Uppvärmning

Ska vedpannan vara ständigt varm?

36 inlägg 22662 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ska vedpannan vara ständigt varm?

Skogsbon  
#355236 Har en vedpanna Värmebaronens Vedolux 30 + 2 st ackumulatortankar på 500 liter vardera.Dessa är hopkopplade med en Laddomat. Anläggningen fungerar utmärkt, men en undran har dykt upp: Ska pannan hålla samma temp som tankarna även långt efter avslutad eldning? Pannan samt rören (isolerade) mellan panna och tankar är varma så länge det finns varmvatten kvar i tankarna. Det hjälper inte att stänga kulventilerna till Laddomaten.
De rör som är varma är matningen från panna till tank samt röret mot expansionskärlet som panna och tankar är seriekopplade till.
Frågade sotaren sist han var här och enligt honom var detta bra eftersom man slipper kondens i panna och skorsten. Men enligt andra så är det bara ett stort energislöseri (speciellt under sommaren...) eftersom mycket värme läcker ut i pannrum och skorsten.
Misstänker att det uppstår självcirkulation via röret till expansionskärlet och då går varmvattnet till pannan från tankarna och sedan tillbaka via matningen till tankarna.
Mina frågor är: Är detta normalt? /önskvärt? / förkastligt? Hur ser det ut hos er?
Om jag vill avhjälpa detta, hur ska jag veta vilket håll vattnet cirkulerar? Backventil på expansionskärlets ledning eller på matningen till tankarna är en ide´som jag har. Men om vattnet cirkulerar i rätt riktning så hjälper ju inte det.
Behövs det verkligen en ledning från varje tank och från pannan till expansionskärlet? De är ju samma system och borde ha samma tryck? Kan jag plugga expansionsledningen mellan tankarna och pannan och bara ha ledningen från panna till expansionskärl kvar?
Tilläggas kan att tankarna värmda till 80 grader räcker 2- max 3 dagar på sommaren när endast dusch+ tvätt/ diskvatten till 2 personer används.
Har mailat frågan till Värmebaronen för tre dagar sedan men inget svar ännu..



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Fredrik Reuter  
#355253 Hej, spontant så tycker inte jag att det ska vara så. Det torde bara leda till förluster och min panna kan hålla 20 gr när det iaf 65 gr i toppen på tanken. Du kan nog ha självcirkulation som du skriver!

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Fredrik Reuter  
#355288 Skumt att det inte försvinner när du stänger kulventilerna på laddomaten.
Gör jag det på mitt system så är det bom stopp mellan panna och tankar, men det kanske är expansionskärlet som spökar för dig.
Jag förstår inte riktigt hur det är kopplat hos dig, kan du göra någon skiss eller ta en bild så det visas bättre?

Mitt expansionskärl går in i bottenledningen mellan mina tankar, i ett T-kors med returen från elementslingan.

Avatar Fallback

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

mikael eriksson  
#355334 Måste va fel.ja har oxå en vedolux med 2st 750 liters tankar. På sommaren har ja duchvatten ca 6 till 7 dagar. Tankarna kan stå på 70 till 80 grader. Pannan på 20 grader.

Avatar Fallback

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

mikael eriksson  
#355336 En vedolux 37 har jag

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355343 Har också en Vedolux med 2*750. Pannan kall och tankarna varma. så något är nog fel. Fast det tar i och för sig något tag innan pannan sjunkit ner i temperatur, kanske ett halvt dygn. Har faktiskt aldrig kollat just de.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355346 Om du har ledningar från både tankar o panna till expansion så är det nog där det "läcker över".
Jag har en Vedolux UB med 2x750 o bara expansion från en egen anslutning på pannan. Fungerar utmärkt.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Göt  
#355349 Har en vedolux 40ub min panna är lite varm hela tiden men har man stängt rökgasspjället kan det väl inte spela någon roll :?:

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Skogsbon  
#355425
1449346621_dsc01189.jpg
1449345519_dsc01187.jpg
Tack för svar. Försöker bifoga några bilder, men de visar ju inte vad som är vad. Tror nog oxå att det är expansionsslingan som spökar. Den går från mitten av toppen på bägge tankarna och där den passerar över pannan så är pannan ansluten. Sedan går de upp till vinden där kärlet sitter. Matarledning till tankarna sitter på pannans högra sida längst upp ovanför laddomaten.
Eldade igår kväll upp till 80 grader i hela tankarna och när jag kommer hem idag kl17 (ca 0 grader ute i snitt) så är tempen på tankarnas tre termometrar ca 20, 30 och 40 grader. Pannans termometer som sitter något högre än tankens högsta är ca 50 grader.
Det lär finnas termometrar som man enkelt fäster på utsidan av rören. Då skulle jag kunna mäta vilken väg vattnet cirkulerar. Det borde ju vara svalare på vägen tillbaks till tankarna från pannan om det självcirkulerar. Någon som vet något om dessa termometrar?
Vidare har jag inget rökgasspjäll att stänga. Fläktstyrd panna. Stänger bara det lilla dragspjället på framsidan efter avslutad eldning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355428 Har fläktstyrt som du så det kan nog inte spela roll. Däremot så har jag ett trycksatt expkärl bredvid pannan. Rev ner det på vinden för att barm nummer 2 skulle få eget rum.. :-)
Ska kolla i morgon hur ledningarna går.

