Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35385 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355122
Hema skrev:Enligt den där ser det ut som om det är ett stort svart hål (eller krafig lövsug) runt Malung. Gillar länken!


Det måste vara "lågtrycket" för det låg vid norska gränsen, typ Töcksfors när jag kollade för någon timma sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

rikard_e  
#355123 Ännu en bit av ladgårdstaket ligger nedanför. Insåg att det var för farligt att försöka flytta med bara handkraft så har tyngt ner det istället.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Erre  
#355124
Magnus M skrev:Farsan fick jag tag på, han skulle hålla sig i stugan i em.

Magnus M


Bra!!!!!

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355126
rikard_e skrev:Ännu en bit av ladgårdstaket ligger nedanför. Insåg att det var för farligt att försöka flytta med bara handkraft så har tyngt ner det istället.

Usch då, men klokt att ta det försiktigt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355130 Frugan säkrade växthuset hemma i Nkp innan lunch. Vi har satt vinklade bräder i hörnen och bundit ihop det med rep. Repet är i sin tur säkrat mot fyra äppelträd. Hoppas det håller, jag är nere i N Småland och röjer. Det blåser bra här också men inga träd har blåst ner.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355140
Fredrik Reuter skrev:Nu tvärdog blåsten här i Säffle. Konstigt.
Hur ser det ut i de mer drabbade områdena?

Vindmätaren i Karlstad dippade från 9 till 3 m/s kl 13 och ökade sedan direkt till 12 m/s. Jag trodde först att någon fingrat på mätaren men ni fick alltså en liten andhämtning därborta i väster.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

värmSkog  
#355144 Var jämt ut och kikade lite med bilen. Det ligger lite träd här och där dock inget allvarligt, samt så har en garagedörr blåst sönder. Sydöstra värmland

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355149 Spännande här i Mariestad! Taket på ett 7vånings hyreshus behagade lyfta o ligger nu på vägen här utanför.
Farsan ringde nu o han skulle ta rygg på vägverkets bil som nyss hade åkt förbi. Det låg en del träd över vägen.
Vinden är väl nästan rakt västlig så den får nog extra fart över sjön.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

T Landström  
#355151 Detta såg jag när jag kom hem... Får ta en tur imorgon och kolla skogen...

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

80-90  
#355153 va i skogen å högg vindfall i dag men va illa tvungen å komma mej hem får flera lutande träd ramlade runt mej .. obehagligt .. det va i v Värmland .. men nu e det lugnt

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355154 Ja, det verkar som det rivit i ganska bra. Måseskär ska ha haft runt 40 m/s i byarna enl utsago...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

ved huggaren  
#355155 Fick avbryta röjning idag vid 14:00, på väg hem en del vindfällen och en avblåst flaggstång. Åtvidabergs kommun, friskar i rejält[emoji15]

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355163 Får väl hoppas att Södra får sitt bygge i Värö klart innan all skog blåst ner :surp:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355170 Vindbyarna är uppe i 25-29 m/s i Östergötland och Sörmland just nu så där luftar det på.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Krokmark  
#355177 Vattenfall har över 21000 strömlösa kunder och EON över 15000 kunder.
Merparten i Södermanland, 9800 st, och Östergötland, 15900 st, även Örebro har fått en del av kakan, 4100 st.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).