Ny Teknik och Elektronik

Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

7 inlägg 3455 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

Fredrik Reuter  
#354933 Linköpings Universitet har sedan 4 år tillbaka forskat på att göra papper ledande och lagra elektricitet. De verkar nu ha lyckats genom att tillverkar ett "plastigt papper" de kallar "Power Paper", en blandning av nanocellulosa och plastpolymer. Power Paper innehåller inga farliga kemikalier, tål vatten och kan laddas upp på några sekunder samt urladdas hundratals gånger.

En platta med Power Paper som är ca 15 cm diameter och en tiondels mm tjock kan lagra hela 1 F (en Farad) vilken är riktigt mycket för så lite material. Det som också verkar positivt är att forskarna lyckats skapa en process som gör att produkten kan byggas tjockare än ovan och därmed erbjuda än mer lagring utan att bygga på längd och bredd.

Riktigt häftigt om framtidens super-batterier kommer från skogen, eller vad tycker du?

https://www.liu.se/forskning/forsknings ... 62150?l=sv



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

halvproffs  
#354934 Skogen borde väl vara jordens största energikälla och det skulle ju vara perfekt om vi till låg vikt kunde tillverka superbatterier!.

Användarvisningsbild

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

totte  
#354935 1 Farad är inte mycket, motsvarar 1 wattsekund. För att komma upp i t ex 1 Ah och 12 volt så krävs det alltså 3600 x 12 = 43200 F. Och med en tiondels mm tjocklek per skikt, så blir batteriet med samma kvadrat, 15 x 15 cm, alltså över 4 m tjockt.

Så en del produktutveckling kan behövas innan det duger som strömkälla, men det är ju högst intressant forskning och utveckling.

Användarvisningsbild

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

Fredrik Reuter  
#355013 Ja, det är en lovande start i alla fall!
Vem kunde tro att trä kunde bli batterier öht?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

axwell  
#355019
totte skrev:1 Farad är inte mycket, motsvarar 1 wattsekund. För att komma upp i t ex 1 Ah och 12 volt så krävs det alltså 3600 x 12 = 43200 F. Och med en tiondels mm tjocklek per skikt, så blir batteriet med samma kvadrat, 15 x 15 cm, alltså över 4 m tjockt.


Kan du ange någon tillförlitlig källa för din beräkning?

Normalt rör det sig ju om piko, nano, mikro och möjligtvis milli-Farad.

För mig låter det som ett skrivfel med " 1 Farad".
Förstår att jag har missat nåt, men vad ?

Användarvisningsbild

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

Fredrik Reuter  
#355021 Hej,
Jag kan nog hålla med er båda. När jag höll på med elektronik på 90 talet hade man varit kung om man föfogat över konding på 1 farad. Men det är ändå lite jämfört med batteri tror jag.

1 farad på ett halvt A4 är riktigt bra, men frågan är hur det står sig i batterivärlden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet?

totte  
#355026
axwell skrev:
totte skrev:1 Farad är inte mycket, motsvarar 1 wattsekund. För att komma upp i t ex 1 Ah och 12 volt så krävs det alltså 3600 x 12 = 43200 F. Och med en tiondels mm tjocklek per skikt, så blir batteriet med samma kvadrat, 15 x 15 cm, alltså över 4 m tjockt.


Kan du ange någon tillförlitlig källa för din beräkning?

Normalt rör det sig ju om piko, nano, mikro och möjligtvis milli-Farad.

För mig låter det som ett skrivfel med " 1 Farad".
Förstår att jag har missat nåt, men vad ?


1 Farad är, som du säger, i normala kondensatorsammahang ganska mycket. I normal elektronik räknar man sällan med större enhet än mikroF elle "myF" som man ofta säger, alltså miljondels farad.

En F definieras som laddningen 1 Coloumb per Volt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Farad

"1 coulomb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere." https://sv.wikipedia.org/wiki/Coulomb

Därav drar jag slutsatsen: 1 V, 1 A, 1 s alltså 1 Ws.

Huruvida Wikipedia är tillförlitlig kan ju alltid diskuteras, men elementära mätenheter brukar regelmässigt stämma.

Huruvida det är något skrivfel i artkeln kan jag förstås inte veta, men gissningsvis är det inte det utan de har faktiskt lyckats ladda papperet med en Farad.

Enfaradskoningar finns det en hel del, sök på "one farad capacitor".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).