Motorsåg och handhållet

Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

42 inlägg 91570 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

sundelius  
#355698 Åf har blivit av med pumpen med Aspen så jag fick köpa på dunk. Då ingen hade 25 litersdunkar med Aspen blev det något som hette AD Proline
Någon som provat?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#355704 ADProline verkar saluföras av Aromadekor i sexdrega. Stihl tror jag får sin MotoMix gjord av Kemetyl. Jula och nån mer tror jag har distributör i Sollebrunn.

Stämmer det att oktantalet på alkylat generellt är lägre än vanlig bensin. Jag har hört att det runt 90 i oktantal?

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

traktorz  
#355722
Fredrik Reuter skrev:...
Stämmer det att oktantalet på alkylat generellt är lägre än vanlig bensin. Jag har hört att det runt 90 i oktantal?


90 nämns här, finns även Aspen+

Ref:
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/FAQ

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Hema  
#355724
sundelius skrev:Åf har blivit av med pumpen med Aspen så jag fick köpa på dunk. Då ingen hade 25 litersdunkar med Aspen blev det något som hette AD Proline
Någon som provat?

Ogilla pumpborttagningen!

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Hema  
#355725
Fredrik Reuter skrev:ADProline verkar saluföras av Aromadekor i sexdrega. Stihl tror jag får sin MotoMix gjord av Kemetyl. Jula och nån mer tror jag har distributör i Sollebrunn.

Stämmer det att oktantalet på alkylat generellt är lägre än vanlig bensin. Jag har hört att det runt 90 i oktantal?

Ahh, Sexdrega ligger i krokarna, spännande!

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#355729 Häftigt! Då kan det bli lokala efterforskningar m.a.o! :-BD :wink:

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Hema  
#355734
Fredrik Reuter skrev:Häftigt! Då kan det bli lokala efterforskningar m.a.o! :-BD :wink:

Haha, ibland kan det va bra o hålla tyst.. :)

Nee men det skulle man väl kunna kolla upp, men vad vill du/ni få reda på?

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

sundelius  
#355735
Hema skrev:
sundelius skrev:Åf har blivit av med pumpen med Aspen så jag fick köpa på dunk. Då ingen hade 25 litersdunkar med Aspen blev det något som hette AD Proline
Någon som provat?

Ogilla pumpborttagningen!

Redan gjort :!:

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Hema  
#355740
sundelius skrev:
Hema skrev:
sundelius skrev:Åf har blivit av med pumpen med Aspen så jag fick köpa på dunk. Då ingen hade 25 litersdunkar med Aspen blev det något som hette AD Proline
Någon som provat?

Ogilla pumpborttagningen!

Redan gjort :!:

Jag vet inte om jag misstolkar, men jag ämnade vilja trycka på en ogillaknapp om den hade funnits, därav detta inlägg. Men vi är nog eninga i frågan. :) Ska bli intressant att höra vad du tyckte om det nya bränslet.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355741
Fredrik Reuter skrev:ADProline verkar saluföras av Aromadekor i sexdrega. Stihl tror jag får sin MotoMix gjord av Kemetyl. Jula och nån mer tror jag har distributör i Sollebrunn.

Stämmer det att oktantalet på alkylat generellt är lägre än vanlig bensin. Jag har hört att det runt 90 i oktantal?

Oktantalet är sällan kritiskt i en tvåtaktsmotor. Konstruktionen är sådan att det blir inte så hög kompression att det kan "spika". :geek:

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#355750 :-BD

Det var inte menat som något allvarligt Hema. Tänkte nog mest om du visste ngt mer eftersom det var nära dig.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Hema  
#355756
Fredrik Reuter skrev::-BD

Det var inte menat som något allvarligt Hema. Tänkte nog mest om du visste ngt mer eftersom det var nära dig.

Lugnt, bara att det är så klassikt när man öppnar käften att man får göra extra grejer. (Jag borde väl ha lärt mig vid detta laget..) haha

Nope jag har idag ingen koll men om intresset är stort, skulle jag nog kunna dra ett extra strå till stacken. :)

Iom tråden Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle. så går jag i tankarna att kanske bara ha 4-takt hemma och blanda motorsågssoppan själv. Än att behöva ha olika 25L-dunkar hemma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).