Motorsåg och handhållet

Hur man INTE fäller ett träd!

91 inlägg 37281 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

axwell  
#355599
skogsjan695xl skrev:Går det inte lägga upp klipp på annat sätt än Facebook. Det är nog flera som mig, sin inte har Facebook och kan se på klippen bör det länkas dit.


Jajjemensan, vi är fler än bara du :|

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355600 Jag har inte facebook, och det funkade för mig att se filmen ovan.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur man INTE fäller ett träd!

Blivande snickare  
#355603
Mangan skrev:Jag har inte facebook, och det funkade för mig att se filmen ovan.

Inte mig :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

stegmaster  
#355605

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

axwell  
#355607
anersimyra skrev:v anersimyra » 18 min
Det ser ut som att vinschen inte orkar eller havererar.. :shock:

Jag lyckas inte ser vinschvajern i klippet men någonting drar ju trädet hårt åt höger så att brytmånen brister och rotstocken skjuvs av från stubben åt höger.

Sen blir belastningen för stor åt vänster :?:

Visst, jag spekulerar, måste nog titta en gång till. :oops:
PS.
Kollade på nytt, ser inte wiren förrän trädet nästan nått ner på backen (139-141).
Ser ut som om den är fäst på tok för långt ner på trädet, orkar ändå få det att luta åt höger istf. nästan rakt.
DS.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur man INTE fäller ett träd!

Blivande snickare  
#355610
stegmaster skrev:

Shit.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

machonisti  
#355613 Som man brukar säga i Finland. Voi perkele!

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

röjar kalle  
#355619
anersimyra skrev:Det ser ut som att vinschen inte orkar eller havererar.. :shock:

Anders med den långa erfarenhet som du har vet du mycket väl vad som skulle hända.Tala nu om för pojkarna på Forumet hur det skulle gå till. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

anersimyra  
#355624 Jag hade såklart fällt den rakt ut i vägen där den hamnar i filmen.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

röjar kalle  
#355627
anersimyra skrev:Jag hade såklart fällt den rakt ut i vägen där den hamnar i filmen.. :-BD

Ja varför skall dom krångla till saker och ting. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

halvproffs  
#355630 Måste bara påstå att bävrarna är mycket skickligare på detta fällsätt. :shock:

Användarvisningsbild
anersimyra  
#355635
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:Jag hade såklart fällt den rakt ut i vägen där den hamnar i filmen.. :-BD

Ja varför skall dom krångla till saker och ting. :mrgreen:

De skulle förstås ha fäst linan / viren över trädets tyngdpunkt, jag har faktiskt gjort exakt samma fadäs med en riktigt stor Ek där jag inte lyckades med att få upp viren tillräckligt högt.. :o

Avatar Fallback
röjar kalle  
#355655
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:Jag hade såklart fällt den rakt ut i vägen där den hamnar i filmen.. :-BD

Ja varför skall dom krångla till saker och ting. :mrgreen:

De skulle förstås ha fäst linan / viren över trädets tyngdpunkt, jag har faktiskt gjort exakt samma fadäs med en riktigt stor Ek där jag inte lyckades med att få upp viren tillräckligt högt.. :o

Samma här skulle fälla en Ek rakt ifrån ett hus slutade med att trädet lades sig längs med huset.Skall tilläggas att vi drog med en vinsch monterad på en Rottne Blondin kraften går neråt stubben istället för att tvinga ikull trädet vi stod som två fån och fattade ingenting. :oops: :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Jim_the_one  
#355660
anersimyra skrev:Det ser ut som att vinschen inte orkar eller havererar.. :shock:


Nja, självklart sitter den för lågt som du redan påpekat.
Sen tror jag att när den faller så slakas linan pga vinkeln.
Det ser ut som en bok eller liknande lättspjälkt träslag.
Det där fruktansvärda överhänget mot vägen får helt enkelt brytmånen att gå av.

Fästa vinchen längre upp hade varit bättre, men det hade hjälpt att säkrat med en lina 90 graders vinkel mot fällhugget. Dock är det ju i en slänt så det hade varit knepigt att få till detta.
Kapat av grenarna först hade varit det bästa.

Sen att folk vågar stå so. Dom gör där på gatan är svårbegripligt, vart är överlevnads instinkten? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Nonkan  
#355661
skogsjan695xl skrev:Går det inte lägga upp klipp på annat sätt än Facebook. Det är nog flera som mig, sin inte har Facebook och kan se på klippen bör det länkas dit.


Egentligen är det ju inte bara att ta ett klipp och sprida fritt i alla möjliga kanaler. Upphovsrätten gäller även idioter som inte ska ha motorsåg :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).