Uppvärmning

Vedeldning i kamin

3 inlägg 3190 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedeldning i kamin

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356226 Jag hittade ingen passande tråd så det blev enny

SINTEF i Norge har sammanfattat vilka råd som gäller för gamla (utan sekundärluft) och nya kaminer.

http://gemini.no/2015/12/her-er-vedfyri ... 5-68280257



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedeldning i kamin

Hema  
#356237 Enligt filmen som var i slutet, verkar det som om man i Norge ser med fördel på att folk eldar med ved (om det nu inte var opartiskt). Det kan jag sakna i den Svenska debatten, samt att bygga nya bostäder utan möjlighet till veduppvärmning kommer stå sig dyrt den dag elen går. Bara för att elen är tämligen stabil nu för tiden, så vet vi lite om framtiden, samt om vi ska bli tvingade till vindkraft kommer elen bli för dyr, när vi behöver den som mest.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning i kamin

JensSkoog  
#356249
Hema skrev:Enligt filmen som var i slutet, verkar det som om man i Norge ser med fördel på att folk eldar med ved (om det nu inte var opartiskt). Det kan jag sakna i den Svenska debatten, samt att bygga nya bostäder utan möjlighet till veduppvärmning kommer stå sig dyrt den dag elen går. Bara för att elen är tämligen stabil nu för tiden, så vet vi lite om framtiden, samt om vi ska bli tvingade till vindkraft kommer elen bli för dyr, när vi behöver den som mest.

Stämmer nog det att man ser på det som en fördel. Enligt mig skulle det inte byggas nya bosäder utan möjlighet för vedvarme. Bodde i Österdalen på slutet av 70 och början av 80 talet, i ett hus utan veduppvärming, och jag kann lova att det blev lite kyligt där då elen försvann tio timmar när det var minus 35-40 utomhus 😡 😡 (byggde skorsten och köpte vedspis samma året :wink: )
Men jag är lite avundsjuk på alla Ni i Sverige som har vedpannor. Det är det inte mycket av här. Skulle gärna ha haft det, men det kostar för mycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).