Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35626 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

loppan  
#355180 Det verkar ha klarat sig med ett antal utspridda stöträd här och var samt ett antal bortblåsta nockplåtar på ladugården.
Här blåste nog värst runt klockan två,redan vid halv fyra var det betydligt lugnare så att det gick att åka på
snabb skadebesiktning innan mörkret föll.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355183 Tycker fortfarande att det stundtals kommer en del vindbyar som får huset att knaka till då o då.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Blivande snickare  
#355192 Blåser ganska bra här åxå :(

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355194 Det fläktade rätt bra här med när jag körde hem från jobbet. Såg hur granarna svajade längs vägen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355195 Hmm...
Kan vi tro att "Helga" lämnat västkusten nu?

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Midgård  
#355201 Har röjt idag i ungskogsplantering under dagen. Höll mig i lä av frötallarna. Friskade på rätt duktigt men när jag åkte hem vid 15:30 tiden såg jag fortfarande inga träd som ramlat omkull. Nu på kvällen vid 18:30 tiden blåser det dock mer än det gjort under dagen. Får se imorgon hur det ser ut. Norra Kalmar län.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Midgård  
#355203 Felskrivning ovan, Jag menar naturligtvis att jag höll mig i lovart om frötallarna.....

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

stegmaster  
#355217 Extremväderet "synne" på väg til oss här sör/vest i Norge. (åtminstone jag och Førland bor i detta området, kanske fler??)
Meldes om upptil 200mm regn dom nästa 30timar och kraftig vind. :shock:
Rekordet för et dygn(24t) er 104mm från flera år tilbaka. (min Morsa er offesiell regnmätare för YR.no, så detta er eksakta siffror.
Varslas om jord/snö skred och fandens oldemor. :o
Senaste dygnet kom det 56mm, och då forsvann hela grusvägen, så kommunen har hållt på i hela dag och fiksa til det.
Undrar om dom kommer tilbake imorron. :mrgreen:

http://www.nrk.no/sorlandet/_-vi-er-i-e ... 1.12687920

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Bm350boxer  
#355227 Inte så kraftig vind som förra helgen här i Kalmar län, men man undrar om det räcker för o fälla de träd med lösryckta rötter. Hoppas det inte blir alldeles för jävligt för er där uppe.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

rokon  
#355240 Jag är inne på SMHI hemsida och kollar på havsvattenstånd observationer och prognoser ser då att St Petersburg beräknas få ett riktigt sjösprång i morgon bitti kl 4 beräknat till mellan 191 - 241,5 cm över normalvattenstånd!!!
Då lär väl balalajkorna flyta bort?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355243 Som jag trodde var det en hel del som blev skadade idag. Folk har inte vett att vara inne när det blåser. Jag tänder alltid ljuset på graven på fredagarna! Jag måste in och köpa min flaska sprit för nu är det fredag! Vi får hoppas att de skadade i Sörmland och Östergötland klarar sig. Men ett tiotal blev det nog. Även en brandman utanför Järna.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355270
rokon skrev:Jag är inne på SMHI hemsida och kollar på havsvattenstånd observationer och prognoser ser då att St Petersburg beräknas få ett riktigt sjösprång i morgon bitti kl 4 beräknat till mellan 191 - 241,5 cm över normalvattenstånd!!!
Då lär väl balalajkorna flyta bort?


@rokon Kul att du kollar på SMHI's havsvattenprognoser. Prognosen gäller för Kronstadt som ligger på en ö väster om St Petersburg. Ön är förbunden med land genom två barriärer vars uppgift är att skydda St P för att översvämmas. Bägge barriärerna har två portar som kan stängas vid höga vattenstånd. Barriärerna är livsviktiga för St P, utan dem skulle tunnelbanesystemet fyllas med vatten. Jag har själv varit på barriärerna och är också upphov till de modeller som används för SMHI's prognoser (ursäkta skrytet). Liknande barriärer finns förstås också i Nederländerna och är imponerande bygg- och ingenjörskonst.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355273 @ lfq Hur ser det ut i norra Småland? Har fastighet i södra Östergötland utanför Kisa.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355291 Här på katrineholms landsbygd har vi varit utan ström sedan 14 tiden igår.
Fixade igång mitt elverk så nu är kylen och frysen igång + datorn :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

värmSkog  
#355301 Såg att det är stormvarning på västkusten och på vänern även imorgon. Jag har vart ut idag och röjt undan på grusvägar, På vissa ställen ligger det en del och på vissa ställen nästan inget

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).