Motorsåg och handhållet

Lossa förgasare Stihl 192C

14 inlägg 8883 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#355763 Har fått en Stihl 192C av en kompis att felsöka. Den boggar och dör vid gaspådrag så jag misstänker nåt strul med högfartsdelen i förgasarn. Dessutom är Högfartsskruven 1-3/4 varv ut i stället för 3/4 så kan vara tidigare ägare som haft strul sen tidigare och justerat upp.
Lossat en del kåpor, men förgasarn lossnar inte trots att de två M8 är bortskruvade. Är det nåt mera man måste bort med för att få ur förgasarn?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

Ferguson system  
#355768 Prøv å skru ut L skruen. Da skal du nok se at akselerasjonen kommer seg.

Användarvisningsbild

Lossa förgasare Stihl 192C

traktorz  
#355770 Kan också vara problem med bränsletillförsel via sil och slang. Ev skräp i pumpdelen av förgasaren.

För att avlägsna förgasare, ta bort reglage för gas och choke, samt slangarna.

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#355795 Tack. Gissar att det är slangarna som håller fast förgasarn mer än vad jag tycker är vanligt. Länkagen är redan borta, men kändes som om den satt fast i nåt mera än slangarna. Visserligen mera slangar än vanligt.
Verkar som om sågen går bättre i början så jag misstänkte skräp som sugs in i munstyckena vid pumpdelen som du skriver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

traktorz  
#355951 Det är dock sällan det brukar vara något fel på förgasare och membran, först och främst är det slangarna som kan spricka. Minst 10 år brukar det ta innan man behöver skruva isär en förgasare, i alla fall var det så på våra tre Jonsered 535'or, CS2150 och CS2152. Membranbyte efter 10 år är väl OK?

Vår lilla Stihl MS192C-E såg fick gå på Aspen-blandning, dock lite för mycket olja (2.25%) till en början, så det blev lite kletigt runt utblåset. Skulle egentligen ha trimmat den lite för att ha fått ut mer effekt, främst till att driva 1,3mm kedjan. Men en underbart lätt såg är det. Hoppas du får ordning på den.

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

totte  
#355995
traktorz skrev:Det är dock sällan det brukar vara något fel på förgasare och membran, först och främst är det slangarna som kan spricka. Minst 10 år brukar det ta innan man behöver skruva isär en förgasare, i alla fall var det så på våra tre Jonsered 535'or, CS2150 och CS2152. Membranbyte efter 10 år är väl OK?


Så är det med en såg som körs frekvent. Om sågen däremot har stått stilla länge så är membranen ofta styva. Men slangarna är väl ett grundtips här.

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356004 Har du så du kan trycka den o se?
Vet du vilken förgasare det är?
C1Q-S124B??

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#356038 Har tyvärr ett riktigt jobb också, så inte hunnit riva nåt mera. Kände på slangarna och sjukt vad platta de var, skulle kunna vara en strypning bara det fenomenet. Inte alls så styva som på äldre sågar jag har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#393550 Skruvade loss allt och gjorde rent utan att hitta några skräp nånstans, dock har den gock bra sen dess tills nyligen då samma problem uppstod igen. Nu var vi i skogen, så jag bara skiftade bränslefilter med min andra såg och gick kanon igen. Gissar att det är filtret som hänger sig ibland och kan ha varit det felet ända från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

JensSkoog  
#393559 Var det ett väl användt, gammalt filter som satt i? Dom kan vara tjocka av skit på
den sågen, även om man inte ser det med ögat :cry:

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#393565 Vet ej, men såg otroligt rent ut. Jag gissade mera på att en backventil hänger sig ibland... om det nu finns en sån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C - fortfarande strul

brandjon  
#439189 Vet numera i stort sett hur man tar isär ALLT på den sågen. Gått några tankar, men strul igen. Nu verkar den snarare gå magert. Omöjlig att få att gå bra på tomgång oavsett om jag skruvar ur lågfart hela vägen. Går tokbra på full gas.
Trodde möjligen att vevaxeltätningen strular, men tokvarvar oavsett om jag lutar den eller inte, möjligen lite sämre då den ligger på sidan.
Kan det vara backventilen i tanken som orsakar detta trots allt? Det enda jag inte kollat är slangen från tanken till förgasarn, men känns som den borde läcka om den slangen är trasig.
Trodde jag hittat felet då slangen till vevhuset kändes lös (den som driver förgasarn), men ingen skillnad efter jag bytte den heller. Rengjort förgasarn igen utan skillnad. Måste vara tjuvluft, men var f-n kommer det in på dessa sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C - fortfarande strul

JensSkoog  
#439195
brandjon skrev:Det enda jag inte kollat är slangen från tanken till förgasarn, men känns som den borde läcka om den slangen är trasig.

Kan dra falsk luft även om man inte ser läckage. Jag har slutat ta isär äldre småsågar (mera än 7-8 år gamla) utan att byta allt av slangar och membranar/tankgenomföring. Åldern, isär om dom har stått mycket av tiden, gör att det inte är värd det att lämna gamla slangar på plats. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lossa förgasare Stihl 192C

brandjon  
#439300 Tack. Ska även ta och kolla den långa slangen från tanken då även om det går en emot att ta isär halva sågen för att komma åt den. Ska även dubbelkolla insugsgummit från förgasarn.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).