Virkesmätning och Matrisfub

Klassning tall

59 inlägg 30243 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klassning tall

80-90  
#355156
Mangan skrev:Varför blir det massaved av bild 2 och 4? Öppen lyra skulle jag säga att det var.

förlåt för sent svar av mej !! dom där sk lyrorna brukar ha en förmåga å gå djupare in i trädet än man tror .. det va nått av det första dom äldre lärde mej när jag började i skogen det va att gankvist å lyror skulle aldrig finnas i en sågstock .. men visst det kan vara fel av mej .. lycka till med tallen ..

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355160 Lyran satt på den krokiga stocken vill jag minnas. Kanske går och kapar den i vilket fall. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

T Landström  
#355162
Mangan skrev:Lyran satt på den krokiga stocken vill jag minnas. Kanske går och kapar den i vilket fall. :)


Vilken stock satt den i? Rotstocken?

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355165 Japp, hade stått och skavt mot en liten ek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

Fredrik Reuter  
#355168 Leverera under 40 fub så samlastning sker, har du tur kan du få någon annans (finare) timmer inmätt som ditt! (Ironi)...

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355173 Klass C väg, så det blir i alla fall omlastning. Har lovat 15 fub, får se vad det blir till slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

T Landström  
#355174 40 fub? Jag kanske blandar ihop det med minsta leveransgilla volym som är 40 eller om det är 50 timmer...

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Stenmark  
#355209 Ursäkta en lätt novis på detta med aptering skulle va intressant och lärorikt om det skulle startas en tråd med detta med bilder kommentarer mm av de som kan detta så inte jag och troligen många med mej behöver kortsluta hela hjärnan då man är i skogen typ en kurs i aptering B-)

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355225 Tråden är ju startad här! Jag har lagt in bilder och kommentarer, andra är välkomna att fylla på!

   TS
Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Stenmark  
#355226 Ok då är det bra att vänta och se framtiden på denna tråd

Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

Sunilorblede  
#355238
Mangan skrev:Lyran satt på den krokiga stocken vill jag minnas. Kanske går och kapar den i vilket fall. :)


Vill minnas att man har en 20cm tolerans mot skador mätt från ena änden på stocken. Alltså har man en lyra som sitter mellan 4,3 och 4,5 m upp på rotstocken kan man aptera 4,5 och det är som att lyran "inte finns". Men det kanske du också visste?

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355241 Så är det förstås. Men som sagt, stocken är rätt kort, tror den blev 43dm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355242
machonisti skrev:Säljer bara säker kvalitet de "tvivelaktiga" sågar jag själv. Brukar märka de egna stockarna med röd spray i båda ändarna. Praktiskt vid skotningen!

Jag kör med samma metod, då blir det nästan noll vrakning och de "tvivelaktiga" stockarna blir helt utmärkt virke med mycket bättre kvalité än det man hittar på byggmarknaden :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

Fredrik Reuter  
#355287 Hej,
Det jag menade med 40 fub var att det är vad som (ungefär) går på en timmerbil.
Har man under eller för den delen över det så riskerar man att timmerbil samlastar med någon annans timmer för att få fullt lass till sågen. Mig veterligen finns inget vattentätt system för att särskilja olika leverantörers stockar, du kan alltså få en annans timmer inmätt och vice versa. Kan nog vara problematiskt vid leveransvirke då det kanske inte finns en skördarnota att gå på, då har ju inte SDC något att gå på heller s.a.s.

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355297 Normalt kör de väl olika travar på bilen från olika leverantörer? Vältlapparna sitter ju kvar. Om de lastar samma trave, markeras med färg eller band?

"Vid samlastad trave skall de två översta lagren i underliggande trave vara väl markerade med sprayfärg (om möjligt på båda sidor). Lagen föreskriver tydlig markering mellan två leverantörer i samma trave.
Samlastad trave skall ha minst en ändytesida helt synlig, vilket medför att i travarna 1 och 4 (då lasset består av 5 travar) från bilhytten räknat får samlastning av flera leverantörer inte ske. Om leverantören endast har en trave får den inte läggas som nummer 1 och 4 då dessa ändytor är skymda."

http://www.vmfsyd.se/Startsida/PDF/Krav ... 0virke.pdf

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).