kan man trilla dit ordentligt även på dom "lätta" träden.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

jannee  
#357163 Allt är farligt, framförallt när man bär sig dumt åt. Har man "lite" vana och tänker efter före upplever jag i alla fall inte att det är direkt livsfarligt. Gäller att läsa av varje träd för sig + utnyttja de hjälpmedel som kan behövas.
Har sågat loss omkullblåsta träd vid ett flertal tillfällen under de senaste 45 åren och ännu inte upplevt det vara direkt livsfarligt, problematiskt och jobbigt, men direkt farligt - NEJ
Ibland får man först kvista hela trädet, skenaptera för att sedan börja med toppen - eller på mitten - allt från fall till fall.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357167 Ja Hema så resonerar jag med.
Dock en olycka kan hända skitlätt, efter förra stormen rotkapade jag endel åt en inhyrd skördare, vid sista kapningen slog rotvältan ner på ett torrträd som hamnat under.
Torrträdet for upp o klippte till min hjälm uppifrån så den flög av...fan va rädd jag blev :shock:
Hade inte överhuvudtaget tänkt på att de kunde hända vid ett ensamt träd som låg utan att vara i spänn

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

ananders  
#357171 Jag har ABC behörighet vad gäller motorsågskörkort. Hela arbetsveckan har jag gått och rotkapat vindfällen och helatiden noga kollat om trädet ligger i spänn och hur, vilken sida om stammen som är säkrast att stå när man kapar, använt mig av stormkap, v-kap och öppet motkap. Huvudet hängde med ända till sista trädet i fredags, gjorde stormkapet men tittade inte hur trädet låg i spänn. Turligt nog så stod jag rätt annars hade jag säkerligen i bästa fall legat med bägge benen i gips nu. Stammen for förbi mina ben och lade sig tillrätta ca 2,5 meter från där jag stod.

Så ta det lugnt och ha alltid fokus på trädet ni kapar i stormfälld skog.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#357191
gnisten83 skrev:Ja Hema så resonerar jag med.
Dock en olycka kan hända skitlätt, efter förra stormen rotkapade jag endel åt en inhyrd skördare, vid sista kapningen slog rotvältan ner på ett torrträd som hamnat under.
Torrträdet for upp o klippte till min hjälm uppifrån så den flög av...fan va rädd jag blev :shock:
Hade inte överhuvudtaget tänkt på att de kunde hända vid ett ensamt träd som låg utan att vara i spänn

Lite tur ska man ha ibland.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#357192
ananders skrev:Jag har ABC behörighet vad gäller motorsågskörkort. Hela arbetsveckan har jag gått och rotkapat vindfällen och helatiden noga kollat om trädet ligger i spänn och hur, vilken sida om stammen som är säkrast att stå när man kapar, använt mig av stormkap, v-kap och öppet motkap. Huvudet hängde med ända till sista trädet i fredags, gjorde stormkapet men tittade inte hur trädet låg i spänn. Turligt nog så stod jag rätt annars hade jag säkerligen i bästa fall legat med bägge benen i gips nu. Stammen for förbi mina ben och lade sig tillrätta ca 2,5 meter från där jag stod.

Så ta det lugnt och ha alltid fokus på trädet ni kapar i stormfälld skog.

Köpt någon lott? Kul o höra att det gick bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).