Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning eller gallring?

23 inlägg 10213 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning eller gallring?

kungsis  
#356199 Jag har ett mindre område, lite mera än ett hektar, som är bevuxen med barrskog i väldigt skiftande ålder. Efter sista stormen börjar jag tröttna på det , då det står en större mängd riktigt stora träd, främst gran, som varje gång det blåser ramlar ned och givitvis drar med sig några andra träd. Frågan är väl om man ska ta allt, vilket jag väl helst inte gör, då mycket är mindre/yngre eller göra en gallring och bara ta de som har "slutavverkningsstorlek". Om jag väljer det sistnämnda alternativet så kommer det ju att bli luckigt och rätt glest, samtidigt som jag är rädd för att de kvarvarande träden i stället kommer att ramla nästa gång det blåser kraftigt. Vad tycker ni. Är gallringsalternativet något att överhuvudtaget fundera på? Det blir ju en dyr åtgärd då området är litet och många träden är så pass stora att jag inte klarar det med min utrustning. Iaf inte utan ett sabla krångel. Är det lagligt, då den kvarvarande skog kommer att bli bitvis gles/klungig?

Mvh
Kungsis



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

skogsjan695xl  
#356200 Skulle avverka allt om det vore min skog.
Jag gallrade ett sånt bestånd en gång där vi skulle ta bort de "stora" träden.
Problemet är att det kanske inte bryter ner så jätte mycket i just fällningen. Men när man alls börja dra ett sånt träd med maskin med grenar och allt, då blir det fruktansvärt mycket skador på kvarvarande skog.
Vilket i slutändan slutar med mycke röta.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

rikard_e  
#356208 Svårt att säga utan mer fakta eller bilder. Men är det stor variation så lär du dom undertryckta och klena träden knappt vara värt att bevara om det nu skiljer sig så i storlek.

Och som skogsjan695xl säger, det finns risker med mycket sönderslaget.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

isteskog  
#356213 Jag provade att ta bort de större träden och släppa fram de mindre på ett tunnland. Vindfällen, torrgranar och en återväxt som står och stampar. Hugger nu ner alltihopa och börjar om! :???:

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

jannee  
#356217 Många dimensionsblädade (dimensionshögg) för i tiden och oftast slutade det med att till slut stod det bara skräpskog kvar.
HUGG ned ALLT.
För övrigt är det fullt lagligt att gallra hårt. Får du minst 900 oskadade stammar/ha kvar efter eventuell gallring kan det ändå till slut bli ganska bra.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

loppan  
#356270 När man ser hur bra dagens plantmaterial växer så ångrar man sällan en slutavverkning.
De gånger jag försökt att bläda/gallra fram ett liknande bestånd så brukar man efter ett tag ångra det.
Den nya skogen blir enhetligt och det växer så det knakar.
Släpp gärna fram en del frösådd björk i den nya planteringen,det gynnar granen.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356273 Många har provat att höggallra eller bläda eller vad man vill kalla det. Om någon har lyckats så är det undantaget som bekräftar regeln.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

machonisti  
#356281 Höggallrade i ungdomen (förstod väl inte vad jag höll på med) det är numera kalavverkat och vad jag kunde se på årsringarna svarade inte beståndet på ingreppet.
Senare när jag skotade med farsan och körde land och rike kring och därigenom upplevde "tvivelaktiga" gallringar håller jag fullständigt med de ovanstående inläggen.
Det löns helt enkelt inte om beståndet hunnit bli för gammalt.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

kungsis  
#356304 Ok, det var inte mycket att tveka om där. Det var inte ens någon som kommenterade om det skulle blivit för dyrt i förhållande med gallring, på ett så pass litet område. Tack för råden. Antar att inköparen och huggarna blir gladare då de slipper en massa förhållningsordrar och det är väl ingen nackdel. Fast jag kanske skulle varit tydligare med att den yngre skogen inte är undertryckt/eftersatt i dagsläget. Det är helt enkelt bara så att det är olikaåldrad skog, som under tiden jag ägt den, har vuxigt. Det står på en liten vindutsatt kulle och om jag inte minns fel, så var det väl någon storm på slutet 60/70talet. Det kanske är resultat av den :???: .

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356305 Om det är från stormen 69, börjar det bli dags att ta väck högskärmen! :) Är det tydligt skiktat, eller hur ser det ut? Lite bilder kanske?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

kungsis  
#356307
Mangan skrev:Om det är från stormen 69, börjar det bli dags att ta väck högskärmen! :) Är det tydligt skiktat, eller hur ser det ut? Lite bilder kanske?


Jo, det skulle tagits för länge sedan, men det gäller ju att få ihop livet och lite får jag skylla på förra ägaren, då jag inte ägt det jättelänge. I bland står det varannat träd och i bland klungvis. Ska försöka med bilder, men det blir svårt, då det är tätt (för tätt), förutom där det vid tidigare stormar öppnats upp. Det har i dagsläget överlag en volym/ha som är högre än genomsnittet. Har inte gjort några riktiga mätningar, då det är svårt pga varitionerna.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356311 Hur höga är de högsta träden, och hur tätt står de?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

jannee  
#356315 När man studerar "granåkrar" som är i 30 eller 40 års ålder ångrar man sig att man inte varit något flitigare med att avverka äldre skiktade bestånd. Tillväxten är enorm och kubikmassan ökar i all önsklig takt.
Ser man något så när långsiktigt är slutavverkning en självklarhet, är man bekväm och dumsnål plockar man bara det (över)mogna.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356317 Om det finns fin föryngring är det bara dumt (inte snålt) att hugga ner den.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

halvproffs  
#356336
kungsis skrev:Jag har ett mindre område, lite mera än ett hektar, som är bevuxen med barrskog i väldigt skiftande ålder. Efter sista stormen börjar jag tröttna på det , då det står en större mängd riktigt stora träd, främst gran, som varje gång det blåser ramlar ned och givitvis drar med sig några andra träd.

Mvh
Kungsis


Verkar vara ett vindmässigt utsatt läge iom att det blåser omkull så ofta. Kan även vara så att marken är mjuk så rötterna inte får riktigt fäste så jag tycker som dom andra; Ta ner rubbet och börja om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).