ATV och UTV i skogen

Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

139 inlägg 70328 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

kosmos  
#355656 Tjena
Jag har i dagsläget en kranman vagn med vajerkran å nu börjar jag bli riktigt sugen på en ny hydraulisk vagn, då en massa gallring å röjning står på schemat. Änn så länge är det på dröm å i planerings stadiet men vem vet plötsligt händer det... Så till frågan vilken av vagnarna rekommenderas utav dem två i rubriken nämnda? Utrustning som är självklart är hydraulisk vinsch, hyraulisk ramstyrning, stora motorn, tips på mer utrustning som man inte vill vara utan? Men i huvudsak vilken av nämnda vagnar rekommenderas gärna för å nackdelar?

Tack på förhand mvh Joakim



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Blivande snickare  
#355675 Drift.
Många på forumet har varit nöjda med båda.
@Anersimyra ska väl sälja sin Avesta, kanske du är intresserad?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#355705 Min är en 4,2 H, den är betydligt svagare än MS 38:an.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

kosmos  
#355713 Den saknar ramstyrning eller? Vad är det för motor på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

skogsbonne  
#355801 Är nog ingen som har haft båda vagnarna och kan jämföra, tror dom är väldigt lika i allt så välj den du får bäst deal på

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

kosmos  
#355815
skogsbonne skrev:Är nog ingen som har haft båda vagnarna och kan jämföra, tror dom är väldigt lika i allt så välj den du får bäst deal på

det som värkar lite till fördel är ju Avestas hydrauliskt flyttbara boggie, men det kanske bara är yttligare en grej som kan krångla..? jag har inte tagit in några offerter än men om man räknar med list priser, med likvärdiga utrustningar så ser ju kranman något billigare ut vilket är tilltalande då dem redan är sinnesjukt dyra:) ingen som har några negativa eller positiva inlägg om vagnarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#355851
kosmos skrev:
skogsbonne skrev:Är nog ingen som har haft båda vagnarna och kan jämföra, tror dom är väldigt lika i allt så välj den du får bäst deal på

det som värkar lite till fördel är ju Avestas hydrauliskt flyttbara boggie, men det kanske bara är yttligare en grej som kan krångla..? jag har inte tagit in några offerter än men om man räknar med list priser, med likvärdiga utrustningar så ser ju kranman något billigare ut vilket är tilltalande då dem redan är sinnesjukt dyra:) ingen som har några negativa eller positiva inlägg om vagnarna?
Kranman har i vart fall tidigare fått kritik för att de rostar. Jag hittade en liten rostfläck under ett kolvfäste på min Avesta. Dagen efter samtalet till dem kom de till Stockholm och hämtade vagnen för åtgärd.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#355852
kosmos skrev:Den saknar ramstyrning eller? Vad är det för motor på den?
Menar du min 4,2 så har den " extra allt," d.v.s ramstyrning, vinsch, terrängbroms. Motorn är den lilla Hondan.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Qkeeper  
#355921 Själv så var jag ganska inställd på Kranmans T1750 från början när det skulle handlas då vi haft en T1500 med wirekran tidigare så var nöjd med kvalitén sen innan. Frågade dock även om pris på en T1900e men blev faktiskt avrådd från den då säljarn tyckte den var väl stor samt att prisskillnaden inte gick att motivera enligt honom. Skulle jag byta vagn idag skulle jag köpa en T1750 igen fast med dom större hjulen och ramstyrning.

Skulle jag välja mellan T1900 och ms38 idag skulle jag välja T1900 eftersom den har band som tillbehör men det beror ju på vad man har för körning.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#355928
Qkeeper skrev:Själv så var jag ganska inställd på Kranmans T1750 från början när det skulle handlas då vi haft en T1500 med wirekran tidigare så var nöjd med kvalitén sen innan. Frågade dock även om pris på en T1900e men blev faktiskt avrådd från den då säljarn tyckte den var väl stor samt att prisskillnaden inte gick att motivera enligt honom. Skulle jag byta vagn idag skulle jag köpa en T1750 igen fast med dom större hjulen och ramstyrning.

Skulle jag välja mellan T1900 och ms38 idag skulle jag välja T1900 eftersom den har band som tillbehör men det beror ju på vad man har för körning.

Det var ett märkligt råd, skillnaden på de större och mindre vagnarna är ju inte direkt obefintlig. Avesta 4,2 H är dessutom i grundutförande dyrare än dito MS 38.. :o

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

svampbob  
#355936
kosmos skrev:
skogsbonne skrev:Är nog ingen som har haft båda vagnarna och kan jämföra, tror dom är väldigt lika i allt så välj den du får bäst deal på

det som värkar lite till fördel är ju Avestas hydrauliskt flyttbara boggie, men det kanske bara är yttligare en grej som kan krångla..? jag har inte tagit in några offerter än men om man räknar med list priser, med likvärdiga utrustningar så ser ju kranman något billigare ut vilket är tilltalande då dem redan är sinnesjukt dyra:) ingen som har några negativa eller positiva inlägg om vagnarna?


Nej på flyttbara boggin finns det inget krångel mer än att var eller vart annat år justera glidklackarna.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Hema  
#355993 Kranmans enklare kranar saknar led mellan sticka o bom. Så rörelseschemat blir lidande. De har även ett snällare drivhjul, vet ej om det spelar någon roll mot däckets livslängd. Samt som det sagt innan, möjlighet för band vilket är väldigt trevligt.

Kör man mycket olika dimensioner, så måste en flyttbar boggie att föredra.

Supporten verkar vara bra hos både, dock bara personlig erfarenhet av Kranman.

En sak som kan vara av värde, är hur smidigt det är att installera allt på ATVn. Här har dock båda blivit betydligt mycket bättre. Dock har jag för mig att en är enklare.

Kranman känns som den större aktören. Avestavagnen har inte kommit med så mycket nytt på senaste, om det betyder något vet jag ej.

Men det är ett svårt val, helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#356098 Avestans vinsch är betydligt starkare än Kranmans dito. 800 kilo mot 500 i max dragkraft.. :o

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#358724 Drivningen verkar himla fin på kranman vagnen och boggin på avesta är himla fin! Tror som jag känner nu att jag skulle köpt kranman med extra allt!

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#359478 Om jag läst rätt är det så att avesta vagnen inte driver lika mycket på båda sidor,utan som en diff där det driver där det går lättast?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).