Skogsmiljö och Trädlära

Bra att några vill avverka naturvärdesträd

4 inlägg 2645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra att några vill avverka naturvärdesträd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Bra att några vill avverka naturvärdesträd

isteskog  
#356338 Det måste vara skogsägaren själv som bestämmer vad denne vill avverka. Annars hamnar vi snart i ett kommandoskogsbruk där till sist SNF bestämmer tågordningen ..... huuuua :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bra att några vill avverka naturvärdesträd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356339 Helt rätt, isteskog. Tyvärr är vi på väg mot kommandoskogsbruk i "våra allas gemensamma" skogar och det gillar jag inte alls. Skogen tillhör markägaren och då ska det vara upp till markägaren om denne vill skydda sin skog eller ej.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra att några vill avverka naturvärdesträd

Camwood  
#356438 Du som skogsägare se till att inventera (antal/ m3 mm) din speciella träd som kan vara stora lövträd och barrträd. Fundera och bestäm vad du vill med dom. Ska dom bli evighetsträd eller ska du eller någon annan såga dom till fint snickerivirke? Dom träden som du ska såga till snickarvirke så avverka dom FÖRE din föryngringsavverkning. Då slipper du problematiken med miljöhänsyn när du slutavverkar.
Tänk på att den extra kostsamma avverkning av enskilda träd lönar sej bra när det ska bli fint snickerivirke.
Men framför allt en skön känsla att man vet att virket kommer till användning och inte ligger och ruttnar i skogen.
1449776404_dscf1466.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).