Sågtimmer

IKEA kan bygga sågverk i Arvika

13 inlägg 9117 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Fredrik Reuter  
#356398 IKEA kan ha planer på att etablera ett sågverk i Arvika, på Lycke industriområde. Det är IKEAs bolag Ikea Wood Supply som enligt Värmlands Folkblad för förhandlingar om att köpa mark av Arvika kommun.

Personligen känns det lite som att nyheten skulle komma 1 April, men om det stämmer så är det en intressant utveckling. Ikea Wood Supply är ju kända för att optimera sin verksamhet och ha god lönsamhet, här måste de i så fall hittat ett intressant fångstområde för råvaran. Tall är ju en stor råvara för Ikea, de har ju också genom åren visat på nytänk när de haft närapå egna sortiment, bl a kort kubb av tall från gallring enbart.

Stickspår för järnvägen finns också i anslutning, kan det vara att stora delar av råvaran kanske kommer annorstädes ifrån, Norge?

http://www.vf.se/naringsliv/har-kan-ikea-bygga



   TS
Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356418 Kan det vara så väl att de tänker ta åt sig lite av den tall som annars hamnar i den prisdumpade barrveden?

Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

alias  
#356420
Skogsola skrev:Kan det vara så väl att de tänker ta åt sig lite av den tall som annars hamnar i den prisdumpade barrveden?


Är väl inte omöjligt - är det någonstans man borde kunna få lönsamhet i sågning av klensortiment så är det väl i det mellansvenska prisdiket!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356421 Mellanskog drev ett litet kubbsågverk ett tag men de gav upp. Ikea har förstås större muskler och bättre avsättning.

Användarvisningsbild

Re: Sv: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

skogsjan695xl  
#356436
Skogsola skrev:Mellanskog drev ett litet kubbsågverk ett tag men de gav upp. Ikea har förstås större muskler och bättre avsättning.


Om du tänker på det sågverket i hällsbäck så förstår jag de gav upp.
Det brann ner (eller upp) flera gånger.

Användarvisningsbild

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Fredrik Reuter  
#356451 Hej,
Ja det ska bli spännande att se hur det går med detta. Ikea är bäl tyvärr kända för att inte fokusera på att göda råvaruleventörer...

Sedan kanske den gamla skrönan stämmer;

Att det finns tre effektiva sätt att bränna pengar på:

1. Spel och dobbel
2. Köpa sex
3. Starta ett sågverk.

:D

   TS
Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356455 Ikea höll på att etablera sig i Värmland en gång tidigare men det stöp på att de förväntade sig att få råvaran mer eller mindre gratis. Det blev Polen istället.

Användarvisningsbild

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Fredrik Reuter  
#356458 Jo, det kan nog bli så tyvärr...

   TS
Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

alias  
#356461
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja det ska bli spännande att se hur det går med detta. Ikea är bäl tyvärr kända för att inte fokusera på att göda råvaruleventörer...

Sedan kanske den gamla skrönan stämmer;

Att det finns tre effektiva sätt att bränna pengar på:

1. Spel och dobbel
2. Köpa sex
3. Starta ett sågverk.

:D


Jag hörde ett uttryck med samma andemening av en studiekamrat för några år sedan, tror det löd så här:

Det finns tre sätt att göra av med pengar på;

Hästar - det snabbaste

Kvinnor - det angenämaste

Sågverk - det säkraste


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Fredrik Reuter  
#356466 Hehe, den var bättre Alias, min kan vara förvanskad av ditt original.

Men frågan är om det stämmer?
Läser man nyheter från skogen så verkar det ju onekligen vara så ...

   TS
Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

alias  
#356472
Fredrik Reuter skrev:Hehe, den var bättre Alias, min kan vara förvanskad av ditt original.

Men frågan är om det stämmer?
Läser man nyheter från skogen så verkar det ju onekligen vara så ...


Ska villigt medge att jag inte gett varken första eller tredje sättet någon ärlig chans :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

Hema  
#356497 Hört att köpa ett flygbolag ska vara lika säkert sätt att bli bankrutt. :)

1% av hela världens produktion, det var inte lite det. Blev en ögonöppnar.

Användarvisningsbild

Re: IKEA kan bygga sågverk i Arvika

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356728
alias skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hehe, den var bättre Alias, min kan vara förvanskad av ditt original.

Men frågan är om det stämmer?
Läser man nyheter från skogen så verkar det ju onekligen vara så ...


Ska villigt medge att jag inte gett varken första eller tredje sättet någon ärlig chans :wink:

Ge det första en chans är ju vansinnigt. Att ge det tredje en chans tyder på en viss intelligens :smile: :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).