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Göt  
#355570 [quote="Skogsbon"]
1449346621_dsc01189.jpg
1449345519_dsc01187.jpg
Tack för svar. Försöker bifoga några bilder, men de visar ju inte vad som är vad. Tror nog oxå att det är expansionsslingan som spökar. Den går från mitten av toppen på bägge tankarna och där den passerar över pannan så är pannan ansluten. Sedan går de upp till vinden där kärlet sitter. Matarledning till tankarna sitter på pannans högra sida längst upp ovanför laddomaten.
Eldade igår kväll upp till 80 grader i hela tankarna och när jag kommer hem idag kl17 (ca 0 grader ute i snitt) så är tempen på tankarnas tre termometrar ca 20, 30 och 40 grader. Pannans termometer som sitter något högre än tankens högsta är ca 50 grader.
Det lär finnas termometrar som man enkelt fäster på utsidan av rören. Då skulle jag kunna mäta vilken väg vattnet cirkulerar. Det borde ju vara svalare på vägen tillbaks till tankarna från pannan om det självcirkulerar. Någon som vet något om dessa termometrar?
Vidare har jag inget rökgasspjäll att stänga. Fläktstyrd panna. Stänger bara det lilla dragspjället på framsidan efter avslutad eldning.

så är min panna också kopplad direkt upp i expansionskärlet på vinden på samma ledning som laddar tankarna och antagligen går det värme tillbaka till pannan därifrån...jag vet inte om det är något fe vi diskuterade det där med att ha expansionskärlet i pannrummet men enligt rörmokarna var det inte bra....hade en seriös rörmokare.... det du skulle vinna mycket värmeförluster på är att isolera rören jag köpte isolering på clas ohlson (Ingen reklam jag råkar bara bo nära) och isolerade bit för bit och man märkte direkt hur mycket mer värme jag hade kvar på en gång. .. jag ser det som om pannan är varm är istället för ett element. jag tror att det är mer värmeförlust från ett rör stor yta och liten volym ...Jag brukar försöka elda upp till 90 grader eftersom jag upplever att någonting händer då och mycket värme blir kvar
hoppas att det löser sig

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Skogsbon  
#355648 Tack för råd och synpunkter! Har idag kollat med vanliga utomhusdigitaltermometern. Stoppade bara in sensorn mellan rörisoleringen och rören och jämförde. (Har isolerat rören sedan bilderna togs, då blev det marginellt svalare i pannrummet)
Tempen på expansionsledningen ligger hela dagen (utan eldning, bara tankvärme) flera grader över ledningen som ska mata tankarna vid eldning. Detta visar ju på vilken väg vattnet tar. Tempen på ledningen är samma eller strax över tankarnas temp på övre termometer.
Tyvärr innebär det att min enklaste lösning, att sätta en backventil på expansionsledningen inte kommer att hjälpa.
Återstår väl bara att jaga på Värmebaronen... Ev. ta in en ny rörmokare som kanske har annan åsikt om hur man kan/bör koppla...
Temperatur i pannrummet hela dagen på goa 25 grader...0 gradigt ute. Ok om man vill torka kläder, men jag vill att golvvärmen ska få jobba så mycket som möjligt i resten av källaren eftersom det är vissa fuktvandringsproblem genom sulan. Vidare så är det ett slöseri på värme under sommaren. + svårt att jobba vid arbetsbänken som jag har där.
Om jag får den lösningen godkänd av Värmebaronen eller rörmokare så sätter jag nog in en kulventil på expansionsledningen mellan panna och tankar. Då kan vattnet expandera via pannan och jag kan använda pannan som "element" vid behov.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Göt  
#355666
Skogsbon skrev:Tack för råd och synpunkter! Har idag kollat med vanliga utomhusdigitaltermometern. Stoppade bara in sensorn mellan rörisoleringen och rören och jämförde. (Har isolerat rören sedan bilderna togs, då blev det marginellt svalare i pannrummet)
Tempen på expansionsledningen ligger hela dagen (utan eldning, bara tankvärme) flera grader över ledningen som ska mata tankarna vid eldning. Detta visar ju på vilken väg vattnet tar. Tempen på ledningen är samma eller strax över tankarnas temp på övre termometer.
Tyvärr innebär det att min enklaste lösning, att sätta en backventil på expansionsledningen inte kommer att hjälpa.
Återstår väl bara att jaga på Värmebaronen... Ev. ta in en ny rörmokare som kanske har annan åsikt om hur man kan/bör koppla...
Temperatur i pannrummet hela dagen på goa 25 grader...0 gradigt ute. Ok om man vill torka kläder, men jag vill att golvvärmen ska få jobba så mycket som möjligt i resten av källaren eftersom det är vissa fuktvandringsproblem genom sulan. Vidare så är det ett slöseri på värme under sommaren. + svårt att jobba vid arbetsbänken som jag har där.
Om jag får den lösningen godkänd av Värmebaronen eller rörmokare så sätter jag nog in en kulventil på expansionsledningen mellan panna och tankar. Då kan vattnet expandera via pannan och jag kan använda pannan som "element" vid behov.


Hoppas på en kommentar när du får svar från rörmokaren eller värmebaronen vore intressant att få veta om det är fel eller inte. jag har inte tänkt på att det skulle vara fel :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ska vedpannan vara ständigt varm?

ananders  
#355681 På mammas anläggning, vedolux 37 + 2×750 l tankar, går det bara ett rör från pannan till expantionskärlen så tankarna har ingen direkt koppling till expantionskärlet. På din panna skulle det motsvara det röret som går upp till höger om rökgastermometern.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ska vedpannan vara ständigt varm?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355688 Expansionskärlet ansluts med ett rör, se bild 1, direkt från pannan. Bild 2 ger en överblick, de grova är förstås de som går iväg till tankarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).