ATV och UTV i skogen

Hängig fjädring?

66 inlägg 26926 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356615 Har en Suzuki kingquad med hydraulisk huggarvagn men tycker den säckar mycket i fjädringen nu när man fått allt på plats som man vill ha det! Nån som har några bra enkla lösningar?
ImageUploadedByskogsforum forum1449854744.613302.jpg




   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356620 Japp..fjädringslås. Du kan köpa både från Avesta och Kranman, utan låsning blir hjulingen okörbar. Gör inte misstaget att montera fjädrar som håller vagn och last, i det blir hjulingen okörbar utan vagn.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356621
anersimyra skrev:Japp..fjädringslås. Du kan köpa både från Avesta och Kranman, utan låsning blir hjulingen okörbar. Gör inte misstaget att montera fjädrar som håller vagn och last, i det fallet blir hjulingen okörbar utan vagn.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356640 Misstänkte det.....letade på Avestas sida men hittade inget,får kolla på kranmans sida. Ja för körbart är det inte som det är,men tar det inte stryk på maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356652 Det fungerar alldeles utmärkt, ha ca 0,25 bar lufttryck på hjulingen så " fjädrar " det fullt tillräckligt, vi är flera här på forat som kör med låsning och ingen som rapporterat problem. Vad är det för märke på vagnen ? Det ser ut som en Kinesisk Avestakopia ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356657 Låter ju lysande....skall bara hitta dem! Det är en kinesisk avestakopia som jag köpte av Patrik. Kändes som en bra början! Du har inte nån länk eller bild på hur det ser ut Anders??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

svampbob  
#356664 Jag har sagt det förut i andra trådar. Jag har kört 100-tals kubik med min Avesta utan fjäderlåsning men med gula Öhlinare till fjädrar. I skogen har jag väldigt mycket nytta av den flyttbara boggin. Håller boggin så kort så att jag har lätt bakvikt och ute på vägen flyttar jag bak boggin tills jag för ett rejält kultryck.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356667 Tyvärr ingen bild. Jasså det var du som köpte vagnen av Patrik.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356669 Tror ju det beror på Vidman har för vagn,denna har ingen flyttbar boggi på samma vis som avesta och där av min fråga. Önskar mig en avesta vagn av tomten [emoji7]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356670 Ja jag gjorde ju det....och så vart jag ju tvungen att köpa ny hjuling av han oxå [emoji12]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356672
svampbob skrev:Jag har sagt det förut i andra trådar. Jag har kört 100-tals kubik med min Avesta utan fjäderlåsning men med gula Öhlinare till fjädrar. I skogen har jag väldigt mycket nytta av den flyttbara boggin. Håller boggin så kort så att jag har lätt bakvikt och ute på vägen flyttar jag bak boggin tills jag för ett rejält kultryck.

Men nu har ju du en MS 38 " ditt lyllo," .. :wink: Robbans vagn är visserligen nästan en Avesta 3,4 kopia, men den har vad jag minns ett betydligt längre drag och är mycket tyngre än originalet. :o

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356674 Funderar faktiskt på att korta draget för att få bättre balans [emoji15]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356676
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Jag har sagt det förut i andra trådar. Jag har kört 100-tals kubik med min Avesta utan fjäderlåsning men med gula Öhlinare till fjädrar. I skogen har jag väldigt mycket nytta av den flyttbara boggin. Håller boggin så kort så att jag har lätt bakvikt och ute på vägen flyttar jag bak boggin tills jag för ett rejält kultryck.

Men nu har ju du en MS 38 " ditt lyllo," .. :wink: Robbans vagn är visserligen nästan en Avesta 3,4 kopia, men den har vad jag minns ett betydligt längre drag och är mycket tyngre än originalet. :o

Hade inte råd med mera nu [emoji33]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356677 Var håller du till Robban ? Bor du i mina krokar ( stockholm ) kan du få mäta på min vagn inför en eventuell kortning av draget. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356678
Robbanhög skrev:Funderar faktiskt på att korta draget för att få bättre balans [emoji15]

Boggien borde gå att justera + - 25 - 30 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).