Skogshistoria

Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

9 inlägg 7984 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

stegmaster  
#356146 Såg att det fanns en film om skogsarbete från 50talet i Nittedal, här i Norge.
Vet inte det passer att blanda i denna tråd, annars kanske du kan flytta på den Totte??
Inget spektakulert, men några gamla såger finns det. Inget ljud tyvärr.





   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsarbete i Offerdal 1969

80-90  
#356151 En till fin film :-BD detta blir trevligt å följa

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

totte  
#356158 Mycket fin film Stegmaster, värd sin egen tråd!

Sågarna vi ser i filmen är, vad jag kan se, Jobu Junior som började tillverkas 1952.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

8wdHypro500  
#356171 Min bardoms grøna dal!!! I dom skogarna har man vistas en hel del! Ena hestkjørarn har jag jobbat i lag også.
Kul1

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

JensSkoog  
#356178 Tackar för en fin film, från den tiden det fanns vintervägar här i södra Norge. Skulle mena det är Jobu Junior ja - drog på en sådan på sextiotalet :mrgreen: . Det är därför jag har så låååånga armar i dag.
Vilken teknik killen som lastar av från hästslepet har. (en minut in i filmen)

Avatar Fallback

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

Ferguson system  
#356180 Det var en fin video. Artig å se hvordan det ble gjort før.
Regner med at tømmeret gikk til de gamle sagbrukene i Lillestrøm og kanskje et par lokale sagbruk.

Jeg fant ei bok for noen år siden når jeg rydda i et gammelt hus om det moderne skogbruket i 1943. Håndbok for huggere. Utgitt av statens skogselskap, om jeg ikke tar helt feil. Den beskriver alt av hogst teknikker, rett filing av øks og tigersvans, stabling av tømmer, beskrivelse av tømmerkoier, og rett diett for en skogsarbeider. Mye bra info i den. Er det andre som har samme boka eller lignende?

Du har nok helt rett Totte, det ser ut som ei Jobu junior sag.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356186 Jag lånade boken på biblioteket. Mycket om hur man filade svansen. :) Finns några upplagor, med olika innehåll. Avser den svenska boken, från Svenska Skogsarbeten tror jag det var.

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

totte  
#356204 Det var lite skoj, på Chainsawcollectors forum har vi en man som heter Oddvar och är från Nittedal. Jag postade länken till filmen där. Kom svar från Oddvar att han bor högst tio minuters gångväg från där det mesta av filmen är inspelat.

Och jodå, jag har kollat lite extra, det är helt säkert Jobu Junior.

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbete i Nittedal, Norge 50-tal

stegmaster  
#356209
8wdHypro500 skrev:Min bardoms grøna dal!!! I dom skogarna har man vistas en hel del! Ena hestkjørarn har jag jobbat i lag også.
Kul1


Men det var jo hyggelig at filmen er fra ditt nærområdet. :grin:
Det er noe veldig beroligendet med å se på slike fine gamle filmer(det er jo nesten så man kan bli religiøs :mrgreen: ), men man lurer jo på om det var like idyllisk som det ser ut. :???:

Selv har jeg ikke funnet noe gammel film fra mitt nærområdet (utenom en film av kraftverksbyggningen fra slutten 1960 tallet).
Bor mitt i området som du sikkert har sett på nyhetene de siste dagen etter ekstremværet "synne".
Var en ganske heftig helg. :cry:
Skal bli interessant å se hvordan mine traktorveier har klart seg igjennom dette. :???:
Det blir å sjekke til helga.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).