Traktorn i skogen

Letar traktor

43 inlägg 20629 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Letar traktor

Marcus S  
#356853 Söker 4wd traktor med lastare (3:e funktion) för ett nystartat lantbruk på ca 10h åker och 10h skog. Ca 60hkr.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Letar traktor

ÅsaNisse  
Avatar Fallback

Re: Letar traktor

rikard_e  
#356979 årsmodell? pris? Har du någon återförsäljare av nått märke i närheten?

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

Marcus S  
#358081 Hej!
Budgeten ligger på ca 120inkl moms för begagnad. Ej över 300 för ny. Tycker valmet verkar vettigt men öppen för förslag :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Letar traktor

herjman  
#358147 svårt att motivera ett så dyrt traktorköp till så lite mark.
varför inte en bm 650 eller liknande?

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358159 Valmet är allmänt ansedda som bästa skogstraktorn. Men om du har bra mark och inte ska dra en huggarvagn utan någon enklare kärra kan du även titta efter andra märken. Deutz från 80-talet är billiga och driftsäkra. Där kan du säkert hitta en som passar din budget. De är driftsäkra och bränslesnåla och enligt uppgift lättskruvade.
Har du råd med 4wd tycker jag du ska satsa på det.

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358270 Konstigt att 650 dyker upp jämt som alternativ,Valmet 405 säger jag, är det fin mark så klarar du dig med en 2wd, ligger rätt i pris, ja Deutz är bra, men de är inte billiga. Ford, Case, IH och MF finns med,lätt med delar.

Användarvisningsbild

Re: Letar traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358296
Bild

Bild

http://www.blocket.se/kristianstad/Case ... ca=1_8&w=3

Case IH Farmall 65A
299 000:- ex. moms
Traktorer Case IH Farmall 65A

Årsmodell: 2015
Motor: 65hk, 3 cylindrar.
Fyrhjulsdriven
Storlek framdäck: 11.2 24
Storlek bakdäck: 16.9 30
Säljarens helhetsbedömning:
Framdäckens kondition: 100%
Bakdäckens kondition: 100%
Uppställningsplats: Rinkaby

En enkel och robust traktor som är ett prisvärt alternativ till en begagnad, 3-cylindrig motor utan partikelfilter eller AD blue, Separat fram/bak-växel vid ratten, Passagerare stol, Takfönster, Kampanjpris 299 000:-+moms köp till en Vreten F12 lastare för 29 000:- +moms. Vi kan erbjuda förmånlig finnas (fn 0,62%) För mer info. ring Andreas Nilsson 044-7813104



Där har du nog ett av marknadens mest prisvärda köp i den storleken/prisklassen.
Alla skogstillbehör finns vid behov.

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

Marcus S  
#358308 Hej!
Ja det kanske är svårmotiverat med en så dyr traktor för 10ha åker. Blir dyra timmar men å andra sidan så är det inte mitt huvudsakliga jobb och då behöver det funka när månskensbonden ska ut. Visst funkar det med 2wd och kättingar med. Men det är rätt sankt på en del ställen och fastna är inte kul. Man körde ju med 2wd länge och det funkade men de bönderna var säkert bättre på att köra än mig och hade mera tid att köra med 2-skärig plog etc.. :) Men man lär sig väl och man får ta det mera lugnt bara om det blir så att det hamnar på en 2wd. Så ser jag också bondelivet som en stor fördel med pojkarna. Då kan de följa med pappa och vi kan göra något roligt och nyttigt tillsammans.

Angående Farmall. Verkar vara en jättefin traktor men den hamnar över budget, men kan priset pressas under 300 så kan det bli affär :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Letar traktor

kungsis  
#358318 Om du känner dig osäker på traktorkörning och har sankt, så vill jag rekomendera en bra winch. Visst tar det lite längre tid, men att sätta fast traktorn brukar ta längre tid :wink: . Vad gäller traktorrekomendationer så har jag själv en Fiat och gillar den. Du borde kunna få en fint begagnad för din budget.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Letar traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358320
Marcus S skrev:Angående Farmall. Verkar vara en jättefin traktor men den hamnar över budget, men kan priset pressas under 300 så kan det bli affär :)

På mascus.se fanns ett tiotal lätt beggade Farmall under 300K om man kan tänka sig import.

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

Marcus S  
#358487 Hej!
Jo jag tror jag kommer hitta något! Ett bra vapen är att jag har tid och inte behöver den idag. Det gör att jag kan vänta på rätt traktor.

Kikade lite på nästan nya traktorer i ex Tyskland. Ska bara försöka motivera en traktor för 300 istället för 120 för de därhemma :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Letar traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358596 Perfekt, det som vore guld att hitta vore ett återtag eller en demokörd maskin alternativt
nåt som nån äldre skogsägare köpt men sen inte använt så mkt.
Betala begpris för en i princip ny är ju det optimala.

Avatar Fallback

Re: Letar traktor

TheJo  
#358658 Var noga att ha koll på att traktorn du tittar på har den utrustningen du vill ha om du ska importera.
Tidigare var det många som inte hade hitchkrok bl.a.
Men det hade du kanske koll på redan.

Användarvisningsbild

Re: Letar traktor

Göt  
#358672 finns nog många begagnade fyrhjulsdrivna inom din budget...men du kanske ska komma ihåg att bukplåt kan spara många tusenlappar om du skall ut i skogen med traktorn. Du kan kanske till och med få både traktor och vagn inom den budgeten :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).